RSS

Nu hettar det till…

18 Mar

… för Zoey och hennes tre pojkvänner. Blod och hångel står för innehållet i House of Night 3.

Titel: Utvald (eng. Chosen)
Serie: House of Night 3
Författare: P.C. Cast & Kristin Cast
Sidantal: 315

(Obs! Handlingen kan innehålla spoilers från tidigare delar)

Handling:
Från att allt var så perfekt i slutet av första boken så har Zoey mycket att stå i nu. Hennes bästa vän har blivit en äcklig vampyr, hennes mentor är ond och hon kan inte bestämma sig för vilken av hennes tre pojkvänner hon ska välja (så därför tar hon alla). Läget ser mörkt ut för Zoey, och det blir inte bättre när ett mord sker på skolan.

Omdöme:
Ja, ja, ja! Äntligen börjar det hända något. Det är mer magi och, otroligt nog, en del oväntade vändningar i slutet. Det här är en typisk låt-hjälten-falla-ner-till-botten-så-han/hon-kan-klättra-upp-igen-del. I stort sett klantar Zoey till det rejält, och det är bara rättvist åt henne med tanke på hur himla korkat hon har betett sig. Haha, vilken skadeglädje jag kände när hon fick lida hohoho (okej, det är nog inte författarnas mening).

Något jag verkligen hoppas på i senare böcker är att det ska komma en förklaring om varför Nyx inte stoppar Neferets till synes onda planer. Om nu gudinnan ska vara så god och allsmäktig så bör hon ju låta bli att låna kraft till Neferet. Om det inte förklaras så kommer jag verkligen att bli besviken för det är en stor plot hole. Och allt hemlighetsmakeri, suck, jag förstår inte varför. Zoey har ju till och med bevis på vad Neferet håller på med, varför måste hon hålla tyst?

De löjliga dialogerna, Zoey eviga velande, missbruk av ordet sexig och stup-i-kvarten upprepningarna finns fortfarande kvar vilket drar ner betyget en hel del. Annars tycker jag att den här var klart bättre än tvåan och ser fram emot att läsa fyran.

etikett-heltokej

Andra delar i serien:
1. Vampyrens Märke (eng. Marked)
2. Sveket (eng. Betrayed)
3. Utvald (eng. Chosen)
4. Svart ängel (eng. Untamed)
5. Hunted (sv. Jagad)
6. Tempted (sv. Frestad)
7. Burned (sv. Bränd)
8. Awakened (sv. Uppvakandet)
9. Destined (sv. Ödet)

 

Tags: , ,

7 responses to “Nu hettar det till…

  1. sofiefitness

    March 18, 2011 at 22:43

    bara nyfiken på varför du fortsätter läsa dom? du verkar inte gilla zoey och är det inte henne de handlar om? Jag har inte läst dem själv…

     
    • boktycke

      March 19, 2011 at 16:17

      Det är en bra fråga. Jag läser vidare för att jag hatar att ge upp en serie och för att jag alltid tror/hoppas att den kommer att bli bättre. Dessutom läser jag för att undersöka marknaden, jag skriver i samma genre och vill veta vad det är som säljer. House of Night är superpopulär och även om jag inte gillar den så vet jag att det finns saker att hämta därifrån. Jag läser ändå så snabbt att en bok inte tar mer än 3 timmar ^^

       
  2. Fia Filur

    March 18, 2011 at 23:06

    Jag ogillar också Zoey, men skulle kunna tänka mig att snabbt plöja igenom ytterligare nån del “bara för att”. Nånstans hoppas man nog att det ska bli bättre.

    Men varför har hon så många pojkvänner? En är väl människan och en är väl skolans snyggaste kille, vem är den tredje?

    Men den där Nyx har väl gett kraft till Zoey och vill att Zoey ska stoppa Neferet? Så nånstans i slutet måste det väl framkomma varför just Zoey valdes till det. Det är väl därför Zoey är så himla bra, för att hon har fått kraft från Nyx? Har för mig den händelsen var väldigt konstig i ettan, den när hon fick kraften…

     
    • boktycke

      March 19, 2011 at 16:20

      Den tredje pojkvännen är poeten Loren Blake, aka universums snyggaste vampyr.

      Men det är det jag inte förstår, istället för att skicka Zoey att stoppa Neferet, varför tar Nyx inte tillbaka sin kraft från Neferet. Det sägs ju i boken att alla deras gåvor kommer från gudinnan. Det är det jag tycker är orimligt, varför gör inte Nyx det själv liksom.

       
  3. Fia Filur

    March 19, 2011 at 18:12

    Aha, ja, då behövs ju verkligen en förklaring i slutet!

     
  4. sofiefitness

    March 20, 2011 at 03:48

    Tre timmar? för hur många sidor då? du måste ju läsa supersnabbT! Kan jag få låna dig till tentaplugg?😉

     

Leave a Reply

 
