RSS

Snygga tjejer med hemligheter

05 Mar

Alla har hemligheter, vissa mer än andra. Pretty Little Liars är så populär att den har fått en egen tv-serie.

Titel: Pretty Little Liars
Serie: Pretty Little Liars 1
Författare: Sara Shepard
Sidantal: 286

Handling:
Spencer, Aria, Emily och Hanna är fyra tjejer med saker att dölja. Den enda som vet om deras hemligheter är Alison, ledaren av deras kompisgäng som försvann spårlöst för tre år sedan. Tjejerna har glidit ifrån varandra och alla brottas med sina egna bekymmer. En efter en får de meddelanden som tydde på att någon spionerade på dem, någon som gärna påminde dem om deras hemligheter. Vem kan det vara? Är det Alison som har kommit tillbaka eller har de en okänd fiende?

Omdöme:
Berättelsen följer de fyra före-detta-vännerna och ju mer man läser desto mer får man veta om deras hemligheter och vilken relation de hade med Alison. Den stora dragningskraften med hela boken är just hemligheterna och vem den mystiska förföljaren är. Förutom det fanns det inte mycket annat som lockade mig.

Karaktärerna fångade mig aldrig, de var för många och jag kände inte igen mig i någon av dem. Redan i första kapitlet började jag ana faran när Shepard presenterade 5 nyckelkaraktärer på de 3 första sidorna. Det var svårt att hålla reda på vem som var vem och inte nog med det så passade hon på att presentera några bikaraktärer också. Tjejernas pov växlas kapitelvis och vid varje byte var jag tvungen att läsa om presentationen på baksidan för att veta vem som var vem, inte bra.

Pretty Little Liars är lite av en besvikelse med tanke på dess popularitet. Det olösta mysteriet är lockande nog för att jag ska vilja läsa nästa bok men jag känner absolut inget ”måste”-behov. Hyfsat tidsfördriv, men inget jag skulle ha med på topplistan.

etikett-heltokej

Andra delar i serien:
1. Pretty Little Liars
2. Hemligheter
3. Skandaler
4. Intriger (eng. Unbelievable)

 

Tags: ,

10 responses to “Snygga tjejer med hemligheter

  1. Eldtunga

    March 5, 2011 at 14:37

    Men.. Nu får du sluta ge mig dåligt samvete för jag inte läst klart EN bok denna helg 🙂 kram

     
  2. Eldtunga

    March 5, 2011 at 14:38

    Åh, såg precis att vi är lika gamla/unga. Intressant.

     
    • boktycke

      March 5, 2011 at 17:46

      Haha, äsch, den här boken var så kort och lättläst ändå :p
      Ah, såg det för några dagar sen, 24 är en bra ålder, eller hur? ^^

       
  3. Fia Filur

    March 5, 2011 at 20:04

    Hörni tjejer, ni gör det inte direkt lättare för en som har åldersnoja… 😉

     
  4. Eldtunga

    March 6, 2011 at 08:00

    Haha, men du är ju inte så mycket äldre 🙂 Ålder är bara en siffra, eller hur?

     
  5. Fia Filur

    March 6, 2011 at 09:04

    He he, visst är det bara en siffra, men matte och siffror är inte min starka sida 🙂 Jag fick min 30 årskris när jag fyllde 20 så den har jag redan överstökad i alla fall 🙂

     
  6. boktycke

    March 6, 2011 at 11:03

    Haha Fia, väntar 40 årskrisen när du fyller 30 då?

     
  7. Fia Filur

    March 6, 2011 at 17:50

    Usch, nej, det hoppas jag inte, men det finns ju inga garantier. Hoppas istället att jag har krisat färdigt när jag når 30 så jag kan softa lite. 🙂

     
  8. sol

    April 15, 2015 at 21:01

    är den på svenska?

     
    • Anna - Boktycke

      April 15, 2015 at 22:10

      Jag har för mig att jag läste den på engelska men den finns översatt till svenska.

       

Leave a Reply

 
