RSS

Böcker och sex…

13 Aug

… är allt en succubus behöver. 

Titel: Succubus Blues
Serie: The Georgina Kincaid Series 1
Författare: Richelle Mead
Sidantal: 360
Utgivningsår: 2007

Handling:
Geogina Kincaid har två yrken, på dagar arbetar hon i en bokaffär och vissa nätter besöker hon sina kunder. Är hon prostituerad?  Ja, på sätt och vis, fast kunderna betalar med sin livsenergi och själ.
När Seth, hennes favoritförfattare, kommer på besök får hon problem med att hålla sina händer borta från honom, och hans från henne. Men det visar sig snart vara en av hennes mindre problem, någon håller på att döda odödliga varelser i trakten, och Georgina får snart varning av denna.

 

 

Omdöme:
Eftersom jag gillar Vampire Academy så mycket så beslöt jag mig för att läsa Meads debutbok, och tur är väl det, för jag gillar den verkligen. Jag ser mycket av Rose i Georgina, eller rättare sagt så finns mycket av Georgina i Rose. Båda är starka, skyddar sina vänner och vet hur man tar hand om sig själv.

Mycket av det Georgina gör eller har gjort är högst omoralisk, men ändå är hon en väldigt sympatisk karaktär. Möjligen beror det på att hon har lärt sig av sin läxa och gör bara det hon gör för det är hennes straff. Hennes handlingar är syndiga men hon får åtminstone dåligt samvete. Kombinerad med hennes självförtroende och träffsäkra repliker så är hon en karaktär man lätt fatta tycke för.

Udda karaktärer finns det gott om i boken. Förutom Georgina så gillar jag Seth och Carter väldigt mycket. Haha, en ärkeängel som har demoner som suparkompisar är ju bara så bisarrt. Seth är så rar, och jag kan verkligen förstå honom när han säger att han lever i en annan värld när han skriver.

Dialogerna är kryddade med antydningar till sex och det är många slag under bältet. Blev även förvånad över att det var så detaljerade sexscener, ibland lite för mycket. Visserligen så anade jag att sex skulle ha en stor plats i serien, den handlar ju faktiskt om en succubus, men den enda erfarenheten jag har av Mead tidigare är Vampire Academy, och där var Rose ändå ganska oskyldig. Det kanske bara jag som är pryd men jag ser karaktärerna litegrann som mina kompisar. Visst vill jag veta vilka de ligger med (nyfiken är man ju alltid) men jag vill faktiskt inte veta i detalj hur det skedde. Ju mer jag gillar en karaktär desto mindre vill jag veta om själva sexakten. Låter detta konstigt?

Tvisterna i slutet älskade jag och jag hade faktiskt ingen aning om hur boken skulle sluta eller ens vem Georgina skulle välja (jag hade ju min favorit men man vet ju aldrig). Gillade framförallt hur trådarna knöts ihop och det var ett riktigt avslut fast med möjligheter för fortsättning. Har bok nummer 2 hemma och ska se om den är lika bra.

Karaktärer: +1
Språk: +0,5
Berättandeform (PoV): +1
Handling: +0,5
Fantasivärld: +0,5

Betyg: 8,5/10

Andra delar i serien:
1. Succubus Blues
2. Succubus on Top
3. Succubus Dreams
4. Succubus Heat
5. Succubus Shadows
6. Succubus Revealed

 

Tags: , ,

3 responses to “Böcker och sex…

  1. Amelie

    August 13, 2011 at 13:36

    Hade aldrig hört talas om denna bok (men Richelle Mead känner jag ju till!), nu blev jag nyfiken! 🙂

     
  2. Fia Filur

    August 13, 2011 at 13:37

    Haha, härlig rubrik! Stämmer nog in på fler än Georgina, hehe 🙂

    Jag gillar också Seth, ser lite Sam (Shiver) i honom. Carter är jättecool, ingen typisk ängel direkt. Tycker även det är en kul detalj att hennes demonchef ser ut som John Cusack.

    Det jag gillar med hennes böcker är att det är så många olika trådar i, men ingen tappas bort. Det handlar inte bara om en tjej och en kille, inte heller bara om världen, utan allting får plats och blir en bra helhet. Tycker det är en utmärkt förstabok med mycket att spinna vidare på. 4an är min favorit i serien.

     
    • boktycke

      August 13, 2011 at 22:04

      Hahha, det tyckte jag var jättekul också. Speciellt när de var i hans lägenhet och hittade filmerna och chefen har alltid förnekat att han vet vem John Cusack var :p

       

Leave a Reply

 
