RSS

Slutet för Georgina Kincaid

18 Jan

Kommer hon att få sin själ tillbaka eller komma hon att fortsätta tjäna helvetet?

Titel: Succubus Revealed
Författare: Richelle Mead
Serie: The Georgina Kincaid Series 6
Sidantal: 277
Utgivningsår: 2011

(Obs! Handlingen kan innehålla spoilers från tidigare delar)

Handling:
Georginas är åter tillsammans med Seth och deras kärlek är starkare än någonsin, men vad hjälper det när Georgina blir skickad till Las Vegas? Fast egentligen är det inte så illa, hon gillar sin nya blivande chef och hon kommer att få sin gamla kompis Bastien som kollega. Dessutom är Las Vegas syndernas stad. Men innerst inne vet Georgina att något är på tok, helvetet vill skilja på henne och Seth, och hon ska ta reda på varför.

 

Omdöme:
Den här är den sista boken i serien om Georgina Kincaid, och WOW, vilket slut. Jag gillar hur Mead låter gamla karaktärer dyka upp i sista boken, och framförallt älskar jag hur hon knyter ihop alla lösa trådar. Ledtrådar som lades ut redan i bok 2 fick svar i denna.

Det märks att det är en bra serie när jag gråter vid slutet. Resan med Georgina är slut och hur den än slutar så vet man att det är dags att ta farväl. Jag läste ut de fem sista böckerna i serien på fyra dagar så det har varit en intensiv period.

Som jag nämnde i recensionen av förra boken (Succubus Shadows) så hade jag redan en teori om hur allting skulle sluta. Det visade sig att jag hade rätt på en del saker, men Mead lyckades överraska mig ändå. Jag gillar slutet väldigt mycket och jag börjar känna igen en viss trend i hur Mead avslutar sina serier. (spoiler, markera för att läsa) [Huvudpersonerna blir lyckliga tillsammans men av någon anledning så sker det aldrig något bra för mina favoritkaraktärer, det var så här, och det var så i Vampire Academy].

Det känns som att jag inte kan få nog av Meads berättelser för jag har redan bestämt mig för att köpa hennes andra vuxenserie, Stormborn. Gillar ni Vampire Academy så lär ni gilla Succubus-serien också. Men som tidigare nämnt i en annan recension så är den ingen ungdomsserie och varje bok innehåller ett par detaljerade sexscener (dock inga som pågår i över 3 sidor). Jag kan nog tänka mig att den rekommenderade läsåldern är 15+.

Språk: +0,5
Handling: +0,5
Karaktärer: +1
Berättarröst: +1
Slut: +0,5

Mest intressanta karaktär: Roman
Bästa scen eller del: Bowlingtävlningen

Betyg: 8,5/10

Böcker i serien:
1. Succubus Blues
2. Succubus on Top
3. Succubus Dreams
4. Succubus Heat
5. Succubus Shadows
6. Succubus Revealed

 

Tags: , , ,

8 responses to “Slutet för Georgina Kincaid

  1. Fia Filur

    January 18, 2012 at 18:56

    Hela serien är verkligen jättebra! Gillar VA jättemycket också, men språkligt tycker jag att Succubus känns bättre och tajtare. Tex tycker jag att Succubus bok 1 känns fylligare och mer välarbetad än VA 1. Känner heller inte av sega partier lika tydligt i denna som i VA. Men det kanske beror på att Rose råkar ut för mer fysisk action än Georgina, (haha om man inte räknar sexuellt då, i så fall vinner Georgina stort). Eller tycker du att böckerna kändes sega?

     
    • Anna - Boktycke

      January 18, 2012 at 19:45

      Jag tycker att dialogena i Succubus är mycket roligare och kan hålla med om att storyn är tajtare. Och Succubus Blues var definitivt bättre än Vampire Academy om vi ska jämföra de första böckerna i serien. Som helhet tycker jag att Succbus är bättre som serie, varje bok är ungefär lika bra. Med VA så går det lite upp och ner, första boken var bra (men inte jättebra) och femte boken tyckte jag var super. Dessutom finns ju Adrian i VA 🙂
      Kan inte riktigt bestämma mig vilken som är bäst!

       
      • Fia Filur

        January 18, 2012 at 20:06

        Alltså jag håller med om att Adrian väger upp mycket i VA 🙂
        Men första boken i VA känns som sagt ganska tunn och lite svag, medan femman är super. Den serien känns lite mer svajig. Hela Succubus-serien hänger ihop så bra, tycker den känns mer välplanerad. Men det är svårt att jämföra två så olika serier egentligen.

        Ska bli spännande att se hur det går med Bloodlines, vet du hur många böcker den ska bli? Har inte sett något antal någonstans.

         
      • Anna - Boktycke

        January 18, 2012 at 20:14

        Tror att Bloodlines kommer att bli sex böcker också. Mead gillar ju det 🙂

         
  2. Författardrömmar

    January 18, 2012 at 19:28

    Vad kul att jag hittade din blogg 🙂
    Jag har funderat ett tag nu på att läsa Richelle Mead, har hittat några av hennes böcker på biblioteket, Vampire Academy. .
    Succubus – serien verkar också spännande. Finns den på svenska? Jag läser helst på svenska.

     
    • Anna - Boktycke

      January 18, 2012 at 19:46

      Hej, kul att du hittar min blogg haha 🙂

      Vad jag vet så finns tyvärr inte Succubus-serien på svenska. Men VA är bra den med, första boken är sämre än de andra i serien. Men det blir bättre 🙂

       
  3. Linda

    February 1, 2012 at 18:57

    Jag har börjat läsa den här serien nu, tack vare dina recensioner! 😀

     

Leave a Reply

 
