RSS

Elden är här!

07 May

Och jag sprider den gärna vidare.   

Titel: Eld
Författare: Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
Serie: Engelforstrilogin #2
Sidantal: 634
Utgivningsår: 2012

(Obs! Handlingen kan innehålla spoilers från tidigare delar)

Handling:
Det har nu nästan gått ett år sen tjejerna upptäckte att de är de Utvalda, häxorna som ska stoppa demonernas försök att ta över världen. Under hela sommaren har de väntat spänt på nästa attack men ingeting har hänt. Skolan börjar igen och vardagens problem drar mer i flickorna än vad magin gör. När hotet väl kommer måste de lära sig att verkligen samarbeta för rädda sig själva… och resten av staden.

Omdöme:
Alla som är bokintresserade lär inte ha kunnat undgå hypen kring Eld som är uppföljaren till Cirkeln. Eftersom jag själv skriver manus som tillhör genren ungdomsurbanfantasy (finns det här ordet ens?) och gillar Cirkeln var jag supernyfiken på hur kampen mot ondskan skulle fortsätta. Det tog inte mer än två dagar för mig att läsa ut boken trots det höga sidantalet.

De 100 första sidorna tyckte jag var bra, man fick lära känna karaktärerna igen och till min stora glädje fick även Ida och Linnea vara med som berättare. Det var verkligen något jag saknade i förra boken. I och med att man nu fick läsa från alla fems synvinklar blev lagkänslan mycket större och även om det inte hände så mycket i början så var det okej. Jag var helt nöjd med att bara få följa med huvudpersonernas vardagliga liv.

Dock blev jag rätt mättad efter 100 sidorna. Det var för mycket vardag och alldeles för lite magi. Ett tag så kändes det bara som att jag läste en vanlig ungdomsbok där huvudpersonerna hade problem med föräldrarna, vänner, kärleken och så vidare. Boken var fortfarande bra, jag brydde mig om karaktärerna och ville hela tiden veta vad som skulle hända, men jag ville ha mer fart, handling och magi. Min önskan slog in efter cirka halva boken. Och wow, så bra boken blev då.

När handlingen väl tog fart var jag som fastklistrad vid sidorna, läste tills det blev alldeles för sent och slog igen boken med tårar i ögonen (om det berodde på att jag var sömnig eller något annat får ni gissa 🙂 ). Sen dröjde det ännu ett tag tills jag lyckades somna för jag tänkte på handlingen och funderade på vad som kommer att hända i nästa bok. Det var en så bra blandning mellan humor, spänning, action och samarbete. Mycket imponerad är jag.

Karaktärsmässigt så tycker jag i stort sett att alla har blivit bättre. Min absoluta favorit är Viktor för han är så mystisk. Bland de Utvalda är Ida den jag tycker om mest. Jag gillar att hon är hård och bitchig på utsidan men är egentligen osäker på insidan. Vanessa kommer på andra plats för hon är så cool och sen kommer Anna-Karin. I Cirkeln så var Anna-Karin den jag gillade minst för hon var ganska svag och patetisk. Men i Eld så tycker jag att hon är den mest förståndiga och en av de starkaste karaktärerna. Uppskattar hennes utveckling väldigt mycket. Minoo som var min favorit i Cirkeln blev konstigt nog den jag tyckte sämst om. Hon kändes ibland lite gnällig och var rätt negativ genom hela berättelsen. Visst, hade jag varit i hennes sits så är det mycket troligt att jag skulle vara likadan, men ja, jag gillar lite gladare karaktärer.

Om det inte var för det långa sega partiet där det kändes som jag läste en vanlig realistisk ungdomsbok så skulle jag ha gillat boken ännu mer. De sista 200 sidorna är helt fantastiska och höjde upp betyget rejält. Jag kan utan tvekan säga att Eld är den bästa svenska ungdomsboken jag har läst och jag hoppas att sista delen i serien, Nyckeln, blir ännu bättre!

Berättarröst: +1
Spänning: +0,5
Karaktärer: +0,5
Handling: +1
Språk: +0,5

Mest intressanta karaktär: Viktor
Bästa scen eller del: Spoiler [När de bytte kropp med varandra]

Betyg: 8,5/10

Andra delar i serien:
1. Cirkeln
2. Eld
3. Nyckeln

Extraböcker:
2.5. Berättelser från Engelsfors

 

Tags: , , , ,

14 responses to “Elden är här!

  1. Författardrömmar

    May 7, 2012 at 20:47

    Jag har inte läst de där böckerna än, men tänkte låna dem nästa gång jag går till bblioteket.

     
  2. Iktoro

    May 7, 2012 at 21:06

    Jag känner svartsjukan över att inte ha läst Eld pyra.

     
  3. Rebecca

    May 7, 2012 at 21:24

    Åh, nu blev jag peppad! 🙂
    Beställde den igår så snart läser jag den också!

     
  4. Fia Filur

    May 12, 2012 at 09:32

    Håller med om att första halvan av boken var seg, tog ca 300 sidor innan jag blev fast. Men sen blev det riktigt bra! Det jag gillade bäst var nog lagkänslan och att magin trappades upp. I första boken blev jag frustrerad över att de vägrade samarbeta och att man inte fick reda på så mycket om krafterna.

    Gillade också Ida bäst, sen Vanessa och Linnea. Saknade dock spänningen mellan Vanessa och Linnea, det var typ det jag gillade bäst med Cirkeln. Och sen blev jag lite besviken på Vanessa för att hon klängde så på Ville, kanske missuppfattade men i förra boken fick jag känslan av att hon var ihop med honom för skojs skull eller på ren trots, inte för att hon var jättekär i honom.

    SPOILER i resten av kommentaren!
    Förresten är jag inte så förtjust i såna där tidshopp i berättelsen, tycker man missar viktig info. Tror du nåt hände mellan Jari och Vanessa eller inte?

    Men en grej jag undrar över som man inte fick nån förklaring på var varför Jonte tycktes se/känna av Vanessa när hon är osynlig? Det hintades om det redan i första boken och kom tillbaka vid ett tillfälle i denna, men sen inget mer.

    Saknar fortfarande vettiga killar! Viktor var ju intressant, men han var ju inte med så mycket. En grej jag funderar på är varför han tycktes vara så oberörd av värmen? Tror du att han liksom kunde kontrollera sin egen kroppstemperatur och undvika att svettas med hjälp av sitt element?

     
    • Anna - Boktycke

      May 12, 2012 at 10:48

      Spoiler

      Ja, tidshoppen glömde jag ju att ta upp. Tyckte att det var lite för mycket hoppande och jag hängde inte riktigt med ibland. Först var det ju sommar och supervarmt och sen var det plötsligt höst och kallt. Nja, tror inte så mycket hände mellan Jari och Vanessa.

      Va? Kände Jonte av Vanessa fast hon var osynlig? Närdå? Det måste jag har missat.

      Håller med att killarna är ganska värdelösa. Det är väl därför jag gillar Viktor för han sticker ut. Tycker mycket om att han inte verkar bli något kärleksintresse för tjejerna heller. När han först dök upp tänkte jag “Åh nej, en mystisk och skitsnygg kille börjar i klassen, nu kommer någon att bli störtförälskad i honom.” Som tur hände inte det och jag gillar att man inte fick veta så mycket om honom. Hoppas att han har större roll i nästa bok. Ah, jag tror att han kan reglera sin kroppstemperatur med sin vattenkraft. Det kunde ju Linnea också, eller ja, hon frös ju inte ihjäl i det iskalla vattnet iaf.

       
      • Fia Filur

        May 12, 2012 at 15:58

        SPOILER!

        Det var när Vanessa såg Ville och Elin i baren och hon gick in osynlig. Då tittade Jonte rakt på henne, eller rakt på luften där hon stod. Jag fick uppfattningen att han trodde/kände att det var nån där, annars fattar jag inte varför det nämndes alls.

        Hoppas också Viktor är med mer i nästa bok! Åh, vad skönt att kunna undvika att svettas 🙂
        Men du, tror du att han ljög om den där händelsen med Kevin i kemin? För om han inte gjorde det, vem gjorde det då? Då måste det ju ha varit Minoo? Har en liten teori om att Minoo inte har nåt element för att hon kommer att kunna utöva allas krafter, vad tror du om det? 🙂

         
      • Anna - Boktycke

        May 12, 2012 at 22:35

        Allt i denna kommentar är SPOILER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Ah just det ja, nu när du säger det så kommer jag ihåg. Jag reagerade inte så mycket för jag tänkte att det bara var ett sammanträffande men du kanske har rätt i att det ligger något i det.

        Jag tror att det var Viktor som var den skyldiga i kemin. Han är inte trogen Rådet skulle jag tro. Misstänker att han är en sån smart/lömsk karaktär som vill störta Rådet inifrån, låtsas att han lyder dem blint men tycker egentligen att de gör fel.

        Jag har också funderat om Minoo har alla krafter men jag tvivlar på det. Hon har ju demonkrafter istället för vanliga elementkrafter. Den utvalda brukar ju vara en person med alla krafter, nu är de ju 6 st med varsin kraft + Minoo som har demonkrafter. Jag hoppas att man får en förklaring till varför det har blivit så i Nyckeln. Är även väldigt nyfiken på vilken roll Nicolaus kommer att spela i sista boken. Han var ju inte med så mycket i den här. Undrar även hur Idas önskning kommer att slå igenom. Kommer hon tillbaka till livet? Eller kommer Gustav att dö och bli tillsammans med henne? För boken lovade ju henne att hon skulle få Gustav väl?

         
  5. Fia Filur

    May 13, 2012 at 12:19

    MER SPOILERS!!!

    Ja, jag hoppas på många förklaringar i Nyckeln faktiskt. Nicolaus roll förstår jag mig inte på alls, tycker bara att han var varit flummig och i vägen hittills, hoppas på att han kommer göra mer nytta i sista boken.

    Hoppas också få Minoos krafter förklarade. På nåt sätt känns det som att hon är avgörande. Är det hon som är nyckeln kanske?

    Men det där när Minoo hörde Linneas tankar, varför gjorde hon det? Var det Linnea som omedvetet planterade en tanke hos henne? Jag trodde att Minoo fick en liten dos av hennes kraft och undrade därför om hon kanske kunde kopiera eller “låna” de andras krafter.

    Funderade också på det med Idas önskning. Jag minns inte om boken lovade henne ordagrant att få Gustaf, eller om den bara visade henne synen av mun mot mun metoden och att hon tog förgivet att det var en kyss och att de skulle bli tillsammans. Den lovade ju även att hon skulle slippa sin kraft och det gör hon ju om hon är död. Men det känns ändå som att det är möjligt att hon skulle kunna komma tillbaka. Tycker även det känns som att Elias och Rebecka skulle kunna komma tillbaka, ev bara tillfälligt för att besegra ondskan.

     
  6. stina liffner

    May 20, 2013 at 18:11

    Hm jag undrar vilka perosner som kommer dö i nyckeln… Det dör ju folk i varje, och döskallen på framsidan på nyckeln gör så det känns att folk kommer dö.
    Skulle vara kul om Rebecca, elias och Ida kom tillbacka bara för några ögonblick och hjälpte till i slut scenen.

     
    • Anna - Boktycke

      May 21, 2013 at 09:16

      SPOILER
      Jag gissar på att Ida kommer att komma tillbaka, det antydes så tyckte jag.

       
  7. stina liffner

    August 27, 2013 at 21:48

    SPOLIER
    kanske, men hade ändå varit kul om rebecca och elis kom tillbacka.
    En annan sak som störde mig är matilda. Hon är inte helt ärligt.
    Hon säger åt dom utvalda att lita på varandra och så.
    Men hon har först hemligheter med rebecka om att hon ska vara ledaren, sedan har hon hemligheter med Ida.

     
    • Anna - Boktycke

      August 28, 2013 at 18:12

      SPOILER!

      Jag tror nog att R och E kommer att dyka upp på ett sätt eller annat i nästa bok, om inget annat som flashbacks :p

       
  8. LolloQ

    November 26, 2013 at 13:11

    Hur många sidor har Nyckeln??

     
    • Anna - Boktycke

      November 26, 2013 at 17:17

      Enligt den officiella beskrivningen har den 868 sidor. Nu har jag visserligen packat ner mitt exemplar av det så jag kan inte kolla efter men jag har för mig att den snarare var på ca 815 när det gäller berättande text. 868 sidor är nog om man räknar med att tomma sidor, förord, tacktal osv.

       

Leave a Reply

 
