RSS

Superefterlängtad uppföljare

08 Sep

Något som alla Vampire Academy fans har väntat på. Här kommer Bloodlines!

Titel: Bloodlines
Författare: Richelle Mead
Serie: Bloodlines 1
Sidantal: 421
Utgivningsår: 2011

Handling:
Sydney har hamnat i kläm hos alkemisterna sen hon hjälpte halvvampyren Rose. Nu när hon har fått ett nytt uppdrag tänker hon bevisa för alla, speciellt hennes förhatliga chef Keith, att hon är värd guldtatueringen på kinden. Men uppdraget visar sig vara mycket svårare och annorlunda än vad hon är van vid. Sydney ska låtsas vara syster till en vampyr, och de ska gå i skolan samt bo tillsammans.

 

 

Omdöme:
Vilken härlig känsla det är att öppna upp en bok och träffa på gamla karaktärer som man har älskat och saknat. Och nej, det är inte omläsning heller utan nya spännande äventyr som väntar. Det är underbart att dyka ner i en värld man redan känner igen och besöka invånarna i den. Jag antar att ni redan nu anar om jag gillar Bloodlines eller inte 🙂

Innan jag läste boken så var jag lite orolig för att jag inte skulle tycka om Sydney som huvudroll för hon gjorde inte så djupt intryck hos mig i Vampire Academy. Men min oro visade sig vara onödig för Meads har gjort ett fantastiskt jobb med hennes berättarröst och man kan bara inte låta bli att sympatisera med Sydney.

Mead vet även hur man håller fansen nöjda och låter flera av våra kära vänner från VA dyker upp i boken trots att de egentligen inte fyllde någon funktion. Men detta har jag absolut inget emot för jag tycker bara att det är kul att få återse dem. Det finns många karaktärer, både nya och gamla, att älska. Speciellt Adrian ❤

Handlingen är tyvärr inte något att jubla över. Visserligen är boken riktad för ungdomar men jag är lite trött på skolmiljön. Första halvan av boken är ganska händelselös och mycket återberättande av vad som har hänt i VA. Farten togs upp i den andra halvan och det var även då det började bli riktigt riktigt spännande. Det enda negativa är väl att jag har vänt mig vid att Mead alltid brukar ha dubbeltvister och jag försökte lista ut allting i förväg. Men jag måste erkänna att en sak som avslöjades i mitten av boken var jag helt oförberedd på. Bra gjort Mead!

Jag är säker på att alla som älskar Vampire Academy kommer att älska Bloodlines. Det här är en bok som får en att längta efter mer och jag kan knappt vänta tills Golden Lily kommer ut nästa år!

Karaktärer: +1
Berättarröst: +1
Spänning: +0,5
Språk: +0,5

Betyg: 8/10

 

Tags: , ,

13 responses to “Superefterlängtad uppföljare

  1. Bina

    September 8, 2011 at 20:53

    Jag tänkte ta upp den läsningen nästa vecka, och det verkar som om den är så bra som förväntat :). Att den var seg i början hänger kanske ihop med att det är den första i en serie? Tyckte att VA hade det segt fram till mitten.
    Tror du att man måste ha läst VA innan för att förstå Bloodlines? Eller är Bloodlines ganska fristående?

     
    • boktycke

      September 8, 2011 at 21:13

      Bloodlines avslöjar nästan allt som har hänt i VA så man bör inte läsa den före VA. Jag vet faktiskt inte, jag är ju så van vid vampyrvärlden så jag behövde ju inga förklaringar. Men det är många beskrivningar av moroi/dhampir/strigoi i Bloodlines så man kan nog klara sig rätt bra utan att ha läst VA.

       
      • Bina

        September 8, 2011 at 21:24

        Det bidrar ju till segheten. Så mycket upprepningar man måste ta sig igenom innan det kommer till handling. Får väl låtsas om att jag inte känner till den världen sedan innan 😛

         
  2. smartasanna

    September 8, 2011 at 21:43

    Jag älskar VA läste alla sex böckerna på två veckor innan sommarlovet. Ska snart sätta tänderna i den här, så jävla roligt att den är bra ❤

     
  3. Fia Filur

    September 9, 2011 at 00:33

    Väntar och längtar efter min Bloodlines som av okänd anledning har blivit försenad.
    Läste precis ut Succubus Revealed. Den var jättebra! Succbus-serien är en av de bästa serier jag har läst, önskar att någon ville ge ut den på svenska. Alla böcker är planerade in i detalj och det är fullkomlig lycka när hon binder ihop alla trådar. Gillar!

    Helt annan fråga: Du som läser mycket på engelska, har du märkt om det finns många “so” eller vad översätts till “så”? De senaste översatta böckerna jag har läst strösslar “så” i var och varannan mening, ofta två i samma. Var kommer de ifrån undrar jag? Är det engelskans meningsuppbyggnad som gör att det blir många så? Känns som att svenskskrivna böcker är rensade från sådana småord.

     
    • boktycke

      September 9, 2011 at 08:48

      Oj, har du fortfarande inte fått Bloodlines, vad tråkigt! Måste läsa nästa del i succubus snart, hihi, härligt att veta att jag har en bra och färdig serie framför mig.

      Nja… kan inte direkt säga att jag har märkt av många so i engelska böcker. Det beror väl på översättaren? Är det samma översättare för de böcker som innehåller många så?

       
  4. Fia Filur

    September 9, 2011 at 12:58

    Det bästa är att börja läsa en redan skriven serie för då kan man sträckläsa alla delar och bara njuta!

    Nej, just de böckerna jag läste var helt olika böcker, olika översättare och olika förlag. Funderar lite på vilken frihet man får ta sig som översättare. En engelsk mening är ju uppbyggd på ett annat sätt och då kanske man inte får ändra den för att kunna ta bort det ordet.

     
    • boktycke

      September 9, 2011 at 13:14

      Man borde väl ha rätt stora friheter som översättare? T.ex. att man flytta om orden bara grundmeningen är detsamma. Det är vad jag tror iaf. En klassiker är ju i sagan om ringen när den första svenska översattningen hade översatt “he stopped dead” (han tvärstannade) till “han stoppade döden”. Så länge förlagen inte klagar så tror jag att översättaren har rätt stora friheter.

       
  5. Andrea :D

    September 29, 2011 at 16:53

    Finns den på svenska än? Annars,kommer den komma ut?
    Eftersom jag bara är 11 och bara läst 2 Vampire Academy böcker på engelska tror jag det skulle vara lättare 🙂
    Läser Shadow Kiss nu !
    (Har läst alla på svenska!)

     
  6. Fia Filur

    November 13, 2011 at 11:27

    Sträckläste Bloodlines igår och blev positivt överraskad! Trots vissa sega partier tycker jag att den var en riktig bladvändare. Älskade att återse alla karaktärer, mest Adrian förstås, men gillar verkligen Sydney som berättare. Tror att den här serien kommer att bli riktigt bra! Gillar verkligen att Meads böcker är så välkomponerade och att hon lägger ut ledtrådar som hon sedan fångar upp och binder ihop. Nackdelen är att man vänjer sig vid hennes skrivsätt och ganska lätt kan lista ut vad som kommer att hända, men det gör inget, för jag gillar det ändå! Längtar verkligen till Golden lily!

     
    • Anna - Boktycke

      November 13, 2011 at 18:10

      Håller med!!! Åh, nu blev jag sjukt sugen på att läsa Golden Lily!.

       
  7. Dhampirgirl

    February 16, 2014 at 10:39

    Kommer bloodlines på svenska? Och om det kommer när?

     
    • Anna - Boktycke

      February 16, 2014 at 11:02

      Jag har tyvärr inte hört något om att de ska komma på svenska.

       

Leave a Reply

 
