RSS

Daily Archives: August 16, 2011

Gallagher är ingen vanlig flickskola

En skola för unga spioner? Coolt. Jag blev såld på baksidestexten och hade höga förväntningar, kanske lite väl för höga.

Titel: I’d tell you I love you, but then I’d have to kill you
Serie: Gallagher Girls 1
Författare:  Ally Carter
Sidantal: 284
Utgivningsår: 2006

Handling:
På utsidan är Gallagher Academy en skola för snobbiga och smarta tjejer, men inne i klassrummen undervisas flickorna i smygandets konst och hur man dödar en människa på olika sätt. Gallagher Academy är en skola för spioner, och Cammie är en av stjärnorna i klassen. Under ett skoluppdrag träffar Cammie på snygga men alldeles för normala Josh. Som den 15-åriga flicka hon är blir förälskelsen stark och omöjlig att motstå. Cammie står nu inför den största utmaningen i sitt liv hittills – att bete sig som en normal flicka.

 

Omdöme:
Cammie är flickan man aldrig lägger märke till, vilket är en väldigt bra egenskap om man är en spion. Gång på gång får jag veta att hon kan 14 olika språk flytande och döda en man på sju olika sätt, men under tiden jag läste uppfattade jag bara Cammie som en nervös, tafatt flicka. Okej, jag förstår att hon är helt grön på kärleksfronten men även på uppdragen så glänser hon inte tillräckligt mycket. Hon gör ett bra jobb ifrån sig men saknar det där lilla extra som får mig att beundra henne.

Cammies vänner gillar jag väldigt mycket, jag gillar givetvis Cammie också, men hennes vänner är nästan coolare än hon själv. Speciellt tycker jag om Macey som blev en helt annan person än vad jag hade förväntat mig. Det är så kul att läsa om när de ser träffen med Josh som värsta uppdragen och planerar allting i minsta detalj.

Humorn är något jag uppskattar i boken. Alla förvirrade tankar hos Cammie har fått mig att skratta högt flera gånger. Nackdelen med den lättsamma tonen i boken är att sorgliga scener inte känns särskilt sorgliga. Man väntar sig ett skämt hela tiden och då är det svårt att ta situationen på allvar.

Något jag saknar i boken är action. Kom igen, det är en skola för spioner. Lite mer slagsmål och action kan det väl vara? Uppdragen känns ganska lama och jag vill se mera av spionarbetet.

Boken håller en väldigt jämn takt förutom i slutet så allting känns väldigt hoptryckt. Älskar konceptet och vad jag vet så består serien av fyra böcker. Känner mig sugen på att läsa bok 2, synd att de inte har fortsättningen i biblioteket där jag bor :(

Karaktärer: +0,5
Humor: +0,5
Koncept: +1

Betyg: 7/10

Andra böcker i serien:
1. I’d Tell You I Love You, But Then I’d Have to Kill You
2. Cross My Heart and Hope to Spy
3. Don’t Judge a Girl by Her Cover
4. Only the Good Spy Young
5. Out of Sight, Out of Time
6. United We Spy

Andra versioner av omslaget

 
 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 380 other followers