RSS

Fortsättningen i Nattens Hus

16 Mar

Kan någon förklara varför den här serien är så populär?

Titel: Sveket (eng. Betrayed)
Serie: House of Night 2
Författare: P.C. Cast & Kristin Cast
Sidantal: 363

(Obs! Handlingen kan innehålla spoilers från tidigare delar)

Handling:
Zoey stortrivs i Nattens Hus, hon är numera ledaren för en exklusiv klubb och är ihop med skolans snyggaste vampyr. Men det finns nackdelar med att vara för populär, hennes ex-pojkvän vägrar släppa taget om henne och världens snyggaste vampyr, Loren, verkar vara intresserad av henne också. Inte nog med att hon har fullt upp med kärleksbekymmer så börjar hon även se döda vampyrer. Är det bara inbillning, eller är det varsel om en kommande fara?

Omdöme:
Den här serien hade potential, men opersonliga karaktärer och en ansträngd handling tog död på spänningen. Jag hoppades att fortsättningen skulle bli bättre men istället blev den sämre. Jag tittar alltid efter handling och karaktärer i en bok och Sveket hade inte mycket att komma med. Karaktärerna var inte trovärdiga, Zoeys vänner var på gränsen till irriterande. Zoey själv utvecklades till det sämre. För det första kunde hon inte bestämma sig för en kille och strulade runt med alla tre. För det andra var hennes handlingar så ologiska att man ville skrika åt henne. Har man blivit attackerad av spöken så går man och säger till någon, istället håller hon det hemligt och väntar på rätt tillfälle att berätta. När hon väl fick tillfälle så struntade hon i det för hon orkade inte gå uppför trappan till sin mentor, eh… visst, det var bara ditt liv som svävade i fara, inget som är värt att nämnas.

Handlingen kändes så uppgjord att det inte var sant. Varför blev alla Zoeys kompisar speciella? Zoey blev som den där björnen i Krambjörnarna som kunde ge krafter åt andra. Vill inte avslöja för mycket men de sista scenerna var så löjliga att jag bara ville att de skulle ta slut. Det var även mycket upprepningar i boken, både dialoger och händelser. En scen jag läste för 5 minuter sen behöver jag inte få beskriven igen. Tror mamma och dotter Cast att läsarna har guldfiskminne?

Den här hamnar inte på min topplista, men eftersom den ändå handlar om vampyrer får den automatisk +0,5 i betyg (jag vet, jag är partisk). Den tredje boken kommer jag att läsa, dels för att jag har den hemma och dels för att jag inte gillar att ge upp en serie. Förmodligen blir den bättre, det ska trots allt bli 12 böcker i serien så något bra måste den innehålla.

etikett-tyvärringet

Andra delar i serien:
1. Vampyrens Märke (eng. Marked)
2. Sveket (eng. Betrayed)
3. Utvald (eng. Chosen)
4. Svart ängel (eng. Untamed)
5. Hunted (sv. Jagad)
6. Tempted (sv. Frestad)
7. Burned (sv. Bränd)
8. Awakened (sv. Uppvakandet)
9. Destined (sv. Ödet)

 

Tags: , ,

14 responses to “Fortsättningen i Nattens Hus

  1. Eldtunga

    March 16, 2011 at 18:32

    Vilken åldergrupp är den till? Förstår “ungdom” men finns nivåer.
    Haha, det med hemligheter var en rolig reflektion🙂

     
    • boktycke

      March 16, 2011 at 18:35

      Huvudrollen är 16 och serien innehåller en del mer eller mindre detaljerade hångelscener så åldersgruppen lär ligga på 14+.

       
  2. Eldtunga

    March 16, 2011 at 18:58

    Jag är ganska fördomsfullt, men försökte mig på en 9-12 år och orkade inte fullfölja. Funderade på om det var därför det var bristande dialoger osv. Jag har i och för sig sett väldigt dåliga dialoger även hos kritikerrosade författare.

     
    • boktycke

      March 16, 2011 at 19:21

      Menar du bristande dialoger som att de är för få eller att de är dåliga? Vilken 9-12år bok/serie är det du har läst? Det finns massor av 9-12 serier som jag gillar (Harry Potter är väl för den åldern, liksom Artemis Fowl och Fablehaven).

       
  3. Fia Filur

    March 16, 2011 at 19:23

    Har också undrat varför den här serien är så populär, men jag tror det är många yngre som gillar den. Jag fastnade inte alls. Ingen karaktär var fängslande nog att följa. Jag är antingen för gammal eller för kräsen eller båda🙂

     
    • boktycke

      March 16, 2011 at 19:36

      De gillar väl alla beskrivningar av de snygga killarna och hur alla trånar efter Zoey, själv tyckte jag att det blev tjatigt efter ett tag. Ord som sexig, snygg, och urläcker tappar sin effekt när de används i stort sett om alla manliga vampyrer.

      Tja… har man inte läst så många böcker kan man säkert tycka att den är bra. Jag tyckte att Vampire Diaries var underbar när jag läste den som tonåring, ska bli kul att läsa om böckerna och se om jag fortfarande tycker likadant.

       
  4. Eldtunga

    March 16, 2011 at 19:38

    Bristande är för mig icke-trovärdiga efterosom jag hinner tänka “så skulle man inte säga”. Den här serien hette “Tre” och är ingen fantasyserie, men läste aldrig ut boken.Den kan mycket väl vara spännande för den åldersgruppen ändå. Jag är trots allt “gammal”.
    Harry Potter älskar jag och har läst alla böcker. De böckerna är så spännande att jag inte hinner reflektera på saker😛

     
    • boktycke

      March 16, 2011 at 19:44

      Jag älskade Harry Potter upp till bok 4, sen blev böckerna så tjocka och sega att jag undrade om J.K. Rowling fick betalt per sida. För min del kunde serien har slutat med den fjärde boken.

       
  5. Eldtunga

    March 16, 2011 at 20:01

    Jag var tvungen att springa och kolla vilken fjärde var. Trots det lätt blir så, uttjatat ämne. Haha, ja, om jag fick betalt per sida och blev publicerad då…😛
    Jag är en tråkmåns och tycker faktiskt om alla delarna. Tycker du ska läsa “underfors” har för mig att hon är svenskfinsk. Det vore intressant att höra en analys av den. Kan du rekommendera en svensk bra fantasy författare? Känns som de flesta böcker är importerade, vilket jag tycker är trist.

     
    • boktycke

      March 16, 2011 at 20:45

      Underfors ska jag skriva upp på önskelistan, tack för tipset!
      Jag känner faktiskt inte till några bra svenska fantasyförfattare, jag känner knappt till några överhuvudtaget. Niklas Krog, Anders Björkelid och Nene Ormes (men hon har jag inte läst) är de enda jag kan komma på (om man inte räknar med Astrid Lindgren).

       
  6. FANGIRL

    January 7, 2014 at 14:07

    Jag har läst dom två första och håller på med 3:an medans jag läser Vargbröderna-serien,True Blood-serien,The Mortal Instruments-serien,Harry Potter-serien och The Hunger Games-serien.Sen håller jag på att läsa en tjock bok på sexhundrasidor som heter A Discover of Witches (sv.Alla själars natt).Men jag har liksom tröttnat lite på House of night-serien,men ändå är den rätt okej.Vet du någon bra vampyr-serie som är spännande?Jag är verkligen intresserad i böckerna/bokserierna Bloodlines och Some Girls Bite,vet du något om dom?För jag vill köpa dom men jag vet inte:/

     
    • Anna - Boktycke

      January 7, 2014 at 14:39

      Har du läst Vampire Academy-serien? För annars så bör du läsa den INNAN du läser Bloodlines-serien. Bloodlines är en direkt fortsättning på Vampire Academy🙂 Rekommenderar båda ifall du vill ha en (eller två) bra vampyrserie.

      Jag har läst Some Girls Bite och gillade den väldigt mycket. Vet dock inte hur resten av serien är då jag bara har läst första boken.

      Personligen så gillar jag The Morganville Vampires. Det är en avslutad serie på 15 böcker varav de 3 första finns på svenska. Kvalitén går upp och ner men från och med bok 5 tycker jag att den blir mycket bättre. Har läst 12 böcker ut den och gillar karaktärerna väldigt mycket även om handlingen är lite si och så ibland.

       
  7. Anastasia

    May 1, 2014 at 21:54

    Jag tycker att du ska fortsätta att läsa serien. Dom första tre böckerna är inte så bra men sen blir det bara bättre.( själv är jag på bok tio)

     
    • Anna - Boktycke

      May 1, 2014 at 21:57

      Jag har läst till och med bok 9 och tycker att den fortfarande är rätt kass tyvärr:/

       

Leave a Reply

 
