RSS

Daily Archives: January 7, 2012

Efter ängeln kommer prinsen!

Det är givetvis det senaste tillskottet i The Infernal Devices jag pratar om. 

Titel: Clockwork Prince
Författare: Cassandra Clare
Serie: The Infernal Devices 2
Sidantal: 496
Utgivningsår: 2011

*Handlingen kan innehålla spoilers från tidigare delar*

Handling:
Mortmain är lös och Tessa och gänget har två veckor på sig att hitta honom, annars måste Charlotte säga upp sin roll som ledare för alla shadows hunters i London. Men de har inget att gå på och Mortmain är bra på att dölja sina spår. Under det svåra uppdraget finner Tessa törst hos den döende Jem, men kan hon glömma bort sina känslor för Will? Och vad är hon själv egentligen, en människa, eller ett monster?

 

Omdöme:
Eftersom jag blev besviken på Clockwork Angel så hade jag inte så höga förhoppningar på den här, och tur var väl det, för Clockwork Prince var bättre än vad jag hade väntat mig.

Det känns som att alla karaktärer har fått mer kött på benen och är inte längre bleka kopior av gänget i The Mortal Instruments. Jag tycker fortfarande att Will är väldigt likt Jace men Jem är åtminstone inte alls likt Alec och Jessamine påminner mig inte längre om Isabel. Jag gillar även Will mer än vad jag gjorde i förra boken men favoriten är fortfarande Jem.

Och Jem kan mandarin! Åh, älskar de kinesiska fraserna han säger till Tessa. Jag har själv pluggat kinesiska i fem år och vet hur komplicerat språket är. Jem blir bara bättre och bättre i mina ögon.

Roliga dialoger är en av Clares starkaste sidor och som man kan vänta sig så finns det många dräpande och ironiska kommentarer att skratta åt. Bridgets tragiska låtar fick mig att skratta flera gånger.

Än så länge har inte The Infernal Devices lyckats imponera mig, böckerna är bra, de är till och med bättre än bra, men det är ingen Wow-faktor. Jag hoppas dock fortfarande på att Clare kommer att slå ihop sina serier på något sätt och skriva ett superepiskt slut.

Min version av boken är Collector’s Edition och i slutet finns ett stycke från Jems berättarperspektiv som jag tror bara finns med i denna version. Själv stycket bidrar inte så mycket till själva handlingen men det är det enda gången man får läsa från Jems berättarperspektiv. Och självklart gillar jag den eftersom jag gillar Jem :)

Jag har själv en egen teori om hur relationen mellan Jem, Jace och Tessa kommer att sluta. Den innehåller lite spoilers från den här boken så markera för att läsa: [Personligen så tycker jag att det enda sättet Clare kan sluta triangeldramat på ett ”bra” sätt är att låta Jem dö (noooo!). Jag ser ingen annan vettig utväg. Känslorna mellan Tessa och Will är så starka att det känns helt fel om de inte blir tillsammans. På ett eller annat sätt så kommer Jem att dö i nästa bok, eller möjligen så upptäcker han känslorna mellan Tessa och James och backar ut själv.]

Karaktärer: +0,5
Berättarröst: +0,5
Handling: +0,5
Dialoger: +1

Mest intressanta karaktär: Jem
Bästa scen eller del: Alla Bridgets låtar :)
Minnesvärd citat: ”Reparations,” said Jem very suddenly, setting down the pen he was holding.
Will looked at him in puzzlement. ”Is this a game? We just blurt out whatever word comes next to mind? In that case mine’s ´genuphobia´ It means an unreasonably fear of knees.”

Betyg: 7,5/10

Andra delar i serien: 
1. Clockwork Angel
2. Clockwork Prince
3. Clockwork Princess

 

Tags: , , ,

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 351 other followers