RSS

Jack the Ripper slår till igen!

08 Apr

Världens kanske kändaste seriemördare är tillbaka i London.

Titel: The Name of the Star
Författare: Maureen Johnson
Serie: Shades of London 1
Sidantal: 372
Utgivningsår: 2011

Handling:
Rory flyttar till London och börjar på en ny skola som även blir hennes bostad. Även om skolivet är hårdare än vad hon är van vid så hittar hon snabbt kompisar och känner sig hemmastadd. Samtidigt är hela London i kaos. Den sägenomspunne seriemördaren Jack the Ripper är tillbaka och flera offer har hittats döda. Rory bryr sig inte så mycket om nyheterna, sannolikheten att hon skulle bli mördad är hur liten som helst… eller är den verkligen det?

Omdöme:
Jag har velat läsa den här boken sen jag såg att den handlade om Jack the Ripper. Jag trodde att det skulle vara en spännande, blodig och våldsam deckare… gissa om jag blev besviken när det inte alls var så.

Johnson är väldigt duktig på att få till levande beskrivningar. Jag kan riktigt se framför mig hur sovrummet såg ut och hur elden brann i en öppen spis. Men det var bara för mycket beskrivningar av allt. Jag behöver inte veta Rorys skolschema i minsta detalj eller hur många par strumpor hon har. Visserligen så uppskattade jag de detaljerade redogörelserna för hur saker och ting såg ut men det fanns för mycket av dem och takten blev lidande.

Rorys berättarröst är lite smårolig. Hon har en tendens att inleda varje kapitel med att berätta om en händelse från barndomen och sedan på ett skickligt sätt knyta det samman med något hon upplever i nuet. Jag gillade det väldigt mycket i början men när ibland när vissa kapitel slutar i cliffhanger så var det lite småjobbigt att man inte fick reda på fortsättningen direkt utan var tvungen att läsa ett utdrag om Rorys liv.

Kände man inte till Jack the Ripper innan så lär man göra det efter den här boken. Ibland kunde jag känna att det var lite för mycket information på personer och gatunamn som inte sa mig något eftersom jag inte bor i London. Jag tycker väldigt mycket om konceptet med att Jack the Ripper är tillbaka, men jag trodde att handlingen skulle vara mer fokuserad på mysteriet än på Rorys liv i skolan. Jag gillar dock att man fick känslan av att berättelsen verkligen utspelade sig i London och inte i vilken stad som helst.

Eftersom jag är jag så hade jag velat ha mer våld och blod 🙂 Jag menar, det står ju med röda bokstäver på omslaget: Jack the Ripper returns. Ifall ni hade tänkt undvika den här boken på grund av att ni inte gillar skräck och våld så kan ni lugnt läsa den.

Den här är första boken i en serie och eftersom jag gillar hur boken slutade så kommer jag att läsa nästa del i serien. Och ja, läs inte baksidan av boken ifall ni tänker läsa den, texten avslöjar mer än halva handlingen.

Berättarröst: +0,5
Koncept: +0,5
Handling: +0,5
Språk: +0,5
Takt: -0,5

Mest intressanta karaktär: Rory
Bästa scen eller del: Övervakningsbanden
Minnesvärd citat: I love the way she said perfect. Pahh-fect. It was pahhfect.

Betyg: 6,5/10

Andra versioner av omslaget

 

Tags: , , ,

3 responses to “Jack the Ripper slår till igen!

  1. Iktoro

    April 8, 2012 at 18:56

    Och hur kommer det sig att han lever igen? Eller är det nån av hans lika mordiska ättlingar som är ute och ränner? :3 Kom igen jag älskar spoilers! Kommer ändå inte att kunna läsa boken jag kan inte engelska 😛

     
    • Anna - Boktycke

      April 8, 2012 at 18:58

      SPOILER – LÄS INTE OM DU TÄNKER LÄSA BOKEN!

      Det är ett spöke, fast inte Jack the Rippers spöke utan ett annat spöke.

       
  2. Iktoro

    April 8, 2012 at 19:01

    Aha okej, Henrik den 8:e was here :3

     

Leave a Reply

 
