RSS

Vad gör man när vampyrmaffian är efter en?

20 Aug

Fortsättningen följer i The Morganville Vampires.

 

Titel: The Dead Girls’ Dance
Serie: The Morganville Vampires 2
Författare: Rachel Caine
Sidantal: 238
Utgivningsår: 2007

(Obs! Handlingen kan innehålla spoilers från tidigare delar)

Handling:
Förutom farliga vampyrer har Claire och hennes vänner ett nytt problem att oroa sig över, Shanes pappa, Frank, ledaren för ett gäng självutnämnda vampyrjägare. Morganvilles vampyrer är upprörda och kräver blod. Och det verkar bli Claires pojkvän Shane som får betala.

 

 

Omdöme:
Denna bok börjar direkt där den första slutade, vilket är bra eftersom Glass Houses slutade i en cliffhanger. Morganville har blivit ännu kusligare och stämningen genom hela boken är mörk. Vad ska man liksom göra i en stad där du kan bli dödad utan att någon bryr sig? Mänskliga lagar har ingen verkan och inte ens på skolan är man trygg, för där finns bitchen Monica som kommer undan med allt. Jag fattar verkligen inte varför Shane, Eve och Claire orkar bo kvar där.

Tyvärr tycker jag att boken är rätt tråkig, i stort så går den ut på att Claire springer runt i Morganville och träffar på nya karaktärer. Skyddet förstår jag inte alls mig på, ena stunden är Claire skyddad men i nästa så är det fritt fram för vampyrer att skada henne.

Sen förstår jag inte riktigt varför alla ska säga ”bite me” hela tiden när de försöker avfärda något. Jag förstår ju ironin eftersom de bor i en vampyrstad men det blev rätt tröttsamt efter ett tag.

Det absolut bästa med boken är Claires tankar. Så roligt det är att läsa om hennes tankar när hon är förvirrad. Vissa av hennes scener med Shane är så där pinsamt roliga. Skrattade högt flera gånger när jag läser om hur hon försöker förföra honom men vet inte hur man gör.

Precis som förra boken slutar denna också i en cliffhanger, dock inte lika jobbig som den i Glass Houses. I överlag tyckte jag att det inte hände så mycket och jag kommer nog att lägga denna serie på is i åtminstone några veckor.

Berättandeform (PoV): +1
Seghet: -1

Betyg: 5/10

Andra delar i serien:
1. Glass Houses (sv. Glashuset)
2. The Dead Girls’ Dance
3. Midnight Alley
4. Feast of Fools
5. Lord of Misrule
6. Carpe Corpus
7. Fade Out
8. Kiss of Death
9. Ghost Town
10. Bite Club
11. Last Breath
12. Black Dawn
13. Bitter Blood
14. Fall of Night
15. Daylighters

Andra versioner av omslaget

 

Tags: , , ,

2 responses to “Vad gör man när vampyrmaffian är efter en?

  1. Fia Filur

    August 20, 2011 at 18:47

    Kanske är helt fel ute, men ibland får jag känslan av att det “drygas ut” för att skapa fler böcker. Som att det finns en spännande intrig, men istället för att bygga upp en riktigt bra och välfylld bok så gör man typ tre stycken istället. De blir alla okej, men inte kanonbra.

     
  2. boktycke

    August 20, 2011 at 21:12

    mm, Morganville är ju en serie som växer allteftersom bokförlagen skriver kontrakt med henne. Känns litegrann som att de försöker dra in så mycket pengar som möjligt på den tills folk tröttnar. Jag förstår inte riktigt varför denna är så populär, fast å andra sidan förstår jag inte heller varför House of Night är så poppis heller.

     

Leave a Reply

 
