RSS

Slav åt vampyrmaffian

11 Mar

Se upp innan du skriver på ett kontrakt med en vampyr. 

Titel: Midnight Alley
Författare: Rachel Caine
Serie: The Morganville Vampires 3
Sidantal: 365
Utgivningsår: 2007

(Obs! Handlingen kan innehålla spoilers från tidigare delar)

Handling:
Claire har nu blivit Amelies tjänare. Hon är skyddad mot de andra vampyrerna men hennes säkerhet är långt ifrån garanterad. Amelie vill att hon ska gå i lära hos en gammal förvirrad vampyr som är lika mycket vän som fiende. Vid varje lektion står Claires liv på spel. Inte nog med det så är det dålig stämning hemma för pojkvännen Shane hatar att Michael har blivit en vampyr. Döda flickors kroppar dyker upp nära deras hus och ingen vet vem mördaren är. Nej, i Morganville lever ingen säker.

 

Omdöme:
Det har gått mer än ett halvår sen jag läste The Dead Girls’ Dance och vad jag minns så tyckte jag att den var rätt seg. Utan några höga förväntningar så öppnade jag upp Midnight Alley, och till min överraskning så är den mycket bättre än sin föregångare.

Jag gillar att Claire får en större roll i Morganville. Det avslöjas flera hemligheter om staden och jag tycker om världen mer och mer. Hennes berättarröst är bra och det är skönt att hon är en plugghäst och dessutom väldigt intelligent. Oftast så brukar ju huvudpersonen har en nördkompis men här är huvudrollen nörden själv.

Boken är småspännande rakt igenom och det händer saker hela tiden. Tyvärr så tycker jag att handlingen är lite… ja, hur ska man säga? Påtvingad? Inkonsekvent? T.ex. så mördas några bekanta till dem och deras kroppar dyker upp nära deras hus. När gänget får reda på det så blir de förvånade, sen bestämmer de sig för att gå och festa. Jahopp… jag förstår att livet är farligt i Morganville men de tar väl morden lite väl för lätt.

I slutet gjorde även Claire något som var väldigt out of character för henne. Som sagt så känns vissa händelser en aning påtvingade och inte naturliga.

Slutordet är att med Midnight Alley så har The Morganville Vampires fångat mitt intresse igen. Är väldigt nyfiken på hur det hela kommer att utvecklas och vilken roll Claire kommer att spela för stadens framtid. Böckerna är lättlästa och perfekta ifall man vill ha något att fördriva tiden. Ska låna hem nästa del i serien när jag får tillfälle.

Handling: +0,5
Spänning: +0,5
Karaktärer: +0,5
Berättarröst: +0,5
Orimliga och förutsägbara händelser: -0,5

Mest intressanta karaktär: Claire
Bästa scen eller del: Lektionerna hos Myrnin
Minnesvärd citat: ”You shouldn’t say it,” Michael said, all seriousness. ”No, I mean it. Girl should say ’eat me,’ not ’blow me.’ Wouldn’t recommend ’bite me,’ though. Not around here.”

Betyg: 6,5/10

Andra delar i serien:
1. Glass Houses (sv. Glashuset)
2. The Dead Girls’ Dance
3. Midnight Alley
4. Feast of Fools
5. Lord of Misrule
6. Carpe Corpus
7. Fade Out
8. Kiss of Death
9. Ghost Town
10. Bite Club
11. Last Breath
12. Black Dawn
13. Bitter Blood
14. Fall of Night
15. Daylighters

 

Tags: , , ,

5 responses to “Slav åt vampyrmaffian

  1. Zinnia Blom

    March 11, 2012 at 18:56

    Vissa författare har den förmågan att de trots att de tidvis kan vara rätt dåliga så… Behåller man intresset. Man vill veta mer! Trots karaktärer som känns otydliga. Cliffhanger fungerar tydligen oberoende changer. Idag skriver jag om din blogg i en av mina bloggar . http://zinnias.blogspot.com/. Jag önskar dig en skön vecka! Zinnia

     
  2. Iktoro

    March 11, 2012 at 19:33

    Jag vill verkligen läsa den! Att de svenska översättarna är så lata, jag menar, Percy Jackson 4 skulle vara översatt hösten 2010, och den har fortfarande inte blivit det. visserligen så kommer den ut i sommar, men i alla fall…vem vill vänta på en bok? INGEN!

     
  3. Iktoro

    March 11, 2012 at 19:35

    Jag hoppas i alla fall på att det svenska omslaget av del 3 är lika snyggt som föregångarna på svenska…jag älskar del 2:s omslag!

     
  4. Anna - Boktycke

    March 12, 2012 at 12:30

    Det är ju iaf bra att det kommer ut på svenska överhuvudtaget, finns så många bra engelska böcker som inte blir översatta alls. Hoppas också på att Styxx forsätter göra snygga omslag🙂

     
  5. Iktoro

    March 13, 2012 at 17:48

    Hmm, det förstås. De slöpottorna har fortfarande inte översatt Cassandra Clare, Stephanie Perkins eller Andrea Cremer. VARFÖR?!😦

     

Leave a Reply

 
