RSS

Att överleva utan sex…

10 Jan

… är något som Georgina inte klarar av.

Titel: Succubus on Top
Författare: Richelle Mead
Serie: The Georgina Kincaid Series 2
Sidantal:360
Utgivningsår: 2008

*Handlingen kan innehålla spoilers från tidigare delar*

Handling:
Georgina kan nu kalla Seth för sin pojkvän, men kan ett förhållande fungerar utan sex speciellt när den ena parten är en lustdemon? Och tycker Seth verkligen att det är okej att Georgina ligger med andra män för att överleva? Inte nog med att deras förhållande innebar en ständig kamp av styrkevilja och skuldkänslor så märker Georgina att något konstigt händer med hennes mänskliga kollega Doug. Och som om det inte räcker så ber Bastien, hennes gamla incubus-kompis henne om hjälp med att korruptera en strikt kvinna. Att vara en succubus är verkligen inte lätt.

Omdöme:
Det är officiellt, Richelle Mead är en av mina favoritförfattare. Sympatiska karaktärer, starka och självständiga tjejhuvudroller, fantasifulla världar och ett härligt språk. Gång på gång levererar hon böcker som får mig att vilja läsa till klockan tre på natten.

En sak måste jag klargöra först, Georgina Kincaid-serien är ingen ungdomsserie. Böckerna innehåller mycket skämt och anspelningar på sex samt även ett par detaljerade sexscener. Jag skulle säga att det åtminstone är 15+ på böckerna.

Georgina är en komplex karaktärer och hon svävar alltid på gränsen mellan fel och rätt. Jag gillar hennes självsäkerhet, tuffa attityd och sättet hon bryr sig om sina vänner, men däremot så gillar jag inte att hon är så svag för sin egen lusta. Visserligen är hon en lustdemon och det är väl därför jag förlåter henne. Och hur många killar står ut med att deras flickvänner har sex med andra män medan de själva (han och hon) inte får ha det? Jag kan inte bestämma mig om Seth är storsinnad eller om han bara är tragisk, men hursomhelst är han väldigt gullig 🙂

Liksom förra boken så finns det en hel drös med älskvärda bikaraktärer. Jag gillar nykomlingen Bastien och det är alltid kul att träffa Carter, Jerome, Hugo och vampyrerna igen. Åh, jag vill vara med dem och spela poker, deras spelkvällar är alltid så roliga.

Georginas berättarröst är väldigt bra och det är så lätt att leva sig in i berättelsen. Mead är bra på att skapa närvaro med texten och som läsare kände man sig delaktig i handlingen. Man ville vara med och lösa mysterierna, man ville att det skulle ordna sig mellan Georgina och Seth, man ville att Georgina skulle lyckas med sina planer. Även handlingen i sig inte är superspännande så är man så involverad i den att man inte kan låta bli att läsa vidare.

Det enda negativa jag har att säga om boken är att mysterierna var lite väl lätta att lösa. Jag kom på båda svaren långt innan Georgina gjorde det och störde mig litegrann (men bara lite) att ingen annan såg det uppenbara. Georgina ska ju vara en smart tjej, hon borde ha löst gåtorna före mig. Nu satt man liksom där och väntade på att hon skulle fatta ledtrådarna, som tur så var inte detta alltför frustrerande.

Det får räcka med detta, nu ska jag läsa den tredje delen i seren: Succubus Dream 🙂

Språk: +0,5
Handling: +0,5
Karaktärer: +1
Berättarröst: +1

Mest intressanta karaktär: Georgina
Bästa scen eller del: Alla tillfällen hela gänget samlas och umgås.
Minnesvärd citat: Myths may paint us as ethereal, demonic creatures of pleasure, but honestly, being a succubus just comes down to a convincing poker face and a good sales pitch.

Betyg: 8/10

Tidigare böcker i serien:
1. Succubus Blues
2. Succubus on Top
3. Succubus Dreams
4. Succubus Heat
5. Succubus Shadows
6. Succubus Revealed

 

Tags: , , ,

2 responses to “Att överleva utan sex…

  1. Fia Filur

    January 10, 2012 at 22:48

    Älskar att världen är så genomtänkt och att karaktärerna känns äkta! Men håller med om att det är lite väl lätt att räkna ut hur det hänger ihop.

     
    • Anna - Boktycke

      January 11, 2012 at 18:37

      Ja, så brukar det vara med Meads böcker tycker jag. Alla hennes scener/händelse har en betydelse så när man märker att en scen verkar vara betydelselös för tillfället så vet man att hon planerar något. Blir lätt för läsarna att lista ut vad som ska hände då.

       

Leave a Reply

 
