RSS

Färgerna på kläderna spelar roll…

24 Feb

… i alla fall för karaktärerna i Warbreaker. Häftigt magisystem, spännande karaktärer och mycket intriger i en stad där zombier ibland dyrkas som gudar.

Titel: Warbreaker
Författare: Brandon Sanderson
Sidantal: 656

Handling:
Läget har länge varit spänt mellan det lilla kungadömet Idris och det mäktiga riket Hallandren. I ett försök att avvärja krig skickas den idriska prinsessan Siri för att bli brud åt den mäktigaste mannen och guden i Hallandren, God King. Vad hon inte vet är att hennes syster Vivenna följer efter i smyg och försöker rädda henne från sitt grymma öde.

Under tiden i gudarnas hov tvivlar guden Lightsong på sin egen religion och är trött på sin gudomlighet. Intriger finns bakom varje hörn och få är vad de utger sig för att vara. Kan prinsessorna, utan att känna till varandras planer, förhindra kriget och rädda hemlandet?

Omdöme:
Jag har tidigare hört att Sanderson är grym på att skapa magisystem och Warbreaker bekräftade det. Väldigt kul att färger har en stor roll i magin och hela samhället återspeglar det. Karaktärerna känns genomtänkta och var och en för historien framåt på sitt sätt. Min självklara favorit bland povkaraktärerna är Siri, vissa av hennes scener är så roliga.

Takten i början var seg. Första halvan av boken spenderades med att lära känna världen och karaktärerna. Efter andra halvan fick jag grepp om vad som var vanligt i den påhittade världen, och det inte förrän då som jag började intressera mig för mysterierna. Slutet var riktigt spännande då allting vävdes ihop. Med andra ord, första halvan var jag läser vidare när jag har tid, andra halvan var oj, det börjar bli spännande, jag vill läsa vidare. De sista 100 sidorna var jag måste läsa vidare!

Vad som hindrar boken från att få full poäng är just den långsamma inledningen och att jag vill ha flera scener med Siris pov. Vivenna har flest scener och är även den som har störst karaktärsutveckling, men det är Siri jag känner mest koppling till. Jag lovar att efter du har läst boken kommer frasen ”My life to yours. My Breath become yours.” att fastna i ditt huvud.

etikett-riktigtbra

 

Tags: , ,

8 responses to “Färgerna på kläderna spelar roll…

  1. Helena

    March 2, 2011 at 19:45

    Ohh den låter lovande! Jag vill läsa men just nu har jag fastnat i Robin Hobbs tredje farseerbok. Den är seg…

     
    • boktycke

      March 2, 2011 at 19:53

      Den sista boken var seg ja, men det fanns en rolig sång som narren sjöng om sig själv. Det var nog det bästa stycket i hela serien :p
      Minns inte ens hur den slutade… eller jo… ewww, nu kom jag ihåg något jag inte ville komma ihåg (du fattar nog vad jag menar).

       
      • Helena

        March 3, 2011 at 22:37

        ? nu blir jag nyfiken och väll läsa klart men jag har ju trean i hunger games-trilogin också… den lockar nog lite mer hehe

         
      • boktycke

        March 4, 2011 at 07:14

        ja, hunger games är mindre seg än fjärrskådarna. Skulle ha läst hg först om jag var du ^^

         
  2. Helena

    April 4, 2013 at 15:22

    Nu har jag äntligen läst den! Fick tag i den på bibblan igår. Jag tyckte den var jättebra men tyckte att det var lite lösa trådar, det är väl en ensamstående bok så man kanske aldrig får svar… Gillade the twists väldigt mycket, som Vivennas “Kompisar”. Anade du det? Jag gillade också Siri mer än Vivenna men jag tror att Vivenna känns mer trovärdig, kanske för att hon fick fler scener.

     
    • Anna - Boktycke

      April 4, 2013 at 18:34

      Var så länge sen jag läste den här boken att jag kommer knappt ihåg den. Vilka var Vivennas kompisar? Legosoldaterna hon hyrde?

       
      • Helena

        April 4, 2013 at 21:16

        Ja, precis, lekosoldaterna. Jag skulle aldrig gissat.^^

         
      • Anna - Boktycke

        April 4, 2013 at 21:21

        Menar du typ det de gjorde i mitten av boken? :p För de var väl med i slutet också? Gah, har så dåligt minne, vi får prata om det imorgon. Men jag kommer iaf ihåg att jag tyckte om Lightsong och tyckte att det han gjorde i slutet var mäktigt😀

         

Leave a Reply

 
