RSS

Zombierna på andra sidan stängslet

11 Sep

Är skyddet där för att hålla ute monstren? Eller att hålla människorna inlåsta?

Titel: De vassa tändernas skog (eng. The Forest of Hands and Teeth)
Författare: Carrie Ryan
Serie: The Forest of Hands and Teeth 1
Sidantal: 334
Utgivningsår: 2011 (original 2009)

Handling:
I en liten by som omringas av skog och zombier drömmer Mary om ett liv bortom stängslet och om kärleken. När hennes mor blir smittad, brodern förskjuter henne och ingen ber om hennes hand, så blir Systerskapet hennes enda tillflyktsort. Men Mary passar inte in bland de religiösa och fanatiska kvinnorna då hon ständigt drömmer om det hon inte kan få. Av en slump får hon reda på en hemlighet som skakar om hennes världsbild – en främling har kommit till byn. Betyder det att det finns ett liv bortom stängslet trots att Systerskapet säger att de är de sista människorna i hela världen?

 

Omdöme:
Zombier! Vad är det som är så fascinerande med dessa långsamma människoätande monster? Jag har ingen aning men jag kan titta på zombiefilmer trots att de egentligen är ganska dåliga. När handlingen i De vassa tändernas skog börjar har smittan redan spridit sig och människorna i byn vet inte ens varför eller hur deras förfäder har barrikaderat sig i skogen. De vet inte ens vilka det är som har byggt stängslet eller varifrån zombierna kommer, bara att man smittas genom att bli biten.

Marys röst är bra och man kan lätt leva sig in i hennes förtvivlan, hopplöshet och drömmar. Även om jag inte älskar henne som karaktär så förstår jag varför hon handlar som hon gör. Det är mycket känslor som beskrivs i boken vilket både är bra och dåligt. Kärleksproblemet med Mary, Travis, Harry och Cass var intressant i början men efter ett tag var den bara jobbig. Karaktärerna är inte så intressanta men jag störde mig åtminstone inte på dem (vilket jag tenderar att göra i zombiefilmer).

Trots att starten är lite seg så är spänningen konstant. Man lockas först av världen och sedan av karaktärernas kamp för överlevnad. Det finns så många frågor och man blir lika exalterad som Mary när hon hittar bevis eller ett svar. Den här boken tänkte jag egentligen bara läsa på tåget men den var så spännande att jag var tvungen att läsa den även när jag var hemma. En gång höll jag nästan på att glömma att gå av tåget för jag var mitt uppe i läsningen.

De vassa tändernas skog är en väldigt lovande serie och jag hoppas att Styxx kommer att ge ut andra delen snart. Jag kommer garanterat att läsa fortsättningen.

Berättarröst: +1
Spänning: +1
Handling: +0,5
Språk: +0,5
Fantasivärld: +0,5
Kärleksvelande: -0,5

Betyg: 8/10

Läs även Fia Filurs recension av boken!

Andra delar i serien:
1. De vassa tändernas skog (eng. The Forest of Hands and Teeth)
2. De dödas strand (eng. The Dead-Tossed Waves)
3. Den mörka staden (eng. The Dark and Hollow Places)

Andra versioner av omslaget

 

Tags: , , ,

3 responses to “Zombierna på andra sidan stängslet

  1. Swedish Zombie

    September 11, 2011 at 13:51

    Jag blev heller inte odelat förtjust i Mary. Och det gör bara berättelsen bättre tyckte jag, MÅSTE man tycka om en huvudperson? Nej?
    Näste del kommer i svensk översättning nån gång i början på nästa år. Översättaren Lisbet Holst jobbar med översättningen under hösten.

     
  2. Fia Filur

    September 11, 2011 at 15:14

    Kul att du också gillade den här! Trots att den stundtals var seg var den ändå konstant spännande, känns som en ovanlig kombination. Var heller inte särskilt intresserad av kärleksproblematiken, och gillade inte direkt Mary, men kunde ändå förstå henne. Jag blev lite frustrerad över en del lösa trådar och hoppas att svaren kommer i nästa del.

     
    • boktycke

      September 11, 2011 at 22:48

      Jag störde mig först på att parandet blev så fel. Hon och hennes bästis vill ha varsin kille, och så råkar de få varandras. Kan de inte bara byta liksom. Det borde väl inte vara omöjligt med tanke på att de faktiskt inte hade gift sig än? Sen tänkte jag eh, struntsamma, jag gillar ingen av den ändå. Och helt allvarligt så har jag redan glömt bort namnen på dem hehe.

       

Leave a Reply

 
