RSS

Daily Archives: April 17, 2012

Var det jag som dödade min bästis?

Den frågan ställer Mara till sig själv. 

Titel: The Unbecoming of Mara Dyer
Författare: Michelle Hodkin
Serie: Mara Dyer 1
Sidantal: 452
Utgivningsår: 2011

Handling:
Mara Dyer är den 16-åriga flickan som vaknar upp på sjukhuset utan några minnen av hur hon har hamnat där. Hon får veta att hennes bästis och pojkvän har dött men att hon själv har överlevt olyckan. För att kunna börja på ett nytt liv flyttar hela familjen till en ny stad. Mara börjar i en privatskola och får den stöddiga men heta Noah i hälarna. Varför är skolans mest omtalade bad boy intresserad av just henne? Mara får snart nya problem, hon börjar se sina döda vänner. Är hon galen eller finns dem på riktigt?

 

Omdöme:
Ännu en bok som jag har hört mycket gott om och som lyckades leva upp till mina förväntningar till en viss del.

The Unbecoming of Mara Dyer började riktigt bra och jag sögs in i handlingen direkt. Den stora frågan: ”Vad hände egentligen den dagen då byggnaden rasade?” var mycket lockande och jag kände på mig att det skulle bli ny favorit. Tyvärr så avtog spänningen avsevärt längre in i boken och handlingen fokuserades istället på relationen mellan Mara och Noah.

Noah är en kille som jag himlade i ögonen åt i början. Han är den stereotypiska stygga pojken som helst plötsligt intresserar sig för tjejhuvudrollen. Och givetvis ska Mara vara attraherad av honom fast hon inte vill, sånt hör ju till liksom och man har sett det så många gånger förut. Jag måste dock säga att Noah växte enormt i mina ögon. Från att vara den förutsägbara killhuvudrollen så blev han faktiskt en mycket intressant karaktär som jag ville se mer av. I samma sekund som han fångade Maras hjärta så fångade han även mitt. Hans personlighet påminner mig om Jace i The Mortal Instruments :)

Maras berättarröst är bra och för det mesta så kände jag med henne. Jag gillar verkligen hennes ironiska tankar och inre dialoger. Hennes humörsvängningar är dock lite extrema och det är oftast där som jag brukar ta avstånd från henne. Ju närmare slutet jag kom desto mer förvirrad blev jag. Vet inte om det är meningen men jag började ifrågasätta Maras psyke och undrade om allting bara utspelade sig i hennes hjärna. Det var då hela berättelsen började kännas luddigt och spänningen försvann.

Sammanfattat så är The Unbecoming of Mara Dyer en väldigt bra och intressant bok. Början är helt fantastiskt men spänningen höll tyvärr inte hela vägen. Jag kommer med säkerhet att plocka upp nästa bok när den kommer ut.

Karaktärer: +1
Berättarröst: +0,5
Spänning: +0,5
Handling: +0,5
Språk: +0,5

Mest intressanta karaktär: Noah
Bästa scen eller del: Konstlektionen med Noah
Minnesvärd citat: En av Maras inre tankar som beskriver hennes hatkärlek mot Noah:
What could I say? Noah, despite you being an asshole, or maybe because of it, I’d like to rip off your clothes and have your babies. Don’t tell.

Betyg: 8/10

 

Tags: , , , ,

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 354 other followers