RSS

Fattig skomakarpojke på jakt efter förtrollad prins

21 Mar

Någon mer än jag som gillar fairytale retellings? :) 

Titel: Cloaked
Författare: Alex Flinn
Sidantal: 337
Utgivningsår: 2011

Handling:
Johnny är som vilken normal tonårig kille som helst, skillnaden är att hans familj är urfattig och de går knappt runt på deras skolagningsbutik. När han får chansen att se sin hemliga kärlek, princessan Victoriana från Aloria så tror han knappt att det är sant när hon vill fortsätta träffa honom. Men Victoriana har något i baktanken, hennes bror har blivit förvandlad till en groda och vill ha hjälp av honom. Johnny tror att hon är galen men går med på att hjälpa henne för pengarnas skull. Men när han får en mantel som kan teleportera honom och djur börjar prata med honom så inser han att sagornas värld inte alls ligger långt bort.

 

Omdöme:
Jag älskade att läsa sagor när jag var liten och nu när jag är äldre så älskar jag att läsa omtolkningar på dessa sagor, speciellt om de utspelar sig i nutid.

Alex Flinn är känd för att skriva just fairytale retellings. Cloaked är min första bok av henne och även om jag inte direkt är hänförd över hennes berättarstil så tycker jag att den är underhållande. I den här har hon mixat delar från flera sagor och de är kul att sitta och försöka klura ut vilka sagorna är. När jag hade läst klart boken så upptäckte jag att i slutet finns ett register på vilka sagor författaren har använt sig av, väldigt bra.

Karaktärerna är okej. Jag gillar att Johnnys största intresse är skor och han kan med en blick se vilket märke de tillhör och hur mycket de kostar. Hans högsta dröm är att bli en berömd skodesigner och slippa vara fattig. Så söt. Tyvärr så kändes det inte som att någon av karaktärerna hade någon djupare personlighet. De finns till för sagans skull och inte tvärtom. Vissa av deras handlingar är inte alls logiska, men å andra sidan… hur många barnsagor som ni har läst är logiska?

Språket är också okej. Det flöt på och det enda jag störde mig på är de dialogerna som ska bryta på franska. Där var det missbrukning på hög nivå av s och z, ibland var jag tvungen att uttala orden högt för att förstå vad som sades. Kul i början, men jobbigt i längden.

Jag gillar att berättelsen verkligen har en stark sagokänsla med talande djur, häxor, förbannelser, magiska artefakt och konstiga uppdrag. Kan inte riktigt säga att det är en spännande bok men den är mysig på sitt sätt. Tycker att den är läsvärd och den fick upp mitt intresse för brödernas Grimms sagor igen. Otroligt sugen på att köpa en sagosamling nu!

Handling: +0,5
Koncept: +0,5

Mest intressanta karaktär: Johnny
Bästa scen eller del: Början
Minnesvärd citat: People are like shoes. Some are like sneakers or flip-flops, while others are like high-heeled pumps. Princess Victoriana is like the shoes she wears – not very pratical, but very beautiful.

Betyg: 6/10

Andra versioner av omslaget
 

 

Tags: , ,

4 responses to “Fattig skomakarpojke på jakt efter förtrollad prins

  1. Fia Filur

    March 21, 2012 at 18:55

    Tyckte liknande om Beastly, den var söt och mysig, men inte direkt jättespeciell. Är det med nån chatt i den här boken? För jag fattade aldrig riktigt meningen med chatten i Beastly, men det var väl med en groda i den? Tänkte om hon kommer använda alla de karaktärerna från chatten.

     
    • Anna - Boktycke

      March 21, 2012 at 18:59

      Haha, jag läste ut Beastly efter den här och jag diggade chatten. Den var ju den roligaste delen även om den inte direkt tillförde något till berätteksen. Näh, ingen chatt i den här och grodan är nog inte samma groda som i Beastly (fast jag funderade på det också). Har ju även A Kiss in Time av Flinn i bokhyllan. Ska se om den är bättre.

       
    • Hundöra

      March 28, 2012 at 16:02

      Jag tycker som Anna. Chattkonversationerna var ett roligt inslag även om det inte tillförde så mycket.

       
  2. Hundöra

    March 28, 2012 at 16:01

    Jag vill läsa den här ändå!

     

Leave a Reply

 
