RSS

Labyrinten har bytts ut mot öken

15 May

Mysteriet tätnar…

Titel: The Scorch Trials
Författare: James Dashner
Serie: The Maze Runner #2
Sidantal: 359
Utgivningsår: 2010

(Obs! Handlingen kan innehålla spoilers från tidigare delar)

Handling:

Thomas och gänget har lyckats ta sig ut ur labyrinten. De trodde att de äntligen skulle få svar på sina frågor men mardrömmen börjar igen när de vaknar upp inlåsta i ett rum. Zombieliknande varelser försöker ta sig in och det är bara början. De får veta att en ny prövning väntar dem, de måste korsa ett vidsträckt dött ökenlandskap och om de inte klarar det inom två veckor så kommer alla att dö. Förvirrade, rädda men målmedvetna ger sig pojkarna på en resa som förmodligen kommer att kosta dem livet.

Omdöme:
The Maze Runner var utan tvekan den mest spännande boken jag läst förra året. Jag har haft den andra boken liggandes i bokhyllan hur länge som helst för jag har inte velat läsa den förrän den tredje och sista boken i serien har släppts. Och nu har jag äntligen läst The Scorch Trials.

Boken börjar där föregångaren slutade och det är action direkt. Jag tycker att början är helt klart den bästa delen av boken. Superkusliga saker hände och man förstod ingenting. Man bara väntade på att nästa hemska grej skulle hända och jag tyckte att Dashner beskrev stämningen väldigt bra.

Tyvärr så tyckte jag att handlingen blev lite enformigt mot mitten och alla kändes så sura och bittra. Okej, hade jag varit i deras situation så skulle jag också ha varit gnällig så det kanske bara är trovärdigt. Det hände ju saker men spänningen infann sig ändå inte riktigt på samma sätt. Som tur så tyckte jag att det blev bra igen mot slutet, men jag måste erkänna att jag fortfarande inte förstår vad WICKED håller på med. Hoppas att man får svar på det i sista boken!

Nu kliar det riktigt mycket i fingrarna efter att få läsa The Death Cure. Men jag ska nog läsa ut ett par bibliotekslån först. Tror att det är lika bra att jag väntar lite så att förväntningarna hinner lägga sig.

Sammanfattningsvis så är The Scorch Trials inte lika bra som The Maze Runner men det hade jag inte förväntat mig heller. Den är dock fortfarande väldigt spännande och mycket bra så jag skulle absolut rekommendera den.

Berättarröst: +0,5
Karaktärer: +0,5
Spänning: +1
Handling: +1

Mest intressanta karaktär: Newt
Bästa scen eller del: Spoiler [När de kom i in i salen med upphängda likar] Riktigt läskigt!

Betyg: 8/10

Andra delar i serien:
1. The Maze Runner
2. The Scorch Trials
3. The Death Cure 

Andra versioner av omslaget

 

Tags: , , ,

5 responses to “Labyrinten har bytts ut mot öken

  1. Iktoro

    May 15, 2012 at 17:56

    Åh, jag vill så himla gärna läsa den här serien! XO

     
  2. Naima

    May 15, 2012 at 18:27

    Åh, The Maze Runner verkar awesome 🙂 Måste läsa när jag får tid över…

    sv: Pratade nyss med Gudon och hon nämnde att High School of Dead var rätt porrig, haha! Den som jag kanske ska se idag är 07-Ghost, men jag är rätt osäker på att börja på den. Jag tänkte börja med Death Note, men då huvudkaraktären Light inte direkt lät som en höjdare lät jag bli (fick höra att han blev smått galen och tappade vettet :P)

     
    • Anna - Boktycke

      May 15, 2012 at 19:54

      The Maze Runner är riktigt riktigt bra 🙂

      Meh, du har ju fått Death Note spoilat ju :p Det som jag gillar starkt med serien är att huvudrollen är så smart. Älskade honom i början för han hade ett ädel mål men ja… sen blev det som det blev. Väldigt unik karaktärsutveckling.

       
  3. Johanna

    May 15, 2012 at 18:30

    Den här serien verkar väldigt bra och jag ångrar nästan att den inte följde med i gårdagens beställning… men någon gång ska jag läsa the Maze Runner 🙂

     
  4. Fia Filur

    May 16, 2012 at 10:55

    Tycker det allra bästa var när de tog sig från huset ut till öken. Sen blev det som sagt lite tjatigt. Bättre i slutet igen, fast jag hade väntat mig mer action.

     

Leave a Reply

 
