RSS

Daily Archives: January 22, 2012

Fråga 08

Tävlingen är avslutad!

Här kommer åttonde frågan till tävlingen. Obs! Ifall ni får ett felmeddelande om att ni redan har svarat när ni försöker kommentera så beror det på att det är flera som försöker svara samtidigt. Vänta då ett litet tag och försök igen.

Graceling (sv. De utvalda: Tankeläsaren) kallas människor med särskilda förmågor/gåvor för särlingar. Vilken är Katsas särlingsgåva? (2p)
Obs! Ange endast en gåva i svaret!

Rätt svar: Överlevnad

Den här frågan är den som flest har svarat fel på. Tänkte att jag redan gav er tips genom att sätta den till en 2-poängfråga (d.v.s. att man inte kan hitta svaret på bloggen). Men jag vet att den är klurig och det är nog bara de som har läst boken som vet det riktiga svaret… eller så är man duktig på att googla :)


Ange svaret direkt som kommentar på detta inlägg. Svaren kommer inte att publiceras förrän tävlingen är avgjord.  Ni får lov att ångra er och lämna flera svar, det svar ni lämnar senast är det slutgiltiga svaret. Jag kommer att gå på e-postadressen som identifierare, så var noga med att ange samma e-post varje gång ni kommenterar.
————————————————————————————————————————————–
Det här är en tävling som pågår fram till den 7:e februari. Läs mer om priset och tävlingen här
 
87 Comments

Posted by on January 22, 2012 in Tävling

 

Vad gör man när man som tjej är kär i sin bästa bögkompis?

Ska man låta (den ensidiga) kärleken förstöra vänskapen?

Titel: Naomi & Elys Kyssförbudslista
Författare: Rachel Cohn & David Levithan
Sidantal: 252
Utgivningsår: 2010 (original 2007)

Handling:
Naomi är den superheta tjejen som kan få alla killar hon vill ha, alla utom bästisen Ely som hon har varit hemligt kär i så länge hon kan minnas. Varför är de inte ihop? Jo, för att Ely är en kille som gillar andra killar. För att inte förstöra deras vänskap har de en gemensam kyssförbudslista där de listar alla killar ingen av dem får kyssa. Men en dag sker det otroliga, Ely kysser Naomis nuvarande pojkvän, Bruce den Andre. Naomi känner sig fruktansvärt sviken. Inte för att Bruce den Andre svek henne (hon gillade ändå inte honom på riktigt) utan att Ely gjorde det. Kommer detta att innebära slutet för Naomi och Ely?

 

Omdöme:
Det här är den andra boken jag läser av författarduon David Levithan och Rachel Cohn, den första boken jag läste (Nick och Norahs oändliga spellista), tyckte jag var okej och jag väntade mig något i samma stil. Till min glädje så är Naomi och Ely bättre än vad jag trodde.

Humorn i boken är helt underbar. Älskar replikerna, älskar de konstiga men ytterst trovärdiga tankarna, älskar alla udda och komplicerade relationer mellan karaktärerna. Man kan bara inte låta bli att skratta åt vissa saker.

Innan jag läste så trodde jag att boken skulle bara berättas från Elys och Naomis PoV (Point of View), men jag hade fel, för boken innehåller inte mindre än 8 PoV. Jag tycker att det är kul att författarna experimenterar med berättarröster, t.ex. Naomi har en massa ikoner, Gabriel tänker alltid i låtar och Robin (hane) tänker utan styckeindelningar (vilket var superjobbigt att läsa), men i längden var det jobbigt att hoppa runt bland alla huvuden. För mig så skulle det ha räckt med Elys och Naomis (och möjligtvist båda Bruce:arna) för det är dem jag gillar bäst.

Ely och Naomi är väldigt bra karaktärer. Båda har sina styrkor och sina svagheter, och eftersom man läser från bådas PoV så får man verkligen grepp om hur djup deras vänskap är.

Jag tyckte att det var superkul när en av karaktärerna såg meddelandet som Norah (från Nick och Norahs Oändliga låtlista) hade lämnat på klubbtoaletten. Älskar när författarna låter gamla karaktärer (eller spår av dem) dyker upp i andra böcker.

Det är inte mycket handling i boken utan allt kretsar runt känslor och tankar hos väldigt många personer. Jag är en person som både vill ha bra handling och bra karaktärer så här tog väl boken lite stryk.

Kort sagt så är detta en väldigt mysig bok med mycket humor och härliga karaktär. Det verkar som att Rachel Cohn & David Levithan blir bara bättre och bättre som författarduo och jag är väldigt sugen på att läsa deras senaste bok: Dash and Lilys utmaningsbok.

Humor: +1
Karaktärer: +0,5

Mest intressanta karaktär: Ely och Naomi på delad förstaplats.
Bästa scen eller del: Spoiler [Ely gömmer Bruce i garderoben]
Minnesvärd citat:
Naomis tankar om Bruce den Andra: För det är faktiskt roligare att stryka hans kläder än att hångla med honom.

Betyg: 6,5/10

 

Tags: , ,

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 351 other followers