RSS

När samhället bestämmer vem du ska paras ihop med…

21 Feb

Vill du leva lyckligt i en lögn, eller olyckligt i en sanning?

Titel: Matched
Författare: Ally Condie
Serie: Matched 1
Sidantal: 366
Utgivningsår: 2010

Handling:
Året man fyller 18 blir får man veta vem som blir ens framtida partner, ens perfekta jämlike. Cassia är överlycklig över att hennes partner är Xander, hennes bästa vän. Trots att hon redan känner honom så blir hon nyfiken på informationsfilerna hon fick i samband med matchningen. Till hennes bestörtning visas en annan kille upp i filerna, hennes kompis Ky. Officierarna kontaktar Cassia och säger att Kys foto är ett misstag men Cassia kan inte låta bli att undra, vem är det som egentligen är hennes perfekta jämlike?

 

Omdöme:
Matched överraskade mig, hade inte så höga förväntningar men den var betydligt bättre än vad jag trodde. Boken påminner till en viss del om Delirium som jag läste ut nyligen och blev lite besviken på. Det är nog därför jag inte väntade mig så mycket av den här boken. Undrar om jag skulle ha tyckt likadant ifall jag hade läst Matched före Delirium? I vilken ordning man läser böcker som tillhör samma genre spelar nog roll för bedömningen. Nåja, nog talat om det.

Världen som Condie har hittat på tycker jag är riktigt intressant. Allt du gör i livet blir bevakat och du tilldelas sedan partner och jobb som passar dig bäst. Rent teoretisk så kan det låta som den perfekta världen, man behöver inte bekymra sig om något, man kommer garanterat att få någon som man kommer att älska (chansen är stor i alla fall) och har ett arbete som man trivs med. Samhället bestämmer hur ditt liv ska se ut men på det sättet blir alla glada och orättvisor kommer att utplånas. Låter rätt bra… eller?

I flera dystopier som jag har läst så har det ofta varit att huvudpersonen redan från början inte är nöjd med det till synes underbara samhället. Cassia är inte så, hon tycker verkligen att samhället är perfekt och hon är lycklig och förväntansfull inför framtiden. Det var uppfriskande med en glad och positiv huvudroll i en dystopi, även om det bara var i början. Jag gillar Cassias berättarröst och hennes karaktärsutveckling. Killarna Ky och Xander är okej, jag gillar dem men man fick inte känna dem tillräckligt mycket.

Det enda jag har att klaga med boken är takten. Början var riktigt bra liksom slutet, men mitten var en aning seg. Efter att ha läst baksidestexten (och andra dystopier) så vet man ju redan vad som kommer att hända. Det var liksom bara att läsa vidare och vänta på att få de obligatoriska momenten överstökade.

Språket tyckte jag var bra. Gillar de små dikterna och att orden är värdefulla. Stämningen är bra beskriven och även om jag inte köpte Cassias och Kys kärlek till 100% så tycker jag att den är vacker.

Som sagt, Matched var bättre än vad jag trodde och det är alltid kul när en bok överraskar mig. Gillar den så det är verkligen kul att den även kommer att släppas på svenska i år, närmare bestämt den 7:e mars!

Karaktärer: +0,5
Handling: +0,5
Berättarröst: +1
Språk: +1
Fantasivärld: +0,5
Takt: -0,5

Mest intressanta karaktär: Cassia
Bästa scen eller del: Matchningsbanketten i början
Minnesvärd citat: ”You can take it,” Bram says, ”but it will always be mine.”

Betyg: 8/10

Andra böcker i serien:
1. Matched
2. Crossed
3. Reached

 

Tags: , ,

16 responses to “När samhället bestämmer vem du ska paras ihop med…

  1. klarathabest

    February 21, 2012 at 17:54

    Åh, nu blev jag faktiskt sugen på att läsa den :3 Ligger bara där i bokhyllan och väntar på mig…

     
  2. Malin

    February 21, 2012 at 18:12

    Den vill jag verkligen läsa. Men jag väntar tills den kommer ut på svenska! 🙂

     
  3. Nellie C Lind

    February 21, 2012 at 18:29

    Verkar lovande. 🙂

     
  4. Boktjuven

    February 21, 2012 at 19:48

    Nej, den kommer i april. Recensionsdatum på den svenska boken är 10 april, så troligen kommer den ut dagen efter. Efter din beskrivning tror jag att jag kommer att gilla den. Men den som vill veta det får kolla på min blogg, den 10 april. 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      February 21, 2012 at 20:37

      Nja, jag står nog fast vid att den kommer att släppas i mars eftersom det står så på förlagets (Rabén och Sjögren) hemsida. Bokus säger att utgivningsdatumet är den 7:e mars och jag litar på dem. Recensionsdatum behöver inte vara innan boksläpp, det kan vara efter också 🙂

       
      • Boktjuven

        February 21, 2012 at 21:13

        Aha, då verkar det som jag hade fått det om bakfoten. Då kommer den säkert i mars, Men varför sätter man recensionsdatum efter boken kommit ut? Konstigt.

         
      • Anna - Boktycke

        February 22, 2012 at 18:23

        Vet inte med säkerhet varför förlagen gör så, men jag kan tänka mig det är för att de vill att boken ska ha kommit ut på marknaden när det är dags att recensera den.

         
  5. Fia Filur

    February 21, 2012 at 20:13

    Kul att den kommer på svenska! Den ska jag nog spana in.

     
  6. Frida

    February 21, 2012 at 22:15

    Va bra att höra lite positivt om boken också för det känns som man bara har hört negativt 🙂 Då kommer jag läsa den snart! Har den hemma i bokhyllan 😛

    SVAR: Först när jag läste din kommentar förstod jag inte och tänkte “Shit, vad skrev jag nu?!” När jag väl läste själv skrattade jag också. När jag skrev det var det verkligen en stoooor suck som kom efter stycket bara för jag förstår verkligen inte omslaget! Men jag uttryckte mig en aning roligt 😛 Jaja, skönt att inte bara jag får ett skratt från det uttalandet utan fler 🙂

     
  7. Författardrömmar

    February 21, 2012 at 23:28

    Den verkar bra. Ska nog läsa den, men jag väntar till den kommer på svenska 🙂

     
  8. Malin

    February 22, 2012 at 20:04

    Sv: Ja, jag tycker precis likadant! Dem kan ju inte ta “Noras val” i 3:de boken. Även om det är lite dålig fantasi att ta ängel i slutet av båda böckerna…

     
  9. Elinas bokliv

    February 22, 2012 at 21:52

    Den här boken lät intressant.. 🙂

     
  10. Bea

    February 23, 2012 at 22:49

    Najs! Har också spanat in den bokserien, kanske något jag plockar upp vid nästa lön – vilket är imorgon haha. OH YES!

     
  11. Elinas bokliv

    March 15, 2012 at 17:29

    Länkade till din recension idag från min blogg 🙂

    http://elinasbokliv.blogspot.com/2012/03/ny-bok.html

     
  12. whinewhip

    April 21, 2012 at 14:42

    Tycker att den hittills är väldigt tråkig. Man kommer ingen vart, den enda intressanta karaktären är Ky och Xanders och Cassias relation saknar gnista.

     
    • Anna - Boktycke

      April 21, 2012 at 21:31

      Mittendelen är rätt seg ja. Men jag gillade början och slutet 🙂

       

Leave a Reply

 
