RSS

Daily Archives: August 19, 2011

Dags för omslag! – Fruset Blod (Vampire Academy)

Äntligen fredag igen och det är dags att granska ett nytt omslag. Denna vecka är det Fruset Blod (eng. Frostbite) – del 2 i serien Vampire Academy. Omslagen för del 1, Törst (eng. Vampire Academy) kan ni hitta här.

Här har vi de engelska omslagen. Den första tycker jag är förskräckligt ful (fast jag gillar det rinnande blodet i toppen). Andra bilden och tredje är väl okej. Ska paret föreställa Lissa och Dimitri?

Grekland, Bulgarien
Hmm, känns som de flesta kör på konceptet med ett stängsel och ett valfritt tjejansikte. Med tanke på titeln så gillar jag Greklands mer men är tveksam till den blåa färgen. Tjejen på Bulgariens framsida ser lite plastig ut.

Indonesien, Turkiet
Ja… vad ska man säga om Indonesiens? Jag är faktiskt lite förvånad över att de inte har någon tecknad bild, brukar ju annars vara rätt poppis på indonesiska omslag. Gillar vinterlandskapet men annars är det en ganska tråkig bild. Turkiets omslag påminner mig av någon anledning om gossip girl haha. Det är liksom uppstylade killar/tjejer på framsidan, på något sätt så skriker det party och intriger om boken.

Portugal, Sverige
Ojojoj, Portugal går ifrån mängden och har en byggnad istället för ett stängsel! Den frostiga känslan är skön men man tror ju nästan att den ska handla om ett snömonster istället. Ska det föreställa en random strigoi? Jag är ytterst besviken på Sveriges omslag. Det är samma bild som i första boken fast med andra färger. Tråkigt tråkigt tråkigt.

Holland, Tyskland
Holland är förra bokens vinnare, och än en gång så har de lyckats göra ett snyggt omslag. Jag är dock väldigt tveksam till vargarna, finns det ens vargar i boken? Det här känns som en blandning mellan The wolves of Mercy Falls och Buffy the Vampire Slayer. Nåja, faktumet att det är snyggt står ju kvar. Den tyska tycker jag också om, och den har inte heller med det fula stängslet. Tjejen är väl en aning översminkad och jag har ingen aning om vem hon ska föreställa.

Ryssland, Italien
Rysslands är okej men jag gillar inte att det mesta är blått. Ser så hemskt ut. Italiens måste vara bland de sämsta. Ewww, och den ständiga frågan – vem ska det föreställa?

Svårt att bestämma en vinnare denna vecka. Rent bildmässigt vinner Hollands överlägset men om man ska titta på hur bra omslaget representera boken så måste jag säga att Portugals gör det bäst. Den kyliga känslan, skolbyggnaden (?) och strigoitjejen passar bra ihop med bokens handling. Eller bra och bra, den är inte sämre än någon annan åtminstone.

Sämst är tyvärr Sveriges eller Italiens. Oavsett hur bra boken är så vill jag inte äga något av omslagen hemma.

Vilket omslag gillar ni bäst?

 
5 Comments

Posted by on August 19, 2011 in Kär bok har många omslag

 
 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 384 other followers