RSS

Alla vägar bär till Rom

06 Jan

Även om den ligger i USA. 

Titel: The Son of Neptune
Författare: Rick Riordan
Serie: The Heroes of Olympus 2
Sidantal: 513
Utgivningsår: 2011

*Handlingen kan innehålla spoilers från tidigare delar*

Handling:
Percy Jackson har tappat sina minnen och hamnar under Junos vägledning hos ett romerskt läger för halvgudar. Percy blev upptagen i lägret och blir kompis med Frank och Hazel. Strax därpå dyker guden Mars upp och skickar dem på ett uppdrag – att åka mot norr och befria dödsguden Thanatos. Vägen dit kommer att bli farofylld, speciellt med tanke på Percys minnesförlust, och att både Frank och Hazel har egna hemligheter att dölja.

Omdöme:
Yay! Percy Jackson är tillbaka! Även om jag är superglad över att läsa om Percy igen så blev jag ändå lite besviken boken. Förra boken, The Lost Hero, slutade så himla spännande att jag trodde att den här skulle vara bättre än sin föregångare, men det är den inte.

Det jag tycker är tråkigt med Riordans böcker är att allt är så upprepande. Det är alltid tre personer som skickas på ett uppdrag, för det mesta två killar och en tjej. Alla ska givetvis ha hemligheter och ett dramatisk förflutet. Och en av killarna och tjejen ska bli kära i varandra. Nu var det bara två veckor sen jag läste The Lost Hero och likheterna mellan böckerna var så tydliga att det gick att ta på dem. Vem vet, kanske skulle jag ha gillat boken mer om jag hade väntat längre med att läsa den.

Jag tycker att den här är lite sämre än sin föregångare i både humor och spänning. Den är fortfarande rolig men den fick inte mig att skratta rakt ut.

Måste säga att Riorden är väldigt skicklig på att avsluta böcker. Denna bok slutade ännu mer spännande än The Lost Hero, och visst, det är en cliffhanger, men det är en BRA cliffhanger. Jag ser fram emot nästa bok i serien och jag undrar hur många PoV (Points of View) den kommer att ha. Jag är också supernyfiken på vem den sista av de sju hjältarna är.

Det här är min 9:e bok av Riordan och hittills har jag gillat alla hans böcker. Har ni inte läst något av honom så tycker jag att ni ska göra det🙂

Karaktärer: +0,5
Berättarröst: +0,5
Handling: +0,5
Slut: +1
Humor: +0,5
Upprepning: -0,5

Mest intressanta karaktär: Nico
Bästa scen eller del: Slutstriden
Minnesvärd citat: ”Life is only precious because it ends”.

Betyg: 7,5/10

Andra delar i serien:
1. The Lost Hero
2. The Son of Neptune
3. The Mark of Athena
4. The House of Hades
5. The Blood of Olympus

Andra versioner av omslaget

 

Tags: , , ,

7 responses to “Alla vägar bär till Rom

  1. Iktoro

    January 6, 2012 at 18:10

    Har bara läst trean, men jag älskade den😀

     
  2. Iktoro

    January 7, 2012 at 16:30

    Japp, det menar jag, den var så rolig

     
  3. Klara

    January 10, 2012 at 18:00

    SV: Bra tips! Slutade faktiskt med att jag gjorde något helt nytt (A) Väldigt slarvgjord men whatever😛

     
  4. Klara

    January 10, 2012 at 18:54

    Vänta nu… hur fasen kom det sig att jag kommenterade på det här inlägget? Aja…

     
  5. Viggo

    July 23, 2013 at 21:30

    Vad roligt det var att jag hittade en annan bokbloggare som också har läst (och verkar gilla) de här böckerna! Är ett stort fan av Riordan och håller på med Heroes of Olympus 3, the Mark of Athena, just nu. Superbra hittills, och den skiljer sig faktiskt en del från de två tidigare delarna, så du borde absolut läsa den🙂

     
    • Anna - Boktycke

      August 1, 2013 at 19:19

      Ja!!! Jag kommer att låna hem den så fort jag ser den i bibblan men den är utlånad hela tiden!

       

Leave a Reply

 
