RSS

En skrämmande framtid

22 Oct

Alla vill passa in, men är du villig att offra din familj för att vara med likasinnade?

Titel: Divergent
Författare: Veronica Roth
Serie: Divergent 1
Sidantal: 487
Utgivningsår: 2011

Handling:
Beatrice (Tris) är 16 år och det är dags för henne att testa sig för vilken av stadens fem fraktioner hon passar in i. Till hennes och testaren Toris förvåning visar det sig att hon passar in i flera, hon är Divergent. Tori ber henne hålla det hemligt och varnar om att vara en Divergent är farligt. Snart blir Tris upptagen med andra problem. Ska hon bestämma sig för att stanna kvar i samma fraktion som sin familj, de osjälviska och lugna invånarna i Abnegation? Tris älskar sin familj men hon vet att hon aldrig kan bli lika osjälviska som dem. Var någonstans hör hon hemma? Hon måste bestämma sig, och valet kommer att påverka resten av hennes liv.

Omdöme:
Den här boken har varit superhypad och nu förstår jag varför – Den är verkligen så himla bra som den sägs vara!

Först och främst världen, wow, så stel, så organiserad och så fantastisk. Det är en skrämmande framtid men samtidigt är den så logisk. De osjälviska får styra, de modiga få skydda, de rättvisa får döma, de konstnärliga får underhålla och de intelligenta får forska. Det låter så konstigt att man bara kan stoppa in alla i ett fack och att man inte ska beblanda sig med andra som inte har samma värderingar. Det är så sjukt men samtidigt så fascinerande.

Karaktärerna är WOW, Tris är så sympatisk och jag fullkomligt älskar Four! Tris röst är trovärdig och jag lärde bara känna henne mer och mer för varje sida jag läste. Christine, Will och Al fastnade inte lika mycket men vad gör det? Tris och Four, de väger upp alla de andra karaktärerna. Okej, jag gillar Uriah väldigt mycket också. Om ingen tar honom så kan väl jag göra det? 🙂 Åhh, hoppas verkligen att han kommer att få en större roll i nästa bok.

Jag skulle nog kunna skriva en uppsats om varför jag gillar Four så mycket, men en kort version är att han är smart, rolig, cool, stark, osjälvisk, känslig, pojkaktig, snäll, ja ni fattar. Det är sällan man får se så många sidor av karaktär utan att den har en egen PoV. Jag gillar även att han inte är den supersnygga killen som alla tjejer blir kära i.

Boken är på nästan 500 men det märktes knappt, jag läste allting i ett enda svep och ville inte att det skulle ta slut. Spänningen är konstant och man undrade hela tiden över vad som skulle hända härnäst och hur relationerna skulle utvecklas. Det här är en bok som får en att glömma bort tid och hunger.

Ni som inte har läst den än, vad väntar ni på? Det kan inte bli mycket bättre än så här 🙂

Karaktärer: +1
Berättarröst: +1
Fantasivärld: +1
Spänning: +1
Handling: +1

Betyg: 10/10

Andra böcker i serien:
1. Divergent
2. Insurgent
3. Allegiant

Extraböcker:
0.1. The Transfer
0.2. The Initiate
0.3. The Son
0.4. The Traitor
1.5. Free Four

 

Tags: , ,

21 responses to “En skrämmande framtid

  1. Nellie C Lind

    October 22, 2011 at 14:07

    Intressant! Låter som en väldigt annorlunda bok. Ska nog ta mig en titt på den! 😀

     
  2. aeskill

    October 22, 2011 at 16:47

    Den här måste jag läsa. Jag gillar verkligen upplägget för världen … om du jämför med Hungerspelen är den lika bra / läsvärd?

     
    • Anna - Boktycke

      October 22, 2011 at 16:50

      Jag tycker fortfarande att Hungerspelen är den bästa boken jag har läst. Men Divergent kommer inte långt efter. Läsvärd är den absolut!

       
  3. aeskill

    October 22, 2011 at 17:04

    Jag gillar upplägget. Det kanske blir en beställning redan idag :-). Läste någonstans att det ges ut mkt böcker med dystopisk framtidssyn nu. Kanske en Hungerspelen effekt …

    Om du inte redan hunnit se, här är en trailer för den kommande filmen.

     
  4. aeskill

    October 22, 2011 at 17:06

    Sorry, det var inte meningen att lägga in hela fönstret …

     
    • Anna - Boktycke

      October 22, 2011 at 17:14

      Hahha, coolt, visste inte ens att man kunde embedda youtubevideon i kommentarer. Näh, ingen fara alls.

      Har sett trailern och jag måste erkänna att jag är besviken. Man fick ju knappt se något och det coolaste var när hon sköt pilen och mockingjay:n fångade den. Hoppas verkligen att de kommer att ge ut en ny och bättre trailer snart.

       
      • aeskill

        October 22, 2011 at 17:40

        Instämmer … det borde garanterat komma ut något bättre.

         
  5. Lucy

    October 22, 2011 at 18:17

    Åh, kul att du också gillade den!
    En av mina absoluta favoriter, så otroligt grym!

     
  6. Fia Filur

    October 22, 2011 at 20:55

    Tycker att den verkar väldigt fascinerande! Blev lässugen nu 🙂

     
  7. Klara

    November 1, 2011 at 11:15

    Den är verkligen så fantastisk som alla säger, jag var personligen helt kär i den efter 5 sidor! Alla borde seriöst läsa den ❤

     
  8. mannef

    November 16, 2011 at 10:05

    Det här låter ju helt fantastiskt bra!

     
  9. Rebecca

    January 28, 2012 at 23:56

    Vad roligt att du också gillar den! 🙂
    Har älskat den boken sedan jag läste första sidan utav den!

     
  10. Freddy

    January 29, 2012 at 21:51

    Älskar Divergent!

     
  11. Fanny

    April 29, 2012 at 21:44

    Är språket svårt att förstå på något sätt eller flyter det på jämt? (:

     
    • Anna - Boktycke

      April 29, 2012 at 22:02

      Jag hade inget problem med språket så jag skulle nog säga att det flyter på jämt 🙂

       
      • Fanny

        April 30, 2012 at 12:25

        Okej, tack så mycket ! 🙂

         
  12. whinewhip

    February 12, 2013 at 00:32

    Läste ut den för ett par minuter sen och wow trodde verkligen inte att du skulle ge den fullpott! De var mycket jag störde mig på av tris och logiken i hennes tänkande och jag tyckte faktiskt inte alls att hon var så sympatisk. Jag trodde dessutom att folk skulle bli mer ledsna och i alla fall fälla ett par tårar i slutet men de ba jaha .. Haha skulle kunna skriva en egen recension om vad jag störde mig på men favoritdelarna var definitivt under deras träning för att slåss! Fangirlade som attan ibland och jag fastnade definitivt för Will han var verkligen bra..

     
    • Anna - Boktycke

      February 12, 2013 at 08:49

      Jag tyckte att den var jättebra då jag läste den för nåt år sen. Kunde verkligen inte slita mig loss och sträckläste ut den utan att lämna sängen haha. Gillade verkligen Tris och Four. Dock så vet jag inte om jag skulle ha gillat boken lika mycket om jag skulle ha läst den nu. Har ju blivit mycket mer kräsen, speciellt när det kommer till dystopier. Tyckte ju inte alls att Insurgent var lika bra :/

       
  13. Johanna

    December 29, 2013 at 01:42

    Jag skulle precis börja läsa insurgent på svenska och blev blev jätteglad och förvånad av att se att du var citerad på insidan av omslaget. 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      December 29, 2013 at 02:00

      Haha, det har jag ju glömt! 😀 Har faktiskt aldrig sett citatet själv eftersom jag inte äger den svenska översättningen av Insurgent. Har bara hört att jag är citerad :p Nu måste jag verkligen hitta boken i bokhandeln/bibblan och ta en bild på det haha.

       
      • Johanna

        December 29, 2013 at 12:00

        Haha, hade det varit jag hade jag lätt köpt boken på svenska bara för den sakens skull x)

         

Leave a Reply

 
