RSS

Beasts versus Machines

03 Mar

Om Darwin hade upptäckt DNA och om robotarna i Mechwarrior existerade – hur skulle då första världskriget har sett ut? Westerfield imponerar med sin nya serie.

Titel: Leviathan
Serie: Leviathan 1
Författare: Scott Westerfeld
Sidantal: 440

Handling:
Prins Aleksander av Österrike tvingas fly för sitt liv när föräldrarna mördades i Sarajevo. Med en handfull trogna tjänare och en mindre förmögenhet ger de sig iväg till Schweiz i en robot. Deryn blir personal ombord den största flygande besten Leviathan och trivs som fisken i vattnet. Problemet är bara att hon är en flicka och inte en pojke som hon utger sig för att vara.I en värld där man slåss med genmanipulerade bestar och mäktiga robotar, vad kommer att hända när Aleks och Deryns vägar korsas?

Omdöme:
Efter att ha läst Uglies-serien, som jag personligen tyckte var okej, blev jag glatt överraskad av Leviathan. Allt som jag tycker är mindre bra i Uglies är utmärkt i den nya serien och allt som är bra är ännu bättre.

Serien tillhör Steampunk-genren och är även en alternative history. Jag har inte läst något inom dessa genrer innan och jag måste säga att jag gillar dem skarpt. Westerfeld har lånat mycket av den riktiga världen såsom geografi, historia och personer, serien är helt enkel en skildring av första världskriget fast med påhittade element. Jag tycker om de muterade djuren som britterna (Darwinist) föder upp för att använda i strid. Jag gillar även de häftiga robotarna som Tyskland och Österrike-Ungern (Clanker) krigar med. Framförallt så älskar jag den tydliga kontrasten mellan Darwinsterna och Clankerna.

Berättelsen växlar skickligt mellan Aleks och Deryns perspektiv, så fort den ena karaktären börjar bli tråkig hoppar vi över till den andra. Det är mycket som händer och man hinner aldrig tröttna. Både Alek och Deryn är sympatiska karaktärer man lätt fattar tycke för (till skillnad från Tally). Från Uglies-serien vet jag att Westerfeld är bra på att hålla sig till en karaktärs PoV och Leviathan är ett bevis på att han även kan göra det med två. Alek och Deryn har olika uppfattningar om saker och ting vilket gör boken väldigt skoj att läsa.

Bonuspoäng får boken för alla sina vackra illustrationer. Det är nästan en bild vart tionde blad och jag älskar det fullständigt. Hur bra man än beskriver en sak så kan text aldrig slå en bild.

Vare sig om du vill läsa steampunk, alternative history, äventyrsroman eller bara en fantasifull och välskriven ungdomsbok så kan jag rekommendera Leviathan.

etikett-fullkomligtälskar

Andra delar i serien:
1. Leviathan
2. Behemoth
3. Goliath

 

Tags: ,

2 responses to “Beasts versus Machines

  1. Nea

    March 6, 2011 at 13:22

    Har velat läsa den där ett tag, nu måste jag!😀

     
    • boktycke

      March 6, 2011 at 13:55

      Gör det! Väldigt bra bok ^^

       

Leave a Reply

 
