RSS

16-årig psykopat på demonjakt

27 Feb

Äntligen har det blivit dags för den avslutande delen i trilogin om John Cleaver. Jag har sett fram emot den och blev allt annat än besviken.

Titel: I don’t want to kill you
Serie: John Cleaver Books 3
Författare: Dan Wells
Sidantal: 310

Handlingen kan innehålla spoilers från tidigare delar

Handling:
John tar ännu en gång upp kampen mot en omänsklig seriemördare. Denna gång misstänker han att demonen kan skifta gestalt och låtsas vara vem som helst, den måste dödas innan det blir fler offer. Frågan är i vems kropp demonen befinner sig? Och vem är egentligen faran när John börjar misstänka alla i omgivningen för att vara en demon?

Omdöme:
Förutom ett lockande namn så har boken en av mina favoritkaraktärer, John. Det är något fascinerande med att vara i huvudet på en tonåring som jämt fantiserar om att döda sina bekanta samtidigt som han kämpar för att rädda dem. Wells skriver skickligt och skildrar Johns tankar på ett trovärdigt sätt. Om det verkligen är så en riktig psykopat tänker lär jag aldrig veta, men det enda som spelar roll är det kändes verkligt då jag läste. Den dystra stämningen, det gåtfylla mysteriet och Johns sarkastiska och ibland sjukliga humor bidrog till att mitt intresse hölls på topp genom hela boken.

Det som hindrar boken från att få full poäng är slutet. Det är inget dåligt slut, faktum är att jag tycker att det är rätt bra men det känns lite för kort. Sista sidan fick i alla fall mina ögon att tåras och det betyder ju alltid något. En annan sak är att det finns en lös tråd i serien, andra boken presenterade ett mysterium i slutet som jag trodde skulle lösas i den här boken men icke. Allting behöver inte förklaras men just det mysteriet var så creepy att jag fortfarande vill veta svaret.

Om ni tycker att tv-serien Dexter är bra så kommer ni att älska John Cleaver. Däremot så rekommenderar jag inte den ifall ni inte tycker om blod eller detaljerade beskrivningar av hur ett lik hanteras innan begravningen (som både är obehagligt och hemskt fascinerande att läsa om).

etikett-fullkomligtälskar

 

Tags: , ,

2 responses to “16-årig psykopat på demonjakt

  1. Fia Filur

    February 27, 2011 at 17:55

    Den här boken låter spännande! Har dock aldrig sett Dexter.

    Fick ett uppdrag av Marina och jag skickar det vidare till dig. Det är helt frivilligt. Du hittar det på min hemsida eller direkt här: blogg.sofiafritzson.com

     
    • boktycke

      February 27, 2011 at 19:25

      Rekommenderar verkligen “John Cleaver”-serien, mycket välskriven och det är väldigt intressant att följa Johns karaktärsutveckling.

      Haha, ja du, skriver om något jag är bra på låter toppen, behöver bara komma på vad det är först :p

       

Leave a Reply

 
