RSS

Staden där fallna änglar bor

10 Sep

Tja… jag vet egentligen inte vad titeln har med bokens handling att göra. Men fint är det i alla fall. 

Titel: City of Fallen Angels
Författare: Cassandra Clare
Serie: The Mortal Instruments 4
Sidantal: 424
Utgivningsår: 2011

Handlingen kan innehålla spoilers från tidigare delar.

Handling:
Clary och Jace har äntligen besegrat Valentine och omintetgjort hans planer. De borde vara lyckliga men av någon anledning börjar Jace att undvika Clary. Simon är numera en player och träffar både Maya och Isabelle. Någon är ute efter honom men Cains märke skyddar honom. Clary börjar tvivla på Jaces kärlek och för sent inser hon att hennes handlingar har rubbat balansen mellan liv och död i världen.

Omdöme:
Hmm… varför känns det som att Clares böcker blir mindre och mindre spännande? Först The Clockwork Angel och nu den här. Språkmässigt så tycker jag att böckerna har blivit bättre, men jag vill hellre frenetiskt sluka sida efter sida än att sitta och beundra texten.

Jag var lite orolig för att jag inte skulle älska den här, och tyvärr besannades mina farhågor. Förra boken, The city of Glass, är fantastisk och jag var helt nöjd med slutet. CoFA totalförstörde min bild av Jace och numera är jag med i klubb Simon istället. Något jag fann irriterande är att det är att det alltid ska vara något som hindra relationen mellan Jace och Clary. Nu när de inte längre är syskon så måste det finnas ett annat hinder. Jag trodde att deras kärlek var så mäktig att den övervinner allt men tydligen inte.

Förutom Jace så gillar jag alla karaktärer ännu mer, speciellt Simon som äntligen får glänsa lite. Simon har tagit över huvudrollen och det tycker jag bara är bra. Clarys och Jaces romantiska hinder är så uttjatat.

Dialogerna är som vanligt hysteriskt roliga och det är antagligen det enda skälet till varför jag fortfarande gillar Jace. Är det någon som kan fälla dräpande och narcissistiska kommentarer så är det han. Mycket på hans popularitet tror jag kommer från just underbara dialogerna. Dialogerna mellan Alex och Magnus är också roliga, jag förstår hur Alex känner sig.

Slutet är lite av en besvikelse. Gillade inte alls cliffhangern, önskade att jag kunde sträcka in mina händer i berättelsen för att skaka om en viss person och skrika ”Neeeeej!” Eller möjligen ta fram dolken och döda en viss annan person.

Något skoj är att jag mitt i berättelsen kom på att William Herondale i The Infernal Devices faktiskt är förfäder till en karaktär i TMI. Han nämndes flera gånger och jag är sjukt sugen på att läsa Clockwork Prince nu. Jag hoppas verkligen att The Infernal Devices ska sammanstråla med The Mortal Instruments på något sätt och att det ska bli ett super episkt slut.

Karaktärer: +0,5
Dialoger: +1
Handling: +0,5
Fantasivärld: +0,5
Slut: -0,5

Betyg: 7/10

Böcker i serien:
1. City of Bones
2. City of Ashes
3. City of Glass
4. City of Fallen Angels
5. City of Lost Souls
6. City of Heavenly Fire

Extraböcker:
Shadowhunters and Downworlders: A Mortal Instruments Reader
The Shadowhunter’s Codex

 

Tags: , , ,

3 responses to “Staden där fallna änglar bor

  1. Andréa

    September 10, 2011 at 19:10

    Själv älskar jag slutet på den här boken. Och Magnus Bane, herrejävlar, han är min favoritkaraktär nuförtiden ♥ Skulle dö lite grann för Clockwork Prince …

     
  2. smartasanna

    September 11, 2011 at 00:38

    Tyckte typ att den var lika bra som City of bones, början på en ny historia liksom. City Of Glass är ju verkligen helt episk😀

     
  3. boktycke

    September 11, 2011 at 13:17

    mm, jag tror att böckerna kommer att bli bättre. Tyckte att Clockwork Angel var lite tråkigt också, men som sagt, jag har höga förväntningar på båda serierna ^^

     

Leave a Reply

 
