RSS

Daily Archives: August 30, 2011

Nu har de sista böckerna kommit!

Idag kom mitt andra bokpaket med de resterande sex böckerna jag har beställt.

Jag älskar Maggies Stiefvaters språk så det ska bli kul att läsa Lament av henne. Wings har jag velat läsa i snart ett halvår men aldrig fått för mig att köpa boken förrän nu. Sisters Red är en omtolkning av Rödluvan och jag gillar att läsa olika versioner av klassiska sagor. The Ghost and the Goth sägs vara väldigt humoristisk. Forgotten fastnade jag för när jag läste baksidetexten, några dagar efter att jag klickade hem den fick jag veta att den ska ges ut på svenska med namnet “När jag vaknar finns du inte”. Efter att ha läst både Mycket mer än så och Mitt perfekta liv av Sarah Dessen är det omöjligt att inte köpa hennes senaste bok.

Är så sugen på att bara ta en vecka semester och stanna hemma och läsa. Just nu ser min olästa-hylla ut så här (totalt 28 st):

Det är lycka varje gång jag ser hyllan ^^

Har egentligen ingen turlista men jag prioriterar recensionsexen (4 st) och låneböckerna (också 4st). Böckerna i den högra delen köpte jag förra månaden och inte hunnit läsa än. Kommer att åka till Helsingborgs bibliotek på lördag för att lämna några böcker. Ska försöka behärska mig själv och inte komma tillbaka med alltför många lån. Näh, nu ska jag fortsätta läsa Bloodlines! Adrian <3

 
7 Comments

Posted by on August 30, 2011 in Läsvanor

 

Hur man hanterar ånger och skuldkänslor

Skaffa en psykopat till bästis, på det sättet kommer du att hata henne/honom mer än vad du hatar dig själv. 

Titel: Sanningen om Alice (eng. Beautiful Malice)
Författare: Rebecca James
Sidantal: 301
Utgivningsår: 2011 (original 2010)

Handling:
Sedan lillasystern Rachel dog har Katherine levt med ånger och skuldkänslor. Nu, två år senare, träffar hon Alice och hennes liv förändras igen. Kathering upptäcker hur mycket hon har saknat livet och snart är hon och Alice oskiljaktiga. Alice är underbar och snart består varje dag av lyckliga minnen. Allt är bra tills Alices sämre sidor kommer upp till ytan. Sidor så grymma och känslokalla att Katherine undrar om Alice verkligen är hennes vän.

 

 

Omdöme:
En gastkramande thriller vet jag inte om jag kan säga om boken men spännande var den i alla fall. Man följer tre tidslinjor samtidigt, i den första är Katherine är vuxen och med barn, i den andra träffar hon Alice, och i den sista får man följa händelserna under den kvällen då Rachel dog. James har skött hoppen mellan tidslinjorna väldigt bra och det räckte med ett par meningar för att förstår att man hade hoppat bakåt eller framåt i tiden.

Tror det eller ej, men den jag gillar bäst i hela boken är Alice. För mig är hon den mest intressanta karaktären och även den jag sympatiserar med mest. Perfekt utsida och bruten insida lockar mig, fastnar alltid för det i manga och anime också. Hon är en manipulerande häxa och precis som resten av karaktärerna i boken så dras jag mot henne. Katherine är rätt blekt i jämförelse, faktiskt så blek att jag glömde bort hennes namn knappt en timme efter att jag har läst ut boken. Personligen tycker jag att Katherine är en feg och dum usling och förtjänar att lida för det som har hänt.

Jag vet inte om det beror på översättningen men vissa av dialoger kändes väldigt utdaterad. Alice och Katherine är tonåringar men pratar ibland som om de vore 80 år gamla. Det förstörde en del av läsupplevelsen.

Att man redan vet slutet på ett ungefär direkt från början är både bra och dåligt. Bra för att det skapar spänning, och dåligt för att man redan vet vad som kommer att ske i slutändan. Man vet vad som kommer att hända, men inte hur eller varför. Ärligt talat så väntade jag mig en tvist, allt pekade mot ett visst slut och jag tänkte att det var för uppenbart så det måste vara något annat. Men men, man kan inte ha rätt alltid.

Sammanfattningsvis är Sanningen om Alice en spännande bok med en intressant berättarteknik. Är den skrämmande? Nej. Är den en bladvändare? Absolut!

Spänning: +1
Karaktärer: +0,5
Berättarteknik: +0,5
Dialoger: -0,5

Betyg: 6,5/10

Läs även Fia Filurs recension av boken!

Andra versioner av omslaget

 

Tags: , ,

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 371 other followers