RSS

Svensk ungdomsfantasy

13 Mar

Jag brukar vara en av dem som klagar på att svenska bokförlag inte satsar på fantasy så därför var jag bara tvungen att läsa boken som klarade den hårda gallringen.

Titel: Ondvinter
Serie: Berättelsen om blodet 1
Författare: Anders Björkelid
Sidantal: 282

Handling:
När fadern dör lämnas syskonen Wulf och Sunia hjälplösa i hemmet. Det visar sig att fadern inte är den han har utgett sig för att vara för snart blir de attackerade av mystiska män. De tvingas fly och i vinterns bittra kyla kommer de bort från varandra. I en farlig situation upptäcker Sunia att hon bär på oanade förmågor som kommer att förändra hennes liv.

Omdöme:
Efter fem sidor i boken höll jag på att lägga den ifrån mig. Den var skriven i en konstig mix mellan vi-form och 3:e person och jag mest bara blev förvirrad. Men eftersom jag satt på tåget och inte hade något annat för mig så fortsatte jag att läsa. En bit in i boken övergick den till jag-form istället vilket blev mycket bättre.

Handlingsmässigt fångade den tyvärr mig inte, det där med att barnen upptäcker att de tillhör något magiskt släkte har man ju läst ganska många gånger. Karaktärerna är inte minnesvärda och takten rätt seg. Något jag verkligen inte tycker om är blandningen av berättandeformerna. Det känns som att författaren har använt sig av vartenda PoV (Point of View) som finns. Vad jag minns fanns det 3:e person limiterad, 3:e person filmisk; 3:e person allvetande, jag-form och inte minst vi-formen som jag aldrig har stött på förut. Även om det i efterhand visade sig att vi-formen hade ett viktigt syfte i berättelsen så drog den ner första intrycket rejält.

Boken skulle ha fått sämre betyg om inte Björkelid hade fått ihop slutet. Det var inte förrän under de sista 15 sidorna som berättelsen blev riktigt intressant. Sunia blev levande först då och jag önskar att hon kunde ha blivit det tidigare. Jag kände ett sug att läsa vidare och lär ge mig på den andra boken. Förövrigt så tycker jag att boken har ett snyggt omslag.

etikett-tyvärringet

 

Tags: , ,

4 responses to “Svensk ungdomsfantasy

  1. Maria

    March 23, 2011 at 15:18

    Hoppsan, det var nog den mest negativa kommentar jag sett om den boken hittills. 😉 Jag tyckte att den var mycket bra, och älskade vi-perspektivet.

     
    • boktycke

      March 23, 2011 at 20:50

      Vi-perspektivet bryter mot normen så pass mycket att man antagligen älskar den eller ogillar den. Jag tillhör tyvärr den senare kategorin. Jag känner till flera som älskar det, men jag är nog alldeles för inkörd i 3:de person och jag-form för att uppskatta det annorlunda berättarperspektivet.

      Tycker att det är modigt gjort av Björkelid att inleda boken med vi-perspektivet och att han provar på något (för mig) helt nytt. Att det inte riktigt föll mig i smaken är en annan femma :p

      Har andra boken hemma och jag hoppas att den lever upp till förväntningar som jag fick i slutet av första boken.

       
  2. åka

    July 24, 2012 at 21:32

    Själva poängen med vi-perspektivet är ju att beskriva att tvillingarna har den här telepatiska kontakten, åtminstone i början. Det kanske var lite svårt att komma in i (minns inte) men jag tyckte att poängen gick hem genom större delen av boken.

    Jag älskade boken för naturskildringarna och den distinkt nordiska känslan. Det tyckte jag var annorlunda, och bra.

     
  3. Koräva

    November 15, 2012 at 13:29

    Vi perspektivet, det långsamma är en viktig del i hela begreppet, handlingen, berättelsen. Ta det lungt, lägg dig på rygg ock se hur molnen trasslar in sig i tallkronorna, Tycker att böckerna är super. Vore roligt att se vad du tycker om resten av böckerna; ifall det växer på dig som kartlav på stenen.

     

Leave a Reply

 
