RSS

Tjejer som gillar rosa är farliga

08 Nov

Tror du att den mänskliga tjejen alltid förlorar mot en vampyr? Då har du inte träffat Evie. 

Titel: Paranormalcy
Författare: Kiersten White
Serie: Paranormalcy 1
Sidantal: 335
Utgivningsår: 2010

Handling:
Evie är en tonåring som älskar rosa, snygga kläder och följer slaviskt den populära tv-serien Easton Heights. Förutom att hon är den enda människan som kan se igenom charmen hos övernaturliga varelser, hennes bästis är en sjöjungfru och hennes ex, Reth, är en besatt älva, så anser hon sig själv vara ganska normal. Sedan vid 8 årsåldern har hon jobbat hos IPCA, den hemliga organisation som skyddar mänskligheten från andra icke-mänskliga varelser.

Evies liv var ganska okomplicerat innan hon mötte den mystiska skepnadsbytaren Lend. Men nu dör vampyrer och varulvar till höger och vänster och ingen vet vad det är som dödar dem. Evie får mystiska drömmer där röster viskar en profetia till henne, en profetia om att hon kommer att vara orsaken till alla övernaturliga varelsers död.

Omdöme:
Evie, Evie, Evie, så rolig, söt och ohyggligt tjejig. Ahhh, hur kan någon gilla rosa så mycket? 🙂

Paranormalcy är en bok som överraskade mig. Jag trodde att den skulle vara en typisk svag-tjej-faller-för-stygg-men-snygg-vampyr/varulv/ängel men det var den inte! Evie kanske inte har någon övermänsklig styrka men hon har sitt rosa eldchockvapen och klarar av ett gäng vampyrer själv utan problem. Och det är snarare killen som faller för henne.

Evies personlighet är verkligen en frisk fläkt i dagens paranormal YA. Hon är inte deprimerad, inte blyg, tycker inte att hon är ful och hon kollar hellre på snygga skådisar än att läsa. Hennes berättarröst är ljus och positiv och jag gillar verkligen att hon inte drar på en massa hemligheter i evigheter. Om Evie är lika bra i nästa bok så har hon goda chanser att hamna på min topplista över kvinnliga karaktärer.

Jag gillar både Lend och Reth (hur lika är inte namnen?). Lend är den snälla och trygga pojkvännen medan Reth är den mystiska och farliga främlingen. I vanliga fall brukar jag gilla den snälla killen men här måste jag erkänna att Reth är mer lockande.

Första delen av boken är riktigt spännande och man kastas rakt in i världen vilket jag uppskattar väldigt mycket. Det finns så mycket nytt att lära sig och Evies berättarröst gör det till något roligt.

Något jag tyckte var mindre bra med boken var att spänningen avtog i slutet av boken. Det kändes också som att det bytte spår till något annat. Istället för en spännande bok med övernaturliga varelser blev det istället en vanlig ungdomsbok om kärlek, känslor och skola

Jag var helt säker på att boken skulle sluta i en sån där jobbig cliffhanger som är så vanligt nu för tiden, men till min överraskning så lyckades faktiskt White klämma in ett ”riktigt” slut. En aning abrupt kanske men jag är verkligen glad över att jag fick ett över huvudtaget. Bra gjort White!

Kort sagt så gillar jag Paranormalcy väldigt mycket och kommer att beställa hem uppföljaren Supernaturally vid nästa bokköp. Rekommenderas!

Karaktärer: +0,5
Spänning: +0,5
Handling: +0,5
Fantasivärld: +0,5
Berättarröst: +1
Språk: +0,5

Betyg: 8,5/10

Andra böcker i serien:
1. Paranormalcy
2. Supernaturally
3. Endlessly

 

Tags: , ,

7 responses to “Tjejer som gillar rosa är farliga

  1. Miriam

    November 8, 2011 at 20:41

    Nämen vilken spännande recension, nu blev jag nyfiken på den här boken.

    Har annars alltid bara skummat igenom vad folk har tyckt om just den här boken då jag fått för mig att den skulle vara som alla andra YA. Tror det var omslaget och titeln som lurade mig 😛

     
    • Anna - Boktycke

      November 8, 2011 at 22:52

      Ja, jag trodde också att den skulle vara som alla andra paranormal romance så jag blev glatt överraskad av den 🙂

       
  2. Lena

    November 8, 2011 at 21:31

    Vilken fin framsida. Den måste jag ta och kolla upp 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      November 8, 2011 at 22:53

      Hehe, jag köpte boken för framsidans skull :p Tur att innehållet kunde mäta sig med omslaget.

       
  3. Klara

    November 9, 2011 at 21:13

    Nu flyttades den där boken helt plötsligt lite längre upp i min att läsa lista :3 Har stått i bokhyllan ett tag och väntat på mig nu…

     
  4. Fanny

    February 5, 2012 at 16:11

    Hejj !

    Jag antar att du läste boken på engelska (annars undrar jag vart man kan köpa den på svenska?), och undrar om den var svår att förstå eller något sånt ? 🙂 Funderar på att läsa den…

     
    • Anna - Boktycke

      February 5, 2012 at 16:17

      Tror inte att den finns på svenska än tyvärr. Den är lättläst tycker jag men det beror ju på om du brukar läsa engelska böcker eller inte. Tycker iaf att du ska testa 🙂

       

Leave a Reply

 
