RSS

Innan The Mortal Instruments…

03 Aug

… skedde händelserna i The Infernal Devices.

Titel: Clockwork Angel
Serie: The Infernal Devices #1
Författare: Cassandra Clare
Sidantal: 476
Utgivningsår: 2010

Handling:
Tessa åker till London men istället för att finna hennes bror, Nathaniel så blir hon istället kidnappad av två mystiska kvinnor. Till sin fasa upptäcker hon att hon har magiska krafter och kan förvandla sig till vem som helst bara hon håller i något som har tillhört personen i fråga. Kvinnorna hotar Tessa med att döda Nathaniel och mot sin vilja lär sig Tessa att kontrollera sin kraft. Hon har redan förlorat hoppet när hon möter William, en shadowhunter som befriar henne. En ny värld öppnar sig för henne, och både hon och hennes befriare undrar; varför har Tessa en unik kraft? Och hur kunde kvinnorna veta om hennes krafter innan hon själv gjorde det?

Omdöme:
Eftersom jag gillar The Mortal Instruments (TMI) väldigt mycket så var det en självklarhet att jag skulle läsa förspelet, The Infernal Devices. Jag trodde att konstant spänning var det som kännetecknade Cassandra Clares böcker, tydligen hade jag fel.

Clockwork Angel började bra, Tessas mystiska krafter är spännande och man undrade hur hon skulle fly. Det var inte förrän när William räddade henne som jag tyckte att berättelsen började bli tråkig. För det första hände det inte så mycket, och för det andra så påminde det unga shadowhunter-gänget så plågsamt mycket om Jace, Alex och Isabel i TMI. Det kändes som att Clare bara hade ändrat namn och utseende på dem. Det blir bättre längre in i boken för man märker fler skillnader men första intrycket var ”William = Jace, Jem = Alex och Jessamine = Isabel”.

Något jag tycker är ologiskt är varför Tessa inte bara förvandlar sig till fienden när hon vill ta reda på deras planer. Hennes unika kraft är att hon även ”kopierar” personens minnen och personlighet, visserligen har hon inte riktigt kontroll över minnena men hon försökte inte ens. Störde mig väldigt mycket på det genom nästan hela boken.

En annan konstig sak är att Tessa flydde med William. Hon lydde ju kvinnorna för att de hotade med att döda hennes bror. Om hon skulle fly så skulle de döda honom och det var anledningen till varför Tessa aldrig kämpade emot dem. Sen när William kom så verkade hon glömma bort det och bara följde med honom. Tja… jag antar att hon inte älskade sin bror så mycket trots allt.

Nu till det positiva då. Språket och dialogerna (som vanligt) är väldigt bra och Williams sarkasm är så härligt spydig. Det märks tydligt att Clares språk har blivit mycket bättre sen City of Bones. Min favoritkaraktär är utan tvekan Jem, önskar att han kunde vara killhuvudrollen istället. Clare har verkligen lyckats med att förmedla den historiska känslan i London. När jag läste dialogerna kunde jag föreställa mig att de sades på brittisk dialekt vilket jag är imponerad över.

Slutet är okej, tyckte inte riktigt att det blev någon klimax och det fanns några lösa trådar. I överlag så är det väl en hel okej bok att fördriva tiden med. Jag kommer i alla fall att hålla utkik efter fortsättningen i Clockwork Prince.

Observera att man behöver inte ha läst TMI för att läsa denna bok. Det enda som är gemensamt för dem är världen och Magnus Bane.

Karaktärer: +0,5
Språk: +0,5
Fantasivärld: +0,5

Betyg: 6,5/10

Andra delar i serien:
1. Clockwork Angel
2. Clockwork Prince
3. Clockwork Princess

 

Tags: , ,

13 responses to “Innan The Mortal Instruments…

  1. Fia Filur

    August 4, 2011 at 13:49

    På Clares hemsida rekomenderar hon att den här serien ska läsas före TMI, men det verkar ju inte behövas egentligen? Om det hade handlat om Jace och de andra innan de träffade Clary till exmepel så hade jag gärna läst de först, men om det rör sig om helt andra personer så spelar det ju ingen roll.

    Och till något helt annat, kolla in det här http://shelf-life.ew.com/2011/08/03/vampire-academy-unreleased-original-chapter/
    Det är det första kapitlet Mead skrev till Bloodlines innan hon ändrade sig och skrev hela boken i Sydneys jag-pov.

     
    • boktycke

      August 4, 2011 at 14:50

      Men hur ska man läsa TID innan TMI när den ges ut efter TMI? Eller menar hon att det räcker med första boken? Det har ju kommit ut fyra böcker i TMI och bara 1 i TID. Jag hoppas på att båda serierna strålar samman i slutet, kanske att något som händer i TID har en superstor betydelse i TMI. Eller att någon från TID visar sig har överlevt i några århundraden och dyker upp i TMI igen. Det skulle vara kul ^^

      Åh, nu har jag läst originalkapitlet. Stackars Adrian haha, men det var rätt mycket intro och gamla minnen. Känns som att man måste ha läst VA för att läsa Bloodlines. Längtar tills Bloodlines kommer ut!

       
  2. Fia Filur

    August 4, 2011 at 21:20

    Nej, det är just det jag undrar också! Ska man sitta och vänta i ett par år för att kunna läsa TID först? Känns som att det är ett försäljningsknep för att man ska läsa alla böcker. Men jag skulle verkligen gilla om det är som du säger, att serierna strålar samman i slutet eller att det händer viktiga grejer i TID som avspeglar sig i TMI. Det vore coolt. Men även om det är så, så går det ju bra att läsa tvärtom också tycker jag i alla fall.

    Härligt att återse Adrian, men jag håller med dig. Men har du läst det första riktiga kapitlet? http://www.scribd.com/doc/60088608/Bloodlines-by-Richelle-Mead-Chapter-1
    Det känns mer nytt och fräscht. När hon skriver ur Sydneys jag-pov tror jag att det känns mer som en “egen” serie.

     
    • Bina

      August 5, 2011 at 12:16

      Åh, du fick mig att läsa och jag vill bara fortsätta!

       
      • boktycke

        August 5, 2011 at 14:11

        haha det var det jag var rädd för :p

         
  3. boktycke

    August 5, 2011 at 09:24

    Fast som det ser ut nu så kommer Clare att släppa hela TID innan TMI. Så det kanske är det hon menar, att man ska avsluta TID innan TMI. Vilken takt hon har alltså, två tjocka böcker per år, jag hoppas bara att kvalitén håller.

    Näh, jag vill inte läsa det riktiga kapitlet :p Vet att jag kommer att längta ännu mer efter Bloodlines då så jag sparar hellre tills jag har hela boken i handen.

     
  4. Fia Filur

    August 5, 2011 at 09:35

    Okej, men då kanske det betyder att det kommer hända något i slutet av TID som gör att man borde läsa den först. Det känns bara lite smått bakvänt. Tycker egentligen inte att en serie borde “hänga” på en annan eller vad man ska säga. Samtidigt skapar ju det här intresse för jag känner ju mig nyfiken. Har inte alls varit sugen på att läsa TID men om det händer något avgörande där kanske jag ändrar mig. Får helt enkelt hålla koll på dina kommande recensioner och se om det verkar lovande!

    Hehe, snart så får vi veta!

     
  5. boktycke

    August 5, 2011 at 14:13

    Snart och snart, sista TID-boken ska ges ut i september 2012 och sista TMI-boken ska ges ut september 2013. Så om lite mer än 2 år får vi veta :p

     
  6. Fia Filur

    August 5, 2011 at 15:34

    Haha, alltså jag menade att vi snart får veta fortsättningen i Bloodlines. Var lite otydlig där.

    Åh, vad drygt att det tar så lång tid! Har funderat på om det är smart eller osmart att ha en lång serie som släpps under en lång tidsperiod. Blir fansen så inbitna att de väntar eller hinner de tröttna? Typ om man är tonåring, finns inte risken att man liksom “växer” ifrån en bokserie? Eller gör man inte det kanske?

     
  7. boktycke

    August 5, 2011 at 21:25

    Jo, det finns nog risk att folk hinner tröttna och växa ifrån, men jag tror att det är betydligt fler som hinner hitta till serien än de som lämnar den. Fast jag tror att det finns en gräns till hur länge man får låta fansen vänta, ett år tycker jag är okej, men om jag måste vänta 10 år på att nästa bok i serien ska ges ut så tröttnar jag nog. Jag och du har ju uppenbarligen inte växt ifrån ungdomsböcker :p

     
  8. Fia Filur

    August 5, 2011 at 22:30

    Haha, nä om vi har tur kanske vi aldrig växer ifrån ungdomsböcker!
    Harry Potter har ju många växt upp med och det tycker jag är lite coolt, att kunna “växa med” Harry och bli ett år äldre varje år. Jag har läst alla böcker, men för mig har det aldrig varit någon STOR VÄNTAN typ jag tror jag dör om jag inte får läsa fortsättningen. Det har liksom kvittat för mig.

    Ja, alltför länge för det inte dröja om det är en pågående serie och absolut inte om det slutar med en cliffhanger. Ibland kan jag tycka att det är lite långt att behöva vänta ett år också, särskilt om det är många delar i en serie. Föredrar hellre att det kommer en bok i halvåret och ett längre hopp innan nästa nya serie, men det kanske inte funkar så bra försäljningsmässigt.

    Men HoN kommer ut rätt ofta, eller? Tycker det ploppar upp nya delar hela tiden.

     
  9. Amanda

    April 26, 2015 at 14:05

    Vad är svenska titeln på den här?

     

Leave a Reply

 
