RSS

Forever är här

09 Aug

Slutet på en underbar kärlekssaga är nått. 

Titel: Forever
Serie: The Wolves of Mercy Falls
Författare: Maggie Stiefvater
Sidantal: 489
Utgivningsår: 2011

(Obs! Handlingen kan innehålla spoilers från tidigare delar)

Handling:
Sam och Grace är åtskiljda igen, denna gång med Grace som varg. Dag ut och dag in väntar Sam på att sin flickvän ska komma tillbaka, och hela tiden håller han sina känslor inom sig. Cole försöker komma på ett botmedel genom att använda sig själv som försökskanin. Men hur länge dröjer det innan han gör ett misstag och dödar sig själv? Under tiden jobbar Isabels papper hårt med att få igenom sitt förslag – att döda alla vargar i Mercy Falls.

 

Omdöme:
Förra boken Feber (eng. Linger) slutade med så många frågor så mina förväntningar var skyhöga när jag öppnade upp Forever. Efter att ha läst ett 50-tals sidor ville jag börja gråta, inte av själva handlingen utan snarare av bristen utav den. Visst är det trevligt att besöka gänget i Mercy Falls men allting stod bara still och jag bara önskade att vi kunde hitta på något tillsammans. En skrämmande tanke ekade i mitt huvud, “Åh nej, jag gillar inte boken.” Jag är glad över att jag inte gav upp, för efter cirka 150 sidor började saker och ting hända.

Cole blev min hjälte denna gång. Jag gillade inte honom särskilt mycket i tvåan men han har utvecklats mycket. Sams brist på handling gör honom nästan till en bifigur i denna. Jag vet att Grace alltid har haft den ledande rollen i förhållandet men det är först i denna bok jag inser hur passiv Sam är utan sin flickvän.Han har alltid varit min favoritkaraktär men i denna hamnar han på tredjeplats, med Cole och Grace före honom.

Det enda negativa jag har att säga om den, förutom en seg början, är att under en ganska viktig scen så betedde sig både Grace och Sam lite OOC (out of character). Jag vill inte spoila men jag är 100% säker på att ingen människa i deras situation skulle ha gjort så. Deras handlingar fick mig faktiskt att ifrågasätta deras känslor för varandra. Kärleken mellan dem känns inte lika stark som i de föregående böckerna.

Språket är vackert. Stiefvater skriver väldigt poetisk och är väldigt duktig på att måla upp en känslosam stämning. Mina ögon var konstant fuktiga under de sista 100 sidorna. Jag grät för att det var sorgligt, för att det var känslosamt och jag grät för att Grace och Sam inte gjorde det. Jag har visserligen lätt för att gråta till böcker och filmer men det var länge sen en bok har fått mig att gråta så mycket.

Mercy Falls kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta. Jag brukar nästan aldrig beskriva en berättelse som vacker men det är vad den är. Den är smärtsam, sårbar, och bara hjärtskärande vacker. Jag tackar Stiefvater för denna underbara serie och hoppas att hon når nya höjder med sin kommande bok – The Scorpio Races.

Berättarröst (PoV): +1
Karaktärer: +1
Språk: +1
Medryckande: +1
Seg början: -0,5

Betyg: 8,5/10

Andra delar i serien:
1. Frost (eng. Shiver)
2. Linger (sv. Feber)
3. Forever (sv. För evigt)

Andra versioner av omslaget. 

 

Tags: , ,

10 responses to “Forever är här

  1. Fia Filur

    August 9, 2011 at 18:25

    Åh, nu blir jag ohälsosamt nyfiken igen! Det där sorgliga tilltalar mig verkligen. Väntar fortfarande på boken som ska röra mig till tårar.
    Hennes styrka är ju verkligen att det är så vackert, romantiskt och bitterljuvt.

    Alltså en fråga bara, grät du att för att Grace och Sam inte grät eller för att de inte gjorde DET? Hm, kan ju tolkas på olika sätt 🙂

     
    • boktycke

      August 9, 2011 at 18:32

      Har du inte gråtit till böcker? Jag gör det jämt, lite pinsamt när man sitter på tåget faktiskt. Eller ja, jämt och jämt, kanske 1 av 20 böcker.

      Haha, svaret lämnas öppet för valfria tolkningar :p

      Vet du när den kommer att släppas på svenska? Förstår inte hur du orkar vänta.

       
  2. Fia Filur

    August 9, 2011 at 19:41

    Kan faktiskt inte komma på någon bok som jag gråtit till i vuxen ålder. Men det är mig det är fel på, inte böckerna. Jag är gjord av sten. Nej, men ärligt talat finns det flera böcker som gjort mig tårögd, men jag brukar inte gråta för då blir det suddigt och då måste jag hålla på att torka mig i ögonen och det stör mig i läsningen, så jag brukar låta bli.

    Vilka böcker har fått dig att gråta på sistone?

     
    • boktycke

      August 9, 2011 at 19:54

      haha, förstår vad du menar. Men jag är så dålig på att hålla tillbaka tårar, så med Forever fick jag pausa mycket och torka med handryggen.

      Hmm, nu när du frågar så kommer jag inte på så många. Men vad jag minns så grät jag till Key of the Demon Prison av Brandon Mull, I don’t want to kill you av Dan Wells, några av böckerna i Underland Chronicles, Before they are hanged av Joe Abercombie och givetvis Hungerspelen (första boken). Ah, sen grät jag nog till Feber/Linger också.

      Det slår mig nu är att de flesta gånger jag gråter är när det är sorgligt och huvudkarakäterna gråter inte. Jag vet inte om det är för att jag känner att jag måste gråta för deras skull för att de själva inte gör det. Eller så blir jag bara så berörd av deras bitterhet/styrka att mina ögon tåras.

       
  3. Fia Filur

    August 9, 2011 at 19:48

    Nej, vet inte när den kommer på svenska. Gissar att den kommer ett år efter Feber, men minns inte vilken månad den kom.
    Kanske blir att jag tjuvläser den på engelska i alla fall. Om jag inte kan stå emot…

     
  4. Fia Filur

    August 9, 2011 at 20:38

    Ja, eller hur, det är lite jobbigt, särskilt om man har smink eller glasögon på sig, hihi. Jag blev tårögd av Rue, men jag väntar nog på den där boken som liksom griper tag så hårt att jag inte kan hålla mig ifrån att börja störtlipa. Ofta är jag så inne i läsningen att det liksom inte hinns med att gråta, men jag blir ändå väldigt starkt berörd av många böcker.
    Just det, de där Dan Wells böckerna måste jag läsa också!

     
  5. Lisa

    August 10, 2011 at 11:26

    Jag måste verkligen ta och läsa den här serien! Jag har Shiver hemma som jag köpte för ungefär ett och ett halvt åt sedan, och kommer ihåg att jag började läsa i den, men sedan slutade jag för någon anledning.. Haha, jag kommer knappt ihåg varför.

     
  6. Miriam - Schitzo-Cookie http://schitzo-cookie.blogspot.se

    January 26, 2013 at 23:20

    Läste precis ut boken och blir väldigt nyfiken på vilken scen du tänkte på där de var ooc?

     
    • Anna - Boktycke

      January 26, 2013 at 23:22

      Spoiler!

      Tyckte att det var väldigt konstigt när Sam och Grace äntligen träffades igen för första gången och de bara tittade på varandra och var helt osäkra. Det var inte alls så jag föreställde mig deras återförening :/

       
      • Miriam - Schitzo-Cookie http://schitzo-cookie.blogspot.se

        January 27, 2013 at 09:28

        SPOILER!

        Nä det håller jag verkligen med om.
        Men mest störde jag mig på att Isabel kunde klaga på att hon skulle få utegångsförbud och skickas till kalifornien när hon precis sett Cole dö…Prioritera rätt flicka! >.<

         

Leave a Reply

 
