RSS

Hur man upptäcker en häxa…

01 Mar

… enkelt, det är bara att titta på skorna. Är de spetsiga? Grattis, du har hittat en häxa. Jag undrar om Delaney finner någon logik i varför häxor alltid måste ha spetsiga skor, för det gör sannerligen inte jag.

Titel: The Spook’s Nightmare (sv. Väktarens Mardröm)
Serie: The Wardstone Chronicles 7
Författare: Joseph Delaney
Sidantal: 401

(Obs! Handlingen kan innehålla spoilers från tidigare delar)

Handling:
Kriget är i gång och även Väktaren, Tom och Alice måste fly. De tar sig till en ö där lokalbefolkningen är allt annat än vänlig och snart anklagas både Tom och Alice för att tillhöra mörkret. Inte nog med att de båda måste kämpa för sina liv, det går dessutom rykten om att Alices mor, den onda häxan Beniga Lizzy, också befinner sig på ön.

Omdöme:
Jag började läsa den här serien för två år sedan och tyckte då att den var väldigt bra. Men precis som Percy Jackson bok 4 (The Battle of the Labyrinth) så känns handlingen upprepande och tillför inte mycket nytt. I varje bok råkar Tom i kläm och Alice använder lite hokus pokus för att rädda honom. Väktaren gör egentligen inte särskilt mycket förutom att bli sur. Det är rätt komiskt eftersom alla boktitlar i serien handlar om honom.

Just den här boken känns verkligen som en transportsträcka, handlingsmässigt händer inget (nu menar jag den stora handlingen som sträcker sig över hela serien, d.v.s. kampen mot djävulen), på karaktärfronten sker det lite utveckling, men långt ifrån tillräckligt mycket för att det ska bli intressant.

Stämningen är något som Delaney lyckats måla upp bra, kanske lite för bra, allt är mörkt och glädjestunderna nästintill obefintliga. Det finns inga utrymmen för skratt, allt är bara eländigt och de hinner knappt ta sig ut ur en knipa innan de hamnar i nästa. Som nämnt i en tidigare post så tycker jag att en bra bok måste antagligen ha bra karaktärer eller en spännande handling. The Spook’s Nightmare är bara medelmåttig i båda avseenden. Dock har jag följt Tom och Alice genom sex böcker, så fastän jag inte direkt gillar dem så hejar jag ändå på dem. Jag vet inte hur många böcker i serien Delaney tänker skriva men jag hoppas verkligen att det händer mer i nästa bok.

etikett-heltokej

 

Tags: , , ,

2 responses to “Hur man upptäcker en häxa…

  1. Eldtunga

    March 2, 2011 at 08:44

    När jag bara läst texten i fetstil tänket jag spontant, ja, det är häxor och alla “brats” som har spetsiga skor. Finns det någon underlig koppling kan man undra?:)

     
    • boktycke

      March 2, 2011 at 09:09

      Haha, jadu, det kan man undra. De kanske har deformerade tårnaglar (eller konstigt pedikyrerade fötter) så de måste gå i spetsiga skor :p

       

Leave a Reply

 
