RSS

Älvor och musik

28 Dec

Förtrollande språk men förvirrande handling. 

Titel: Lament
Författare: Maggie Stiefvater
Serie: Books of Faerie 1
Sidantal: 356
Utgivningsår: 2008

Handling:
16-åriga Dee har så mycket scenskräck att hon spyr före alla sina musikspelningar. Men när den snygga främlingen Luke kommer in på tjejtoaletten för att se hur det är med henne blir hon som förtrollad av honom och nervositeten försvann. Allt runt Luke är mystisk och det visar sig att han har ordnat så att de skulle tävla tillsammans som ett par. Dee vet innerst inne att Luke inte kan vara normal, men för att inte förstöra det magiska förhållandet mellan dem två så låtsas hon som inget… tills den dagen då hon får veta att Luke är ute efter hennes liv.

 

Omdöme:
Stiefvater är en mästare på att skriva. Jag fullkomligt avgudar hennes poetiska språk och det vilar alltid en magisk stämning över hennes böcker. Det är sällan jag verkligen beundrar språket i en bok och Stiefvater lyckas med konstycket att hänföra mig varje gång.

Luke är en karaktär jag gillar, fin på utsidan men trasig på insidan. Jag är svag för snygga emo-killar, speciellt om de är musikaliska. Det märks att Stiefvater tycker om musik för alla böcker jag har läst av henne involverar musik på ett eller annat sätt. Dee är okej som huvudroll. Hon är åtminstone inte helt svag, korkad och hjälplös som tjejer i paranormal romance oftast är. Jag tyckte dock att det var svårt att känna med henne och som bäst var vi vänner, men aldrig bästisar.

Kärleken mellan Dee och Luke känns faktiskt inte alls påtvingad trots att de i stort sett blev hopplöst förälskade i varandra vid första ögonblick. Jag tror att detta beror mycket på det poetiska språket som kastade en sagolik stämning över berättelsen. Man har mer överseende med att saker och ting inte är helt logiska.

Slutet tyckte jag blev rätt anti-klimax och jag hade väntat mig lite mer. Det finns en uppföljare men jag är inte helt säker på att Dee och Luke kommer att vara huvudrollerna. Har fått för mig att nästa del kommer att handla om James, Dees bästa vän istället. Nåja, jag gillar James också så han kan gärna få vara huvudrollen i nästa bok.

Kort sagt så tycker jag att bara själva språket gör boken läsvärd. En bättre och tightare handling skulle inte ha skadat och jag vill ha mer av Luke. Jag kommer nog att köpa nästa bok i serien så småningom.

Språk: +1
Stämning: +0,5
Berättarröst: +0,5
Karaktärer: +0,5

Mest intressanta karaktär: Luke
Bästa scen eller del: Lukes minnen
Minnesvärd citat: Lie on my bed with you and memorize your smell and the sound of your voice so no one could ever take it away from me.

Betyg: 7,5/10

 

Tags: , ,

3 responses to “Älvor och musik

  1. Cilia

    December 29, 2011 at 08:16

    Jag föredrar faktiskt den andra boken, Ballad, just eftersom handlingen i den är betydligt klarare. Men eftersom den främst handlar om James så är inte relationen mellan Dee & Luke alls i fokus och den blir om möjligt ännu mer förvirrande ^^

     
    • Anna - Boktycke

      December 29, 2011 at 10:13

      Hahha, men det låter bra att den andra boken är bättre. Ska beställa hem den vid nästa bokköp 🙂

       
  2. Lucy

    December 29, 2011 at 11:25

    Sv: Förlåt för sent svar, varit lite seg på sistone 🙂
    Den är bra hittills, tycker jag, värd att läsas!

     

Leave a Reply

 
