RSS

Daily Archives: June 12, 2011

Vad är en modern saga?

”Tithe – a modern fairytail” säger framsidan. Vad som är modern vet jag inte – att det utspelar sig i nutid eller att alla ungdomar super och röker.

 

Titel: Tithe
Serie: Tithe 1
Författare: Holly Black
Sidantal: 310
Utgivningsår: 2002

Handling:
Sextonåriga Kaye har alltid vetat att hon är annorlunda. Inte nog med att hon inte går i skolan, super, röker, stjäl, så kan hon även se älvor. Efter lite problem flyttar hon tillbaka till sin mormor där hon växte upp. Snart får hon veta att älvriket där förbereder en ceremoni och hon är inbjuden… som offret.

 

 

Omdöme:
Tithe är inte din typiska ungdomsbok, och Kaye är definitivt ingen bra förebild. Tvärtom är hon så bad girl att det var riktigt intressant att följa henne som huvudroll. I början gillade jag att alla karaktärer var så udda och omoraliska, men efter ett tag blev det tröttsamt. En konstig karaktär bland normala karaktärer är intressant, en konstig karaktär bland andra konstiga karaktärer fungerar inte lika bra.

Boken började bra men efter halva boken tappade jag intresset för Kaye och läste för handlingens skull istället för karaktärernas skull. Jag gillar inte riktigt att Black stoppade in Cornys och Roibens PoV på några få ställen. Det kändes som att hon ville få läsaren att lita på dem så hon löste det med att ge läsaren tillgång till deras tankar. Jag är som sagt inget stort fan av att följa en karaktär i ett kapitel och sedan aldrig mer. Får jag bara vara så lite i en karaktärs huvud så kan jag lika gärna skippa det.

Den enda gången boken fick mig att skratta var när Corny skulle visa sin mangasamling för Kaye. Jag tycker alltid att det är kul när böcker dra referenser till manga/anime och den scenen var bara så underbart knäpp.

Sammanfattningsvis så var den första tredjedelen av boken väldigt bra men sen sjönk det bara nerför.

Fantasivärld: +0,5
Handling: +0,5
Orimliga saker: -1

Betyg: 5/10

 

Tags: ,

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 373 other followers