RSS

Cherub är inte bara en rank för änglar…

08 Feb

… det är även namnet för en hemlig organisation som tränar upp barn till att bli agenter. Handlingen är intressant, tempot är högt men tyvärr är karaktärerna platta.

Titel: Rekryten
Serie: Cherub 1
Författare: Robert Muchamore
Sidantal: 280

Handling:
James heter vår 11-åriga hjälte som efter en del tråkigheter hamnar i ett fosterhem. Han kommer i kontakt med Cherub och för att göra något med sitt bråkiga liv, bestämmer han sig för att gå med i föreningen. Det är inte helt lätt bli en agent, först måste han genomgå ett långt och mödosamt antagningsprov innan han belönas med den gråa tröjan som alla agenter har.

Omdöme:
Jag älskar ungdomsböcker men det märks att Rekryten riktar sig mot en betydligt yngre publik, kanske 9-10 åringar. Det hindrade dock inte författaren för att stoppa in mängder med otrevligheter som jag gillar men som barn helst inte borde komma i kontakt med.

Hela boken kretsar runt James men det är inte han som får mig att läsa vidare, det är uppdragen han utsätts för. Det kanske har med målgruppen att göra för man kommer aldrig in under James skinn. Man känner bara honom som en ytlig kompis och det är själva händelsen han utsätts för som lockar, inte han som person själv.
Trovärdigheten med handlingen kan ju klart diskuteras, jag tror att en sådan förening kan mycket väl finnas, men däremot är jag inte lika säker på vissa av träningsuppdragen och livet i skolan. Återigen antar jag att det beror på målgruppen, kanske skulle jag ha uppskattat boken mer om jag hade läst den när jag var 10.

etikett-heltokej

 

Tags: , ,

2 responses to “Cherub är inte bara en rank för änglar…

  1. Helena

    February 8, 2011 at 20:03

    Grattis till din nya blogg!
    Jag gillar att du har en bild på hur boken ser ut. Gör det lättare att hitta den, eller att hålla sig undan hehe

    hehe skrattade när jag läste om belöningen aka den gråa tröjan
    fast den ska kanske symbolisera att de som agenter ska smälta in och vara vardagliga…

    Angående otrevligheterna, finns det en åldersgräns för böcker som det finns för film? Det kanske borde finnas

     
  2. boktycke

    February 11, 2011 at 23:05

    Tack!
    Jadu, tror faktiskt inte att det finns någon tanke bakom tröjfärgen, det förklaras iaf inte. Men grå är ju en bra färg och gömmer smutsen bra ^^

    Ang. otrevligheter så kan man nog praktiskt skriva vad som helst (förutom hets mot folkgrupp) och komma undan med det (i Sverige åtminstone). Det är upp till förlagen att marknadsföra boken som barn eller ungdomsbok.

     

Leave a Reply

 
