RSS

Kan ett förhållande med en odödlig varelse fungera?

11 Jan

Mead-veckan fortsätter!

 

Titel: Succubus Dreams
Författare: Richelle Mead
Serie: The Georgina Kincaid Series 3
Sidantal: 431
Utgivningsår: 2008

*Handlingen kan innehålla spoilers från tidiagre delar*

Handling:
Georgina trodde att livet skulle bli lättare nu när hon och Seth har hittat lösningen på deras problem. Men så tvingas hon att bli lärare åt den nya succbusen Tawny och måste tåla närvaron av Niphon, demonen som fick Georgina att sälja hennes själ. Inte nog med det så försvinner hennes energi när hon sover och problem efter problem dyker upp. Vem har sagt att det är lätt att vara en succubus?

 

Omdöme:
Kommer att bli en relativ kort recension för jag vill kasta mig över den fjärde boken, Succubus Heat direkt 🙂

Som med alla andra böcker av Mead så är det underbara karaktärer och fint språk. Jag älskar hur alla tjatar om att Carter (ärkeängeln) brände ner Georginas julgran förra året. Man blir insatt i de interna skämten och det känns som att man är en del av gänget än som en läsare. Alla har unika personligheter och även om det är en del namn att hålla reda på så var det aldrig något problem med att komma ihåg vem som var vem.

Det enda negativa jag kan säga om boken är att mysterierna är alldeles för lätta och ledtrådarna alldeles för uppenbara (så var det i förra boken också). Georgina ska föreställa en smart kvinna och trovärdigheten brister när jag som läsare löser gåtorna långt innan hon gör det. Jag har redan en teori om hur hela serien kommer att sluta. Ah, superhypad på att ta reda på om jag har rätt eller inte 🙂

Och slutet, jag kan inte bestämma mig för om jag gillar det eller inte. Jag blev i vilket fall tårögd och det är ett bevis på att boken lyckades beröra mig.

Som sagt, en kort recension idag. Nu ska jag läsa fortsättningen.

Språk: +0,5
Handling: +0,5
Karaktärer: +1
Berättarröst: +1
För uppenbara ledtrådar: -0,5

Mest intressanta karaktär: Georgina
Bästa scen eller del: När Georgina undervisar i strippning och Seth kommer in.
Minnesvärd citat: Seth och Georgina om poeter förr och nu.
(S) ”I miss the good old days. Now we are lucky if we get paid.”
(G) “Yeah, true. But people also don’t threaten to behead you if they don’t like what you wrote.”
(S) “You obviously haven’t read some of my reviews.”

Betyg: 7,5/10

Böcker i serien:
1. Succubus Blues
2. Succubus on Top
3. Succubus Dreams
4. Succubus Heat
5. Succubus Shadows
6. Succubus Revealed

 

Tags: , , ,

7 responses to “Kan ett förhållande med en odödlig varelse fungera?

  1. Zozzo

    January 11, 2012 at 20:10

    Hej! Fin blogg du har!:)

    Hur har du fått in “2012 Reading Challenge” gadgeten i din blogg? Tacksam för svar, har letat överallt men hittar inget;)

     
    • Anna - Boktycke

      January 11, 2012 at 21:17

      Tack, tack 🙂
      Jag kopierade koden från Goodreads och la in det bara. Vet inte rikigt hur blogspot fungerar men det borde vara ungefär samma sak.

       
  2. Fia Filur

    January 11, 2012 at 21:08

    Håller med om att man ibland inte vet om man gillar olika grejer som händer i den här serien, men det är lite det som är charmen tycker jag. Det bidrar till att det känns realistiskt, och gör att det känns som att karaktärerna får kämpa innan saker och ting faller på plats. Dessutom gillar jag när parallellhistorien hänger ihop med huvudhandlingen. Sidospåret med änglarna var väldigt snyggt! Men jag kände bara NEJ när hon ringer den där personen i slutet.

     
    • Anna - Boktycke

      January 11, 2012 at 21:16

      Ja, eller hur!!! Jag gillade inte det heller, men allt annat innan var så bra. Störde mig dock att Georgina inte fattade att… SPOILER!!!…. Maddie var kär i Seth. Man bara väntade på att det skulle hände och det var så himla jobbigt när det visade sig… ja , du vet :p

       
  3. Zozzo

    January 12, 2012 at 16:03

    SV: Jo, väldigt onödigt av mig… Men tack ändå!:)

     
  4. Ali

    January 12, 2012 at 16:34

    Hej!
    Vampire Academy är min absoluta favorit och därför är jag självklart nyfiken på att läsa Georgina Kincaid-serien. Men jag misstänker att den är riktad till en högre åldersgrupp, eller? Oavsett vad så ska jag utan tvekan läsa den! 🙂
    Men är den bättre än Vampire Academy? Jag har svårt att tro att det finns något bättre, men man vet aldrig.

    Bra blogg förresten! Kika gärna in på min! 🙂

    http://www.fioccodineve.devote.se

     
    • Anna - Boktycke

      January 12, 2012 at 18:36

      Det är en vuxenserie så jag skulle säga 15+. Och om den är bättre än VA… svår fråga. De är liksom bra på olika sätt. Men om man tittar på snittbetyget så är nog Succbus Serien bättre. Fast då är det för att jag tyckte att första boken i VA var lite så där så den drar ner helhetsbetyget.

       

Leave a Reply

 
