RSS

Daily Archives: April 23, 2011

En bok som känns som en anime

Äntligen har jag hittat en bokserie som påminner mig starkt om manga/anime. Varför  har jag inte hittat flera sådana böcker?

 

Titel: City of Bones
Serie: The Mortal Instruments 1
Författare: Cassandra Clare
Sidantal: 485

Handling:
Clary har alltid varit en normal tonåring med normala problem. Därför blev hon förvånad när hon fick syn på tre snygga ungdomar  som hänsynslöst dödade en annan tonårig kille. Det mest  chockerande av allt är att endast hon kunde se och höra dem. Inom kort försvinner hennes mamma och Clary själv blev nästan dödad av ett groteskt monster. Mot sin vilja dras Clary in i en värld där demoner och nattvarelser existerar och är högst verkliga.

 

Omdöme:
Jag har hört mycket gott om ”The Mortal Instruments” och efter att ha läst den första boken kan jag förstå varför. Berättelsen är fylld av övernaturliga element, farofyllda äventyr, häftiga animeliknande karaktärer och kaxiga dialoger. Världen Clare har byggt upp kanske inte är unik men den är ändå väldigt lockande. I början var det en aning svårt att hänga med i alla de nya termerna men i slutet av boken kändes de hur naturliga som helst.

Det absolut bästa är karaktärerna, okej, de känns en aning stereotypiska om man har läst mycket manga, speciellt Jace, Alec och Isabelle, men de är onekeligen väldigt coola. Om det är något jag inte tycker om så är det att alla är för perfekta. Alla huvudroller är mer eller mindre snygga och har alltid en grym replik i bakfickan. Rösterna är inte så varierande och alla pratar i stort sett på samma sätt. Det är okej om en eller två är ironiskt roliga men när hela bunten är det börjar det bli tröttsamt.

Relationerna mellan karaktärerna är väldigt intressanta. Jag vill verkligen veta hur det kommer att sluta mellan Jace och Clary.

Ett litet minus är blandningen av PoV, för det mesta är den skriven i tredje person från Clarys synvinkel men då och då blandas det. Det blir bättre i slutet men jag skulle ha uppskattat den mer om Clare hade hållit sig till enbart Clarys PoV.

Kort sagt så känns ”City of Bones” som en manga i textform, framförallt karaktärerna. Jag gillar den väldigt mycket, faktiskt så pass mycket att jag kan tänka mig ha den i inbunden form i bokhyllan.

Betyg: 8,5/10

Böcker i serien:
1. City of Bones
2. City of Ashes
3. City of Glass
4. City of Fallen Angels
5. City of Lost Souls

 

Tags: , ,

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 351 other followers