RSS

12-årig trollkarl i London frammanar en demon

12 Mar

Nej, det är inte Harry Potter utan Nathaniel. Intressant bok med en trollkarlslärling och demon som huvudroll.

Titel: Amuletten från Samarkand
Serie: Bartimaeus trilogy 1
Författare: Jonathan Stroud
Sidantal: 444

Handling:
Den märktiga djinnen Bartimeus blir frammanad och till sin förvåning upptäcker han att hans nya mästare bara är en liten unge, Nathaniel. Bartimeus blir tvungen att lyda ordern om att stjäla en amulett från en annan magiker men planerar i smyg att bryta sig loss från pojkens kontroll. Nathaniel å andra sidan är begåvad för sin ålder och låter sig inte luras så lätt. Men snart visar sig stölden får helt andra konsekvenser…

Omdöme:
Under det senaste året har jag lärt mig berättartekniska regler som man helst bör följa, dessa innefattar: välj och håll dig till en sorts PoV, hoppa inte fram och tillbaka i tiden och gör inget som stör läsrytmen hos läsaren. Amuletten från Samarkand bröt mot alla dessa regler… och ändå gillade jag den.
Det var en märklig läsupplevelse, under de första fem kapitlen satt jag och undrade varför författaren gjorde så, kände han inte till ”reglerna” eller bröt han mot dem med vilje. Efter att ha läst ut boken så vet jag fortfarande inte svaret.

Idén med att följa en demon är kul, jag har själv funderingar på att skriva något liknande (och jag som trodde att jag var ensam om det). Vad som gjorde den så läsvärd var just att se hur boken bröt mot reglerna men ändå lyckades hålla kvar mitt intresse. Okej, i början var det lite störigt men några kapitel senare grep berättelsen i mig och jag läste texten istället för att analysera den. Det får mig att undra om det verkligen är så viktigt att hålla på dessa regler, tydligen så funkar det ju ändå. En lärdom jag har tagit från boken är att inte använda fotnoter Det förstör verkligen läsrytmen när man är tvungen att låta blicken fara upp och ner över sidorna.

Sammanfattningsvis var den här en underhållande och lärorik bok. Jag tror fortfarande att det är bäst att hålla sig till reglerna, i alla fall om man vill öka sina chanser för att bli utgiven.

etikett-denhärgillarjag

 

Tags: , ,

Leave a Reply

 
