RSS

Några månader i en vampyrstad kan förändra en snäll flicka förevigt…

14 Aug

Mycket vampyrserier har det blivit på sistone och här kommer en till. 

Titel: Glass Houses (sv. Glashuset)
Serie: The Morganville Vampires 1
Författare: Rachel Caine
Sidantal: 239
Utgivningsår: 2006

Handling:
Claire är en duktig och mycket smart flicka. Trots att hon bara är 16 år går hon redan på högskolan. Hennes föräldrar tror att allt är lugnt för deras lilla flicka men sanningen är att Claire har fått skolans värsta bitch på hälarna och varje dag är en mardröm. Trots att hon är rädd bestämmer hon sig att det är bättre att dela en lägenhet med tre främlingar än att stanna kvar i skolans studentkorridor. Hennes nya huskamrater visar sig vara snällare, och konstigare än vad hon hade anat. Varför pratar de alla som om vampyrer fanns på riktigt och styrde över staden? Och varför syns Michael, husets snygga ägare, aldrig till förrän solen har gått ner?

Omdöme:
Vampyrer som maffia? Ja, varför inte? Morganville är ett ställe jag inte verkligen vill besöka, allting där verkar kusligt och människor är i stort sett tjänare åt vampyrer. Skolan är fullt av mobbare och studenter som spårlöst försvinner händer titt som tätt.

Claire är en härlig huvudkaraktär och jag gillar hennes karaktärsutveckling. I början tyckte jag så synd om henne men ju mer jag läste desto mer anade jag hennes styrka. Hennes röst är väldigt trovärdig och det är så kul att läsa om när hon misstolkar andra. Boken innehåller rätt så många “åhh, han är så snygg” – stycken men är man 16 år så spanar man på killar.

Relationerna mellan karaktärerna gestaltas bra och man anar hur stark vänskapen är mellan Shane, Eve och Micheal så fort man möter dem. Dialogerna är så roliga och man blir nästan avundsjuk på hur nära de står varandra.

Handlingen i sig är inte så märkvärdigt. Visst, det hände saker men det blev aldrig riktigt någon klimax. Spänningen är bra men det blev aldrig någon “jag måste läsa vidare” utan bara “jag vill läsa vidare.” Denna är första boken i en lång serie så jag förväntar mig att det kommer att bli bättre i de kommande böckerna.

Ärligt talat vet jag inte vad jag tycker om slutet. Den slutade ju liksom inte. Jag trodde först att det saknades sidor i boken för det var så himla abrupt. Istället för att känna mig lockad av att läsa vidare kände jag mig snarare lurad. Jag tycker att det är helt okej att det finns lösa trådar i en bok men här är det ju en hel garnnysta. Nåja, eftersom jag har tvåan hemma så kommer jag givetvis att läsa fortsättningen.

Karaktärer: +0,5
Berättandeform (PoV): +1
Koncept: +0,5
Spänning: +0,5
Handling: +0,5
Slutet:-1

B7Betyg: 7/10

Andra delar i serien:
1. Glass Houses (sv. Glashuset)
2. The Dead Girls’ Dance
3. Midnight Alley
4. Feast of Fools
5. Lord of Misrule
6. Carpe Corpus
7. Fade Out
8. Kiss of Death
9. Ghost Town
10. Bite Club
11. Last Breath
12. Black Dawn
13. Bitter Blood
14. Fall of Night
15. Daylighters

Andra versioner av omslaget. 

 

Tags: , , ,

5 responses to “Några månader i en vampyrstad kan förändra en snäll flicka förevigt…

  1. schitzocookie

    August 14, 2011 at 20:19

    Tycker nog om de omslaget du valde bäst. Lite nyfiken på den här serien.
    Men då jag inte läst VA än så är det prio ett!

     
  2. Fia Filur

    August 14, 2011 at 20:47

    Åh, det där med karaktärsutveckling lät ju lovande, det gillar jag. Har läst första kapitlet av denna både på engelska och på svenska, men känner mig inte riktigt övertygad. Kanske för att Claire är så ung. Tycker stilen känns lite förenklad, typ som HoN. Kanske blir så när man massproducerar en lång serie. Men jag är ju nyfiken så vill ju ge den en chans, men det där med slutet lät inte bra. Tycker det är trevligt när böcker känns färdiga …🙂
    Gillar Sveriges omslag bäst. Det bredvid är också snyggt, vilket land är det?

     
    • boktycke

      August 14, 2011 at 20:54

      Tycker som sagt att första boken är helt okej, förutom slutet. Men jag har läst andra boken också och den är inte alls lika bra.

      Det andra omslaget är Storbritanniens. På recensionerna har jag bara med svenska och engelska omslag, annars blir det för många :p

       
  3. Ida

    December 14, 2011 at 10:22

    Låter bra, påminner om House of Night lite🙂 Jag har fått dille på vampyr serier, så jag tror jag kanske ska testa den här och Vampire Academy också ^^ Tack för tipset!

     
    • Anna - Boktycke

      December 14, 2011 at 11:13

      Vampire Academy tycker jag är bäst av alla YA-vampyr-serier jag har läst hittills. Och det bästa är ju att den faktiskt är avslutad så man kan läsa alla böcker i sträck🙂

       

Leave a Reply

 
