RSS

Vad är en bra recension?

24 Mar

Av resultatet från undersökningen jag hade för ett par veckor sen så visar det sig att recensionerna var det som läsarna uppskattade mest på bloggen.

Är faktiskt lite förvånad för jag trodde att boknyheter skulle vara populärare (de kom dock på en nära andra plats). Eftersom så många verkar gilla mina recensioner så tänker jag skriva ett inlägg om vad jag själv tycker kännetecknar en bra recension.

————————————————————————————————————————————–

Observera nu att följande punkter är mina högst personliga åsikter och är inte på något sätt menat att klanka ner på andras recensioner.

1. Dela upp handling och omdöme
Den här punkten är nog den som jag personligen saknar mest hos många bokbloggare, såväl svenska som internationella. Jag är ytterst känslig för spoilers och undviker dem som pesten. Ju mindre jag vet om bokens handling innan jag börjar läsa den desto bättre. Majoriteten av de bokbloggar jag har besökt blandar handling och omdöme genom hela recensionen. De beskriver händelser och sedan vad de tycker om dem i samma stycke. Ett mycket populärt upplägg bland recensenter och jag läser gärna sådana inlägg om jag själv har läst boken ifråga. Om jag däremot inte har läst boken men är intresserad av den så brukar jag undvika sådana recensioner för oftast så avslöjar de alldeles för mycket av bokens handling.

Själv föredrar jag de recensioner som har en tydlig uppdelning på vad som är bokens handling och vad som är det personliga omdömet. Oftast så skippar jag handlingsdelen helt och läser åsikterna direkt. Givetvis är det svårt att inte blanda in bokens handling i omdömesdelen men så länge det inte är några viktiga spoilers så är det okej.

2. Personliga åsikter och motiveringar
De recensioner som lockar mig mest är de som är personliga. Jag tycker att det är kul när recensenten blandar in egna erfarenheter och motiverar varför hon/han tycker si och så om boken. Just motiveringar tycker jag är viktigt, om någon säger att en karaktär är bra så vill jag veta varför karaktären är bra. Det höjer trovärdigheten och man får även en bild av hur recensenten är som person.

Det är också viktigt att jag som läsare ska få en klar uppfattning om vad recensenten tycker om boken. Det är väl ganska självklart kan man tycka men nej, jag har läst flera recensioner där man, även efter att ha läst bedömningen, inte fått en bild av vad recensenten egentligen tyckte om boken. Det gäller nog främst recensionsexemplar där man i texten kan ana att recensenten inte riktigt tyckte om boken men vill ändå skriva något positivt om den.

3. Spoila inte
Alla är olika känsliga för spoilers och som tidigare nämnt så avskyr jag dem. Det är helt okej så länge det finns en varningstext och att det är tydligt markerat vilka stycken som är spoilers och vilka som inte är det. En gång besökte jag en bokblogg och läste en av recensionerna. Höll på att sätta något i halsen när jag såg att recensenten hade skrivit något i stil med: ”Det var så sorgligt när [ett namn] dog i slutet.” Ehh… vadå spoiler? Som tur hade jag redan läst boken i fråga så för mig gjorde det inte så mycket. Men det var den första och sista gången jag läste en recension från den bloggen.

4. Undvik stavfel
Punkten säger väl sig själv. Är det för mycket stavfel så hakar jag mig upp på det istället för vad recensenten egentligen vill säga. Är själv ganska dålig på att korrekturläsa mina egna recensioner men jag gör så gott jag kan :)

5. Bra grafisk utformning
En viktig punkt som tyvärr inte många tänker på misstänker jag. Först och främst, det ska vara lätt och skönt för ögat att läsa. Personligen så föredrar jag mörk text mot en mycket ljus bakgrund. Det finns hur många bloggar som helst som är kreativa med designen och har alla möjliga sorters bakgrunds – och textfärger. Visst är det kul med häftiga färger, men det är svårt att slå svart text mot vit bakgrund när det gäller läsvänlighet.

Jag föredrar flera kortare stycken än ett enda långt textstycke. Textmarginaler och textbredd är också viktiga. Sen gillar jag när det finns bilder och ett betyg på boken.

Det är väldigt kul när det finns en tydlig ”recensionsmall” som är unik för just recensenten. Många har t.ex. ett eget betygsystem, ha med första meningen i boken, fotar egna bilder på boken etc. Även om bloggen byter design så skulle man ändå veta vem som ligger bakom recensionen eftersom det finns en personlig touch på det hela.

————————————————————————————————————————————–

Puh, vilket långt inlägg det blir. Sist men inte minst så vill jag ta upp några svenska bokbloggar (främst om ungdomsböcker) som jag tycker har bra recensioner. Jag följer väldigt många bokbloggar med bloglovin och flertalet av dem klickar jag mig bara in på om inlägget verkar vara intressant eller om det är en recension av en bok jag är nyfiken på. Sen finns det ett tiotals bloggar som jag alltid klickar mig in på när jag ser att de har lagt upp en ny recension. Vilken bok de recenserar spelar ingen roll, jag är mer nyfiken av själva recensionen än av boken :)

De bokbloggar som jag kan komma på just nu som har bra recensioner är:

Andréa i Boklandet
Hennes recensioner får mig alltid att le och bli nyfiken på boken. Lite dåligt med uppdateringar på sistone men det gör så att man bli extraglad när man ser att det har kommit ett nytt inlägg.

Bara en sida till
Fin design och jag gillar betygsystemet.

Bladvändaren
Fin design den här med och bra nivå på recensionerna. Man blir nyfiken på böckerna hon recenserar.

Bookrelated
Superbra upplägg på recensionerna. Mycket tydligt strukturerat och snyggt.

Photosandbooks
När jag tänker på personliga recensioner så tänker jag på den här bloggen. Jag vet inte riktigt varför men recensionerna här får mig ofta att bli glad för recensentens personlighet lyser igenom texten.

Reading this world
En bokblogg som jag har följt ett tag och märker hur recensionerna blir bättre och bättre, speciellt utformningen.

Schitzo-Cookie’s Bokblogg
Om jag ska vara ärlig så är utformningen på recensionerna liiiite rörig men det beror på att Miriam har med så mycket i sina recensioner, t.ex. olika omslagsbilder, andra bloggares recensioner, köpställen, etc. Allt man kan tänka sig vilja ha i en recension har hon och mer därtill. Speciellt älskar jag hennes ”Random tankar/Bloopers?”- sektion.

Det finns flera bloggar som jag tycker har bra recensioner men ovannämnda är favoriterna :)

Okej, det här kan nog vara det längsta inlägget någonsin på bloggen. Hoppas att ni orkade läsa. Kommentera gärna vad ni anser är en bra recension!

 
15 Comments

Posted by on March 24, 2012 in Blandat

 

15 responses to “Vad är en bra recension?

  1. Pia

    March 24, 2012 at 15:47

    Åh, tack för att du nämnde min blogg! ^^ Jag tycker jättemycket om dina recensioner också! De är bland mina favoriter <3

     
  2. Jenny B

    March 24, 2012 at 17:24

    Det här var en väldigt klok och bra post! Hoppas att många läser den och blir inspirerade till att strukturera sina omdömen. Själv tycker jag, både när jag skriver och läser recensioner, att det inte är nödvändigt att veta vad läsaren tycker om boken. Det viktigaste är att få veta något om stämningen och handlingen (utan spoilers!), tillräckligt detaljerat för att jag skall veta om det intresserar mig. För tio år sedan läste jag bokrecensioner i nättidningen Salon som var nästan lika njutbara som att läsa en bok på riktigt. Ibland (alltför sällan!) kommer jag ihåg det och försöker skriva likadant själv.

    Nu skall jag läsa igenom bloggarna du har länkat till!

     
  3. Fia Filur

    March 24, 2012 at 19:08

    Bra inlägg! Tycker du har täckt in det mesta i dina fem punkter!

     
  4. Lucy

    March 24, 2012 at 19:13

    Tack för det här inlägget, jättebra!
    Hade själv tänkt att ändra lite grand i mitt sätt att bygga upp mina recensioner, eftersom jag själv har insett att jag har med lite onödiga punkter och att själva uppbyggnaden är lite sådär ibland, så detta är definitivt till hjälp!

     
  5. Iktoro

    March 24, 2012 at 20:31

    Håller med, särkilt om stavfelen och om att dela upp handlingen och tycket i recensionerna. Satsar själv mycket på att beskriva handlingen men jag tänker nog ta och lägga ner lite mer på vad jag tycker, det har gått ganska okej hittills :p
    Och vad det gäller stavfelen så kan jag bli riktigt irriterad om någon t ex skriver ¨bad boll¨ istället för ¨badboll¨. Tyvärr så gör en hel del det …
    Sen så vill jag helst att recensionerna ska vara långa, vissa bokbloggare skiver bara baksidetexten och vad de tycker om den snabbt. Väldigt tråkigt tycker jag, men tja man får göea som man vill.
    Och sist men inte minst, jag älskar också schitzo-cookies blogg :D

     
  6. Lisa

    March 24, 2012 at 21:21

    Nej, vad roligt att jag fick vara med på din lista! :) Personligen tycker jag du är en av de bästa på att skriva recensioner. Gillar verkligen dina “Bästa scen eller del”, “Mest intressanta karaktär” och “Minnesvärt citat”.

     
  7. Anna

    March 24, 2012 at 21:33

    Å, vad glad jag blir att du tycker om mina recensioner! Jag har en länklista i sidan av min blogg på mina favoritbloggar. Jag gillar bloggar som har en egen stil på recensionerna, så att de sticker ut lite, vilket du också nämnde ;)

     
  8. athundora

    March 25, 2012 at 07:21

    Jag har länge funderat på att tydliggöra handling och omdöme med rubriker. Detta avgör saken :)

     
  9. athundora

    March 25, 2012 at 15:50

    Jag har förresten länge tänkt att ändra på våra bokrecensioner.Tack för tipsen!

    Jag gillar Miriam på Schitzo-Cookie’s betygsystem och skulle vilja ha något liknande. Ska se med henne om det går bra att man snor lite av hennes idé ;)

    Något som jag saknat på många bloggar, men jag har för mig att du haft det någon gång, är när första utgivningen av böcker kom ut. Det ska jag försöka ha på de nya recensionerna.

     
    • Miriam Tisander

      March 25, 2012 at 16:00

      Bara du inte snor själva betygsbilderna så är det bara att sno på =)

       
      • Hundöra

        March 25, 2012 at 17:07

        Miriam: Nej, vi ska försöka hitta egna smileys och använda Goodreads etiketter :) Plockar olika idéer från olika håll :P

         
  10. Hundöra

    March 25, 2012 at 15:53

    Jag har förresten länge tänkt att ändra på våra bokrecensioner.Tack för tipsen!

    Jag gillar Miriam på Schitzo-Cookie’s betygsystem och skulle vilja ha något liknande. Ska se med henne om det går bra att man snor lite av hennes idé

    Något som jag saknat på många bloggar, men jag har för mig att du haft det någon gång, är när första utgivningen av böcker kom ut. Det ska jag försöka ha på de nya recensionerna.

     
  11. Miriam Tisander

    March 25, 2012 at 15:57

    Håller med om det mesta =) Intressant och bra inlägg!

    Men själv vill jag ändå veta lite handling innan jag köper/läser en bok. Annars kan jag bygga upp en egen handling/tanke om boken bara genom att se på framsidan och då kan jag ofta bli besviken :P Så är bra om jag vet relativt mycket, aldrig spoiler förstås men lite grunder =).

    Vad glad jag blir att du nämner min blogg =) Din blogg har alltid varit en bland de topp 5 bästa bokbloggarna jag följt så betyder extra mycket att just du tipsar om min =) Tack så mycket!
    Håller med om att det är lite rörigt… har tänkt på det själv. Men har inte riktigt kommit på någon bra lösning. Har du nån ide kanske? ^_^

     
    • Anna - Boktycke

      March 25, 2012 at 17:29

      Nja, kan inte direkt säga att jag har någon idé. Det är mest toppen på recensionsinläggen som jag tycker är lite rörigt med olika långa streck och köptställen precis under bilden som ligger i samma sektion som beskrivningen från goodreads. Man får anstränga sig lite för att hitta rätt i texten :) Men det är nog bara den delen innan omdömet som jag tycker är rörigt.

       

Leave a Reply

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 378 other followers

