RSS

Gästinlägg: Är du mörkrädd?

18 Apr

Om du inte är det så är risken stor att du blir det efter den här boken. 

 

Titel: Mörkrädd
Författare: Andreas Roman
Sidantal: 248
Utgivningsår: 2008

Handling:
Ända sedan David var nio år har han varit mörkrädd. Extremt, sjukligt mörkrädd som långsamt förstör hela hans vuxna liv. Till slut bestämmer han sig för att försöka bli av med rädslan och går i terapi. Slutprovet blir att bo ensam i en stuga mitt ute i skogen tills han är botad.

 

 

Omdöme:
Jag har aldrig varit särskilt mörkrädd, varken nu eller när jag var mindre. Bara på ett sunt sätt där jag undviker att gå runt ensam mitt i natten, vilket jag tror att de flesta undviker om de kan. Därför är det väldigt beundransvärt, och kanske på gränsen till galet, att David som är så rädd fullföljer det sista steget i terapin: att lämna storstan och bo ensam i en stuga där det inte finns någon mobiltäckning. Hans enda sällskap är katten Trassel.

Davids maniska rädsla skildras på ett väldigt skickligt och trovärdigt sätt. Jag tycker synd om honom. Han är rädd för att åka hem till lägenheten efter jobbet, rädd för natten, rädd för att sova, rädd för skuggor och mörka hörn och så givetvis mörkret. Även med alla lampor tända och ficklampan i beredskap äter rädslan upp hans vardag och han liknar mest ett vandrande vrak.

Jag gillar berättelsens uppbyggnad som varvas med nuet och tillbakablickar från Davids förflutna där jag får veta vad som utlöste hans rädsla. Jag anar snart hur det ligger till, men det gör inget för spänningen är konstant och jag ser fram emot att få reda på vad som händer när David måste konfrontera sina inre demoner.

Om du är mörkrädd, läs den här boken på dagen! Om du är lättskrämd, önskar jag dig lycka till för det här är en bok som kryper in under skinnet och biter sig fast.

Koncept: +1
Spänning: +1
Miljö: +0,5
Katten Trassel: +0,5

Mest intressanta karaktär: David
Bästa scen eller del: Tillbakablickarna

Betyg: 8/10

Denna recension är skriven av Fia Filur.

 

Tags: , ,

6 responses to “Gästinlägg: Är du mörkrädd?

  1. Linda

    April 18, 2012 at 17:40

    Åh, jag har haft den här boken liggandes i bokhyllan i flera månader. Borde nog ta tag i den och börja läsa snart!

     
  2. Jessica

    April 18, 2012 at 18:10

    Vi fick tips av en elev på jobbet/gymnasiet att köpa in denna. Kollegan tyckte den var toppen och superäcklig, snart får det bli min tur att läsa!

     
  3. Anna - Boktycke

    April 18, 2012 at 18:13

    Jag har aldrig lyckats bli skrämd av en bok så jag måste nog testa att läsa den här mitt i natten när jag är helt ensam.

     
  4. Monika

    April 18, 2012 at 19:02

    Jag är inte speciellt mörkrädd, men den här boken skrämde mig såpass att jag var tvungen att lägga undan den sista kvällen, trots att jag bara hade några sidor kvar. Jag vågade inte fortsätta :)

     
  5. Författardrömmar

    April 18, 2012 at 19:24

    Det är nog ingen bok för mig :)

     
  6. Fia Filur

    April 18, 2012 at 20:19

    Jag tyckte inte att den var superläskig, men jag hade ju inte velat läsa den om jag tex låg ensam i ett tält i skogen mitt i natten… :)

     

Leave a Reply

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 354 other followers

