RSS

Daily Archives: December 2, 2011

När musiken förstör ens liv…

Vad gör man när det man älskar är det som dödar en?

Titel: När jag lät dig gå (eng. Where She Went)
Författare: Gayle Forman
Serie: If I Stay 2
Sidantal: 220
Utgivningsår: 2011

Handling:
Det har gått tre sedan Adam lovade att släppa Mia fri. Numera är han en världskänd badboy-rockartist och Mia är en omtalad cellist. Sista kvällen i New York går Adam på Mias konsert och till hans förvåning blir han kallad till Mias loge. Det är första gången de ser varandra sen Mia lämnade honom och Adam har aldrig kunnat släppa henne. Kommer kvällens möte leda till att de återförsonas? Eller är det ett sista farväl?

 

 
Omdöme:
Adam, Adam, Adam, åh gud, jag tror nästan att jag är kär i honom. Jag kan inte ens beskriva honom med ord (och tro mig, jag har försökt i tio minuter). Adams berättarröst är så öm, så sårbar och så stark att den går rakt in i mitt hjärta och hakar sig fast. Jag lider med honom, jag gråter med honom och jag längtar med honom. Den här är den första boken skriven av en kvinnlig författare där jag aldrig någonsin tvivlade på trovärdigheten hos den manliga berättarrösten. Jag måste vara svag mot musikaliska emo-killar, jag gillar ju både Sam och Cole från Mercy Falls vargarna väldigt mycket.

Tyvärr så sjönk Mia rätt mycket med den här boken. Min bild av henne var väl okej från Om jag stannar. Hon är bara så självvisk men man kan ändå inte låta bli att känna sympati med henne. Det känns nästan som att alla valen ligger hos henne och Adam måste formar sig efter hennes önskemål.

Genom mycket flashback får man veta vad om har hänt under de tre senaste åren och hur Adam har blivit den han är idag. Om jag ska vara ärlig så tyckte jag att det var lite mycket väl info ibland. Man förstod ju redan från Adams tankar i nutid vad som hade hänt och kunde fylla i luckorna själv, några få av flashbackscenerna tyckte jag var rätt onödiga och bromsade bara in berättelsen.

Oftast så brukar jag ha rätt bra koll på hur en bok kommer att sluta när jag har kommit halvvägs i den, men med den här så hade jag ingen aning. Adam och Mia kunde gå skiljda vägar eller så kunde de bli tillsammans igen. Spänningen höll i sig hela vägen och jag var verkligen orolig över att de aldrig skulle ses mer. Det är sällan jag känner så starka känslor för ett par och det är fantastiskt att Forman lyckas få fram kemin mellan dem så bra.

Det är svårt att beskriva vad jag känner för den här boken och jag nöjer mig med det jag har skrivit. Kort sagt så är det en underbar och medryckande bok, absolut en av de bästa kärleksromaner jag har läst. Jag tycker att den är bättre än Om jag stannar och man bör läsa böckerna i ordning för att få maximal läsupplevelse.

Handling: +0,5
Karaktärer: +1
Språk: +1
Berättarröst: +1
Spänning: +1

Betyg: 9,5/10

Läs även Fia Filurs recension!

Andra böcker i serien:
1. Om jag stannar (eng. If I Stay)
2. När jag lät dig gå (eng. Where She Went)

 

Tags: , , , ,

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 385 other followers