RSS

Askungen i dystopisk miljö!

14 Apr

Den bästa fairy tale retelling jag har läst hitills!

Titel: Cinder
Författare: Marissa Meyer
Serie: The Lunar Chronicles
Sidantal: 387
Utgivningsår: 2012

Handling:
Cinder är stadens bästa mekaniker och en cyborg i hemlighet. En dag får hon besök av själva kronprinsen Kai som vill få sin android reparerad. Lillasystern Peony gör henne sällskap när hon letar efter nya delar och sedan händer det otänkbara, Peony drabbas av pesten. På bara några minuter har bölderna brutit ut och Peony förs bort. Cinder har på ett mirakulöst sätt undvikit att bli smittad men styvmamman Adri skyller sin dotters sjukdom på henne. Mot Cinders vilja så skickar Adri iväg henne som försöksperson för pestmedicinen.

Under tiden så hotar kriget mellan jordborna och månmänniskorna (lunars) att brytas ut.

Omdöme:
Det enda jag visste om Cinder innan jag började läsa var att det skulle vara en retelling på Cinderella och att det var en dystopi. Mina förväntningar var höga och jag är superglad över att boken lyckades uppfylla dem.

Det finns mycket jag gillar med boken och vi kan börja med karaktärerna. Cinder är inte den typiska svaga flickhuvudrollen, hon är väldigt cynisk för sin ålder och kommer ofta med ironiska svar. Hon är inte världens mest positiva karaktär men hennes berättaröst är så välgjord att man tycker om henne ändå. Man förstår till fullo att hennes personlighet beror på en stor del av att hon skäms för att hon är en cyborg och hon vet att hon inte kommer att få en lycklig mänsklig framtid.

Boken är till största delen skriven från Cinders PoV men då och då får man även läsa från Kais och forskarens synvinkel. I vanliga fall så tycker jag inte om att man byter PoV lite då och då men här har jag inget emot det. Jag tycker att Kais berättarröst är bra och man behövde verkligen läsa från hans synvinkel för att förstå hur läget med månmänniskorna ligger till.

Relationen mellan Kai och Cinder tycker jag är toppen. Visst, de blir attraherade av varandra ganska så omgående men det är ingen himlastormande förälskelse som det brukar vara i många YA-böcker. Jag gillar att de håller det på en kompisaktig nivå och att Kai är så informell och naturlig när han är med henne.

Den dystopiska miljön är också något som jag tycker om. Kul att handlingen utspelar sig i Kina och flera karaktärer har kinesiska namn. Möjligen så tycker jag väl att det är lite konstigt att världens känns så oren när vi är flera hundra (tusen?) år framåt i tiden. Man har uppfunnit intelligenta robotar men har fortfarande dammiga/grusiga vägar och gator?

Det enda jag har att klaga med boken är att den var lite förutsägbar. Förutom att man visste att den följde Askungen-sagan så var det även en del andra tvister som man kunde gissa sig till så fort den första ledtråden gavs. Slutet tyckte jag också kom lite väl abrupt.

Kort sagt, Cinder är den bästa fairytale retelling jag har läst och den hamnar även högt upp bland mina dystopifavoriter. Finns mycket jag gillar med den och jag kommer garanterat att köpa nästa bok i serien. Hittade ett citat på baksidan av boken som jag håller med om:

This is not the fairy tale you remember.
But it’s one you won’t forget.

Tillägg: Såg nu att Cinder kommer att ges ut på svenska av Mix Förlag. Det sägs att den kommer att släppas i augusti i år! Wohoo!

Berättarröst: +1
Karaktärer: +0,5
Miljö: +1
Handling/Koncept: +1

Mest intressanta karaktär: Cinder
Bästa scen eller del: Balen
Minnesvärd citat: Iko rolled to her side, clasping her metal grippers over her chest. ”Prince Kai! Check my fan, I think I’m overheating.”

Betyg: 8,5/10

 

Tags: , , ,

18 responses to “Askungen i dystopisk miljö!

  1. Miriam - Schitzo-Cookie http://schitzo-cookie.blogspot.se

    April 14, 2012 at 11:51

    Ska garanterat läsa den! Vet inte när bara ^^ kanske om jag har fairytale retelling’s tema?

    Ville du förresten fortfarande byta Firelight? För ska nog läsa den nu till draktemat =) hoppas jag gillar den bättre än dig bara 😛 Har inte så många kul böcker att byta bara: http://schitzo-cookie.blogspot.se/p/bokbyte-i-lundmalmo.html men kan även tänka mig att byta bort Eragon, tror inte jag kommer läsa klart den ändå. Fast den är lite sliten tyvärr…

    Annars kan jag kolla nu när jag är i stockholm om jag har något roligare här, eller så kan jag köpa den av dig kanske? ^^

     
    • Anna - Boktycke

      April 14, 2012 at 11:58

      Har svarat på din blogg 🙂

       
      • Miriam - Schitzo-Cookie http://schitzo-cookie.blogspot.se

        April 14, 2012 at 13:05

        Då paxar jag den till dig ^^

         
  2. Sandra

    April 14, 2012 at 12:55

    Läser Cinder nu, men jag har bara hunnit läsa ca 20 sidor. Blev peppad av din recension, ska verkligen ta tag i den nu!

     
  3. Nella

    April 14, 2012 at 14:04

    Har velat läsa Cinder sen jag först hörde talas om den, alla verkar älska den

     
  4. Lisa

    April 14, 2012 at 15:56

    oooh, måste helt klart läsas! och om jag inte har helt fel så kommer den ut på svenska snart 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      April 14, 2012 at 16:09

      Ja! Vad bra att du nämnde det för det visste jag inte. Såg nu att Mix förlag kommer att ge ut den. Yay!

       
  5. Naba

    April 14, 2012 at 16:14

    Sv: Är väldigt besviken att hon var tvungen att göra det hon gjorde det fanns andra sätt att avsluta den.
    Visst gillade jag halva boken fast det känns som jag blev så arg på slutet att det förstörde för början.
    Ska du läsa Rift ? Jag är nyfiken fast kommer nog inte läsa den nu eftersom jag är så arg på henne men om kanske 6 månader vem vet?

    Nu blir jag sugen på att läsa Cinder men kommer nog vänta tills den kommer ut på svenska i augusti tror jag:)

     
    • Anna - Boktycke

      April 14, 2012 at 16:18

      Jag ska läsa Rift men känner att jag inte har så höga förväntningar på den. Egentligen så vill jag helst att Cremer ska börja på en helt ny serie och inte hålla på att skriva en prolog. Men vem vet, prologen kanske är bättre än Nightshade-serien.

       
  6. Fia Filur

    April 14, 2012 at 16:51

    Åh, vad kul att den kommer på svenska! Då väntar jag på den 🙂

     
  7. Amelie

    April 14, 2012 at 21:49

    Är lite nyfiken på den där! Ska skriva upp den på listan 🙂

     
  8. Iktoro

    April 15, 2012 at 12:14

    Jag ska lägga upp den på min att läsa-lista 8)

     
  9. Rebecca

    April 15, 2012 at 14:14

    Jag älskar fairy tale retellings, så den här ska absolut läsas! 🙂

     
  10. theheavenofbooks

    October 5, 2013 at 20:35

    Denna läggs genast till i min to-read lista, speciellt efter din recension. 😉

     
  11. LolloQ

    April 23, 2014 at 15:56

    Vet du när Cress kommer ut på svenska?

     
    • Anna - Boktycke

      April 23, 2014 at 18:37

      Jag är osäker på om den kommer att komma ut på svenska överhuvudtaget. Mix Förlag som gav ut Cinder och Scarlet har ju ändrat inriktning och verkar bara ge ut böcker/noveller av svenska författare.

       
  12. Sofie Brånedal (@branedal)

    July 7, 2014 at 15:08

    Jag gillar din recension! Trist att jag inte tyckte om boken men det var kul att se vad du tyckte 🙂

     
    • Anna - Boktycke

      July 7, 2014 at 19:48

      Tack! Synd att du inte gillade boken men alla har ju olika smaker 🙂

       

Leave a Reply

 
