RSS

Vad hände med farväl?

27 Dec

Eller i mitt tycke, Vad hände med Jason?

Titel: What Happened to Goodbye
Författare:Sarah Dessen
Sidantal: 371
Utgivningsår: 2011

Handling:
Sedan föräldrarnas separation har Mclean rest runt i landet med sin pappa. I varje ny stad de bosätter sig i tar hon på sig en ny identitet och börjar om på nytt, allt för att komma bort från hennes gamla liv. När de slår sig ner i Lakeview för ännu ett resturangs-“make over”-jobb trodde Mclean att det skulle bli som vanligt, hon skapar ett nytt liv och dumpar det när de reser iväg till nästa stad. Men så träffar hon på Dave som lockar fram hennes riktiga jag, jaget som hon så gärna vill glömma bort. Kommer hon att stanna kvar eller lämna honom utan att säga adjö?

 

 

Omdöme:
För mig är Sarah Dessen alltid ett säkert kort. Jag har läst fyra böcker av henne (inkl. denna) och jag gillar allihopa!

What Happened to Goodbye var ärligt talat ganska seg i början. Jag förstod inte alls vad Mclean och hennes pappa gjorde, ett tag så trodde jag att de var svindlare som reste runt och lurade folk på pengar :). Detta är rätt konstigt för alla Dessen huvudroller brukar gripa tag i mig direkt och få mig att sympatisera med dem. I Mcleans fall så började jag inte gilla henne förrän efter cirka 100 sidor. Men när jag väl gjorde det så blev boken mycket bättre.

Karaktärer är Dessens starka sida och även i denna bok finns det en hel drös av älskvärda personligheter. Speciellt gillar jag Dave och Deb, och jag blev exalterad när det visade sig att Jason är med i denna! För er som inte vet så är Jason en bikaraktär som har varit med i “Mycket mer än så” och “Mitt Perfekta Liv“. Han är den supersmarta nördkillen som dissar snygga tjejer för att vara med på vetenskapliga föredrag istället. Jag gillar honom och det är kul att följa hans karaktärsutveckling även om han aldrig är i fokus. Åh, jag är supernyfiken på varför han numera är kocklärling istället. Tycker att boken ska heta “What happened to Jason” 🙂 Jag vill ha en bok där Jason är huvudpersonen!

Handlingen är helt okej, som med alla Dessens böcker så handlar det mycket om relationer och vardagliga problem. Jag gillar idén med att Mclean bestämmer sig för att bli en ny människa vid varje flytt. Alla vill väl på något sätt börja om på nytt i samband när man flyttar till en annan stad, hon är bara lite mer extrem än alla andra.

Är det här Dessens bästa bok? Nej. Är den bra, ja, absolut.

Karaktärer: +1
Berättarröst: +0,5
Handling: +0,5
Språk: +0,5

Mest intressanta karaktär:
Jason!
Bästa scen eller del: Alla scener där man lär känna Deb bättre.
Minnesvärd citat: ”There be dragons.”

Betyg: 7,5/10

Andra versioner av omslaget

 

Tags: , ,

4 responses to “Vad hände med farväl?

  1. Fia Filur

    December 27, 2011 at 20:27

    Men nu har Jason varit med i biroller så många gånger att snart måste han väl få bli huvudperson??? Är detta den senaste boken eller har hon skrivit någon efter?

    Vad mysigt det snöar på din blogg 🙂 Önskar att jag hade lite snö utanför fönstret!

     
    • Anna - Boktycke

      December 27, 2011 at 20:35

      Jag tror att Dessen gillar att ha Jason som biroll 🙂 What happened to Goodbye är hennes nyaste bok vad jag vet. Men hon lär ju ge ut fler böcker.

      Haha, jag hoppades på en vit jul men inte en endaste flinga nere i Skåne. Jag får nöja mig med att det snöar på bloggen 🙂

       
  2. Olivia

    December 28, 2011 at 11:51

    Har aldrig läst någon bok av Sarah Dessen (skäms) men har hört en massa fina saker om hennes böcker. Är jätte nyfiken på varför alla älskar henne så mycket och hoppas verkligen på att läsa någon av hennes böcker snart. Det gäller bara att försöka tackla den stora “to be read” högen som jag har …

     
    • Anna - Boktycke

      December 28, 2011 at 16:06

      Sarah Dessens har bra karaktärer, och det får mig att gillar hennes böcker. Favoriten hitills är The Truth About Forever 🙂

       

Leave a Reply

 
