RSS

När det inte räcker med att vara snygg…

22 Feb

… då kan man operera sig igen. Sista boken i trilogin bjuder på ännu mera plastikoperationer.

Titel: De rätta (eng. Specials)
Serie: Uglies 3
Författare: Scott Westerfeld
Sidantal: 347

(Obs! Handlingen kan innehålla spoilers från tidigare delar)

Handling:
Inte nog med att hon är snygg så har Tally gått och blivit special också. Hon är starkare än någonsin men hennes hjärna har aldrig varit rörigare. Pojkvännen Zane, som hon offrade sin frihet för, är inte längre attraktiv i hennes ögon. Om de ska bli tillsammans igen, vilket hon vill, så måste han också bli special. Hjärntvättad eller ej, Tally lever för att ställa till trubbel.

Omdöme:
Om jag inte tyckte om Tallys karaktär i föregående bok så blev min uppfattning av henne knappast bättre i denna. Det är svårt att gilla någon som har en helt fel uppfattning om hur saker och ting är. Jag vet att Tally är hjärntvättad och det inser hon själv till en viss del också, men det får mig inte att bli mindre besviken på henne.

I överlag så tror jag att boken fick stryk för att jag som läsare visste betydligt mer om hur världen fungerade än Tally vad gjorde. Det skapade en vägg mellan oss och jag tog avstånd från henne. Även om hennes handlingar är logiska utifrån hennes perspektiv så vet jag ändå att hon har fel.

Till skillnad från den förra boken så bjöd denna på massivs av action i slutet, lite för mycket måste jag säga, det var knappt så att jag hängde med i vändningarna. Jag kan inte riktigt säga att jag tycker om slutet men det är bättre än vad jag hade förväntat mig.

Jag förstår inte riktigt varför den här serien är så uppskattad. Möjligtvis kan jag hålla med om att första boken har ett spännande koncept men resten av serien är faktiskt sisådär. Det är många som hyllar böckerna men för min del så tycker jag att i överlag att de är okej.

etikett-heltokej

Andra delar i serien:
1. Ful (eng. Uglies)
2. Ful eller snygg? (eng. Pretties)
3. De rätta (eng. Specials)

 

Tags: , ,

4 responses to “När det inte räcker med att vara snygg…

  1. Maria Tomsby

    February 22, 2011 at 17:28

    Hm, har faktiskt inte hört talas om boken/serien tidigare… Är det en ungdomsserie?

     
    • boktycke

      February 22, 2011 at 18:16

      Japp, det är en ungdomsserie som gavs ut 2005-2006. Tydligen är den så populär att det till och med ska komma en film av första boken.

       
  2. LINA K - SKRIVER SKRÄCKROMAN!

    February 22, 2011 at 17:37

    Den där Tally verkar vara en karaktär som jag skulle bli rejält frustrerad på …

     
    • boktycke

      February 22, 2011 at 18:27

      Du skulle bara ana. Jag tror faktiskt att hon är med på min lista över de sämsta huvudrollskaraktärer.

       

Leave a Reply

 
