RSS

Att vara en vinnare är inte lätt…

15 Feb

det har Katniss insett sen hon  vann det senaste hungerspelet. Bok nummer två i The Hunger Games – trilogin bjuder på mer spänning, romans och hungerspel.

Titel: Catching Fire (sv. Fatta eld)
Serie: The Hunger Games 2
Författare: Suzanne Collins
Sidantal: 472

*Hanlingen kan innehålla spoilers från föregående delar*

Handling:
Katniss trodde att livet skulle återgå till det normala men så fel hon hade. För att skydda familjen måste hon och Peeta uppehålla skenet av deras romantiska förhållande fast hon har insett att hon egentligen älskar Gale (stackars Peeta). Efter hennes trotsning mot regeringen vakar de över henne och stämningen i både hennes och andras distrikt blir mer och mer spänd.

Omdöme:
Catching Fire är mörkare än sin föregångare. I första boken hade man ett klart mål, hon behöver bara vinna spelet, sedan kommer allt att lösa sig. I andra boken är det inte så, hon måste skydda sig själv och sin familj men det finns ingen uppenbar lösning, ingen ”jag behöver bara hålla ut till ett viss datum”.

Det som lyser upp den mörka stämningen är romansen mellan henne, Gale och Peeta. I alla triangeldramer har jag en självklar favorit som oftast bruka vara den som huvudpersonen väljer till slut. Här är det annorlunda, Collins har lyckats bygga upp sina karaktärer så väl att jag gillar båda lika mycket. Trots att Peeta har många fler scener så känner man Gale genom Katniss minnen och känslor. Ärligt talat så blir jag glad med vem hon än väljer, om nu någon av dem överlever.

Jag har en tendens att älskar slutet och början på en bok, men ogillar mitten eftersom det är transportsträckan mellan de bästa delarna. Samma princip tillämpas på bokserier, främst trilogier, första och sista boken brukar vara mina favoriter. Catching Fire är vad den är, en transportsträcka, något man måste ta sig igenom för att komma till den stora upplösningen. Tro nu inte det är en tråkig bok för det är den absolut inte. Den klarar dock inte av att stå upp på egna ben utan måste luta sig mot föregångaren och efterträdaren.

etikett-riktigtbra

Andra delar i serien:
1. The Hunger Games
2. Catching Fire
3. Mockingjay

 

Tags: , ,

10 responses to “Att vara en vinnare är inte lätt…

  1. Fia Filur

    February 15, 2011 at 18:48

    Hej! Den här serien verkar spännande! Måste kolla in, men jag hinner tyvärr inte läsa så mycket som jag skulle vilja. Jag brukar också gilla första och sista boken bäst när det gäller serier, i alla fall så gör jag det när det kommer till Twilight, 1 och 4 tycker jag är bäst.

     
    • boktycke

      February 16, 2011 at 06:50

      Jag tycker absolut att du ska kolla in den här serien, rekommenderas varmt! Haha, jag tyckte exakt samma sak med Twilightserien, bok 1 och 4 var de bästa!

       
  2. Fia Filur

    February 16, 2011 at 09:13

    Har du läst något av Richelle Mead? Jag gillar hennes Vampire Academy.

    Kan du inte lägga upp en sida på vilka böcker du planerar att läsa och där man kan tipsa dig om böcker?

     
    • boktycke

      February 16, 2011 at 12:59

      Jag vill läsa Vampire Academy men den första boken är alltid utlånad på biblioteket. Har hört att de ska vara bra så jag ska läsa dem så fort jag får tag dem ^^

      Åh, låter som en utmärk idé, har inte tänkt på det alls faktiskt. Ska fixa en sådan sida när jag kommer hem från jobbet! Tack för tipset :p

       
  3. Fia Filur

    February 16, 2011 at 16:34

    Ja, jag tycker iaf att VA är jättebra! Den serien är färdigskriven nu, men har läst att det kommer en Spin off med andra karaktärer. Sverige har fortfarande 2 delar kvar att översätta.

    Kul! Då kanske jag kan tipsa om något mer sen. Jag gillar också övernaturliga ungdomsböcker 🙂

     
  4. Helena

    March 3, 2011 at 22:34

    Nu har jag äntligen tagit mig tid till att läsa tvåan. Blev lite besviken faktiskt, den drog inte igång förrän efter ca 150 sidor och själva “game”-delen var alldeles för kort.
    Ska börja på trean nu!

     
    • boktycke

      March 4, 2011 at 07:12

      Ja, och gamedelen var inte ens hälften så spännande som i första boken. Hojta till när du har läst klart trean så får vi se om du tycker detsamma som jag ^^

       
  5. Fia Filur

    March 31, 2011 at 11:19

    Ja, nu har jag läst Fatta eld och jag är så irriterad att jag ska försöka göra allt för att glömma den här boken nu. Vet inte varför jag är så irriterad, har försökt analysera fram det på min blogg. Jag tror det beror på att konceptet har ändrats från att handla om en ung tjej som behövde överleva ett spel, till uppror och politik. Hela boken är en enda lång väntan och känns bara som en transportsträcka till trean. Lite spännande i sista delen, men det känns mest inslängt för att det faktiskt ska hända någonting. Det bästa var några meningar ironi som fanns inslängda lite här och var, men de var ganska få.

    Karaktärerna är inte lika levande och jag begriper mig inte längre på Katniss. Vem älskar hon egentligen och varför? Eftersom jag inte vet så tycker jag att hon handlar ologiskt och jag gillar inte att hon framställs som velig och osmart. Hon var så driftig i första boken, och jag saknar det. Den karaktären jag fastnar mest för är Finnick och jag önskar nästan boken kunde handlat om honom och Johanna Mason istället för de är bra mycket mer spännande än Katniss och Peeta. Uppoffring utan syfte funkar inte. I första boken var hon beredd att kämpa och kanske till och med dö för systerns skull, men i den här boken? Vem kämpar hon för och varför?

    Som du skriver så hade första boken ett klart syfte, men den här begriper jag mig inte på. Vad är meningen egentligen? Hur Katniss än gör så blir det dåligt. Därför känner jag mig inte särskilt sugen på att läsa trean just nu. Eftersom jag vet att du blev besviken på slutet så förstår jag att författaren inte slängde in ett piffigt slut som livar upp, och då förstår jag ju att det kommer fortsätta i samma nedåtgående spiral. Första boken var fantastisk, men tvåan solkar det fina avtrycket som den lämnade och det är verkligen jättetråkigt.

     
    • boktycke

      March 31, 2011 at 11:35

      Jaså? Så dålig tyckte jag inte att boken var, gillade triangeldramat mellan henne, Gale och Peeta. Sen var “mysteriet” med varför de andra deltagarna var så måna om hennes säkerhet i spelet också spännande. Men jag förstår vad du menar, Katniss är onekligen sämre som karaktär i denna bok. Plus det tog en lång tid innan allt det spännande började.

      Håller med om att fortsättningen förstörde den första boken. Den kunde ha varit en stand-alone istället för serie.

       
  6. Fia Filur

    March 31, 2011 at 13:10

    Jag tror jag ogillade vändningen, att temat blev ett annat liksom. Jag var redan säker på från början att något skulle hända innan tävlingen var över och jag blev lite irriterad på Katniss att hon inte räknade ut det. Jag tyckte hon var mycket mer passiv i den här boken och istället var det de andra som var smarta och såg efter henne. Hade velat att hon var den drivande kraften. Men, men, jag kommer läsa sista med, även om det är oklart när, det blir antingen bibblan eller vänta på pocketen som kommer i juni.

     

Leave a Reply

 
