RSS

To kill a mocking…

18 Feb

Ehem, Mockingjay, den avslutande delen i Hungerspelen-trilogin är mörkare än sina föregångare och lever tyvärr inte upp till förväntningarna.

Titel: Mockingjay (sv. Revolt)
Serie: The Hunger Games 3
Författare: Suzanne Collins
Sidantal: 455

*Hanlingen kan innehålla spoilers från föregående delar i serien*

Handling:
Distrikten är i uppror och hos rebellgruppen befinner sig Katniss. De vill att hon ska bli symbolen för frihet och kämpa med dem. Katniss själv är kluven i frågan, hon är trött på allt dödande och på att vara en galjonsfigur. Mer vilse än någonsin måste hon avgöra om hon vill leda tusentals människor in i en hänsynslös strid.

Omdöme:
Jag förväntade mig en fantastisk avslutning med fyrverkerier och pampig musik, explosioner fick jag gott om men crescendon uteblev. Bok två i serien, Catching Fire, var redan tillräckligt mörk men Mockingjay lyckas överträffa den. Det finns nästan inga ljusglimtar alls och det mesta är eländigt.

Collins är faktiskt rätt grym mot Katniss. Stackars flickan har redan lidit så mycket. Varför plåga henne ännu mer? Varför inte ge henne ett glorifierat hjälteslut? Nej, jag är inte nöjd med slutet. Jag hoppades på ett ”så levde de alla lyckliga”-slut men fick istället ett ”så fick de lida i resten av sina liv”. Nåja, riktigt så illa är det inte men jag ville ha något mer tillfredsställande.

Även om jag inte precis hyllar boken så rekommenderar jag den. Har ni tagit er till andra boken så är tredje boken ett måste. Möjligen ger jag den ett orättvist betyg men jag såg verkligen fram emot slutet och blev besviken när den inte levde upp till mina förväntningar.

etikett-denhärgillarjag

Andra delar i serien:
1. The Hunger Games
2. Catching Fire
3. Mockingjay

 

Tags: , ,

7 responses to “To kill a mocking…

  1. Fia Filur

    February 19, 2011 at 06:48

    Vad tråkigt! Man kan ju inte avsluta en serie med att göra läsarna besvikna, omedvetet kan det dra ner helheten lite tycker jag. Kanske kommer det ytterligare någon bok? Ibland kommer det en nr 4 några år senare.

     
    • boktycke

      February 19, 2011 at 10:02

      Precis, hela serien förstördes av slutet tycker jag. Första boken var bara så himla bra att den satte en hög standard för de kommande böckerna.

      Jag tvivlar på att det kommer en fjärde bok, Mockingjay var rätt så avslutande. Även om det kommer så är det nog inte med Katniss som huvudroll.

      Det ska ju komma en film också om ett par år. Hoppas att den följer boken någorlunda ^^

       
  2. Helena

    March 5, 2011 at 08:26

    Jag blev också besviken av trean… Det var väldigt många och långa avsnitt där Katniss är helt förstörd, antingen mentalt eller fysiskt. Men jag tyckte mer om den här än tvåan.
    Jag trodde att den här serien skulle bli en av de bästa äventyrsberättelserna jag läst men istället tycker jag att den är den bästa kärlekssagan.

     
    • boktycke

      March 5, 2011 at 10:53

      Hihi, bästa kärlekssagan när romansen är typ bara 10% av handlingen? Jo, men jag håller med om att kärleken var det som lämnade mest intryck hos mig. Förstår verkligen vad som menas med bitterljuv.

       
  3. Fia Filur

    April 1, 2011 at 22:46

    Näe, nu har jag läst ut den här också och jag känner mig helt deppig. Den där lilla halvt upplyftande epilogen räckte inte på långa vägar till att för rätta till resten av bokens elände. Usch och fy och blä. Jag tycker att den här var mer spännande än tvåan, men också mer tragisk. Liken bara staplades på hög och det fanns liksom inget ljus i tunneln. Jag gillar inte att avsluta en serie och känna mig otillfredställd, deprimerad och ledsen. Vad var meningen med de här böckerna egentligen? Det började bra och sen blev det värre. Och värre. Och värst.

     
  4. Elinas bokliv

    April 2, 2012 at 21:35

    Efter att nu ha läst ut den sista boken i serien (och då också vågat mig på att läsa din recension och kommentarerna här) är jag lite glad över att det inte bara var jag som inte gillade slutet! Blev arg… efter fallskärmarna så tycker jag att hela slutet blev snabbt och ihopslaffsat.. :/

     
    • Anna - Boktycke

      April 2, 2012 at 21:41

      Blev jättebesviken på slutet! Katniss var så mentalt förstörd och det är så orättvist. Nu när jag har lugnat ner mig så inser jag i efterhand att författaren har ett väldigt bra budskap om att det inte finns några vinnare i krig, bara förlorare. Även om man är på den vinnande sidan så har man offrat mycket. Tycker att det är väldigt bra att hon inte glorifierar krig men kan ändå inte låta bli att känna mig besviken 😦

       

Leave a Reply

 
