RSS

Daily Archives: April 14, 2012

Kanske dags att sluta köpa nya böcker…


Är det någon annan mer än jag som tycker att få hem böcker är nästan roligare än att läsa dem? Det här får nog bli mitt sista bokköp på ett tag även om det kommer ut många superlockande hela tiden. Under veckan har min bokbeställning och ett recensionsexemplar hittat hem till mig. Tog även en kort tur till bibblan och några böcker fick följa med mig hem.

Har egentligen tänkt göra en bokvideo men eftersom jag fortfarande är sjuk och det kanske inte är så kul att höra mig hosta genom hela klippet så det blir ett vanligt inlägg istället. Nåja, allt som allt så har jag fått dessa nykomlingar i bokhyllan:

 Allt jag säger är sant av Lisa Bjärbo Where it began av Ann Redisch Stampler Wintergirls av Laurie Halse Anderson

Lisa Bjärbos nya bok har man hört så mycket gott om så det ska bli kul att se om den är så bra som alla säger. Tycker att omslaget på Where it began är grymt snyggt men annars så vet jag nästan ingenting om den förutom att det inte är en fantasy. Wintergirls är en bok som jag har blivit rekommenderad så den fick följa med mig hem från biblioteket.

Bewitching av Alex Flinn My Soul to Save av Rachel Vincent Spellbound av Rachel Hawkins

Bewitching handlar om häxan Kendra från Beastly. Vet inte om det är en fairytale retelling men det är i alla fall första boken i en serie. My Soul to Save är den andra boken i Soul Screamers. Har nyligen läst ut den första och tyckte väldigt mycket om den. Recension på den kommer nästa vecka. Spellbound är den tredje boken i serien Hex Hall, har själv inte läst andra boken men alla säger att den är bra så det var väl lika bra att köpa hem tredje boken också :)

Rör mig inte! av Tahereh Mafi Forgiven av Jana Oliver Grave Mercy av Robin LaFevers

Rör mig inte! är ett recensionsexemplar och den svenska utgåvan av Shatter Me. Har spanat in den sen jag fick veta att den skulle komma ut på svenska. Forgiven är den tredje och nästsista boken i The Demon Trappers. Har själv inte hunnit läsa den andra boken än men den sägs vara bra. För er som inte vet så kan man säga att det är en dystopi med demoner. Grave Mercy är en riktig tegelsten på över 500 sidor. Vad jag vet så handlar den om en kvinnlig lönnmördare, yay!

Article 5 av Kristen Simmons Legend av Marie Lu Partials av Dan Wells

Älskar dystopier så det är inte så konstigt att jag har skaffat hem dessa haha. Vet faktiskt inte vad de handlar om men alla har fått bra betyg på Goodreads. Partials är även skriven av Dan Wells, en av mina favoritförfattare och geniet bakom “I’m not a serial killer”-trilogin. Helt klart den boken som jag har sett fram emot mest att läsa.

The Death Cure av James Dashner The Other Life av Susanne Winnacker

Två dystopier till. The Death Cure är den tredje och avslutande delen till Maze Runner. Jag har inte velat läsa andra boken i serien än för jag vet att den slutar i en cliffhanger, men nu när jag har The Death Cure hemma kan jag äntligen sätta igång och läsa The Scorch Trials. The Other Life ska handla om folk som lever i bunker. Vet inte så mycket mer om den men jag gillar att det är en fjäril på omslaget hehe. Hmm… jag  borde nog sluta köpa böcker bara på grund av dess genre och omslag.

Puh, var en del nya böcker. Kommer tyvärr inte att läsa så mycket under de kommande månaderna för jag ska fokusera på mitt manus igen. Gäller verkligen att ha disciplin när det finns så många underbara böcker som står och väntar på mig i bokhyllan.

Är det någon av böckerna ni tycker att jag bör läsa först?

 
11 Comments

Posted by on April 14, 2012 in Blandat, Läsvanor, Nytt i hyllan

 

Askungen i dystopisk miljö!

Den bästa fairy tale retelling jag har läst hitills!

Titel: Cinder
Författare: Marissa Meyer
Serie: The Lunar Chronicles
Sidantal: 387
Utgivningsår: 2012

Handling:
Cinder är stadens bästa mekaniker och en cyborg i hemlighet. En dag får hon besök av själva kronprinsen Kai som vill få sin android reparerad. Lillasystern Peony gör henne sällskap när hon letar efter nya delar och sedan händer det otänkbara, Peony drabbas av pesten. På bara några minuter har bölderna brutit ut och Peony förs bort. Cinder har på ett mirakulöst sätt undvikit att bli smittad men styvmamman Adri skyller sin dotters sjukdom på henne. Mot Cinders vilja så skickar Adri iväg henne som försöksperson för pestmedicinen.

Under tiden så hotar kriget mellan jordborna och månmänniskorna (lunars) att brytas ut.

Omdöme:
Det enda jag visste om Cinder innan jag började läsa var att det skulle vara en retelling på Cinderella och att det var en dystopi. Mina förväntningar var höga och jag är superglad över att boken lyckades uppfylla dem.

Det finns mycket jag gillar med boken och vi kan börja med karaktärerna. Cinder är inte den typiska svaga flickhuvudrollen, hon är väldigt cynisk för sin ålder och kommer ofta med ironiska svar. Hon är inte världens mest positiva karaktär men hennes berättaröst är så välgjord att man tycker om henne ändå. Man förstår till fullo att hennes personlighet beror på en stor del av att hon skäms för att hon är en cyborg och hon vet att hon inte kommer att få en lycklig mänsklig framtid.

Boken är till största delen skriven från Cinders PoV men då och då får man även läsa från Kais och forskarens synvinkel. I vanliga fall så tycker jag inte om att man byter PoV lite då och då men här har jag inget emot det. Jag tycker att Kais berättarröst är bra och man behövde verkligen läsa från hans synvinkel för att förstå hur läget med månmänniskorna ligger till.

Relationen mellan Kai och Cinder tycker jag är toppen. Visst, de blir attraherade av varandra ganska så omgående men det är ingen himlastormande förälskelse som det brukar vara i många YA-böcker. Jag gillar att de håller det på en kompisaktig nivå och att Kai är så informell och naturlig när han är med henne.

Den dystopiska miljön är också något som jag tycker om. Kul att handlingen utspelar sig i Kina och flera karaktärer har kinesiska namn. Möjligen så tycker jag väl att det är lite konstigt att världens känns så oren när vi är flera hundra (tusen?) år framåt i tiden. Man har uppfunnit intelligenta robotar men har fortfarande dammiga/grusiga vägar och gator?

Det enda jag har att klaga med boken är att den var lite förutsägbar. Förutom att man visste att den följde Askungen-sagan så var det även en del andra tvister som man kunde gissa sig till så fort den första ledtråden gavs. Slutet tyckte jag också kom lite väl abrupt.

Kort sagt, Cinder är den bästa fairytale retelling jag har läst och den hamnar även högt upp bland mina dystopifavoriter. Finns mycket jag gillar med den och jag kommer garanterat att köpa nästa bok i serien. Hittade ett citat på baksidan av boken som jag håller med om:

This is not the fairy tale you remember.
But it’s one you won’t forget.

Tillägg: Såg nu att Cinder kommer att ges ut på svenska av Mix Förlag. Det sägs att den kommer att släppas i augusti i år! Wohoo!

Berättarröst: +1
Karaktärer: +0,5
Miljö: +1
Handling/Koncept: +1

Mest intressanta karaktär: Cinder
Bästa scen eller del: Balen
Minnesvärd citat: Iko rolled to her side, clasping her metal grippers over her chest. ”Prince Kai! Check my fan, I think I’m overheating.”

Betyg: 8,5/10

 

Tags: , , ,

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 380 other followers