RSS

Botmedlet mot döden

22 May

Den sista boken i en mycket spännande serie!

Titel: The Death Cure
Författare: James Dashner
Serie: The Maze Runner #3
Sidantal: 329
Utgivningsår: 2011

(Obs! Handlingen kan innehålla spoilers från tidigare delar)

Handling:

Prövningarna är äntligen slut och Thomas och vännerna har blivit lovade svar av WICKED. Alla är trötta och ser fram emot att få sina minnen tillbaka, alla utom Thomas, Minho och Newt. Thomas vet att han än gång i tiden har arbetet för WICKED och trott att deras handlingar är för allas bästa. Men nu, efter alla experimenten litar han in på organisationen längre. Tillsammans med sina vänner bestämmer de sig för att inte minnas är bättre än att låta WICKED rota runt i deras hjärnor. Men deras handlingar har konsekvenser, och snart inser de att de måste fly innan det blir för sent.

Omdöme:
Det är alltid lite jobbigt att börja läsa sista boken i en bra serie. Man vill läsa för att man är nyfiken på upplösningen men samtidigt så vill man inte läsa för man är rädd för att bli besviken. The Death Cure lutar sig tyvärr mot det senare.

Jag vet inte riktigt varför, men efter halva boken kände jag ingenting för karaktärerna längre. Från att ha hejat och gråtit med dem i de två första böckerna så kände jag nu absolut inget för dem. Jag brydde mig inte riktigt om de skulle överleva eller dö, jag brydde mig inte om boken skulle sluta lyckligt eller olyckligt. Det var rätt hemskt faktiskt, att bara sluta gilla dem så där.

En av anledningarna till varför karaktärerna inte gick hem hos mig den här gången är för att jag förstod mig inte på deras val och att de var så sura hela tiden. Thomas kändes inte alls lika smart och modig längre, Minho blev arg hela tiden och Newt som tidigare var min favoritkaraktär blev bara deprimerande att läsa om. Det kanske är helt naturligt att de har blivit som de är med tanke på allt de har varit med om, men personligen så gillar jag inte deras karaktärsutveckling.

Varken handlingen och spänningen kunde mäta sig med de tidigare böckerna heller. I de två första böckerna så fanns det ett tydligt mål, ett uppdrag de skulle klara av, men i den här så kändes det mest som att de sprang runt som yra höns. Okej, det var fortfarande spännande, inget snack om den saken, men spänningen var inte alls på samma nivå. Och jag hade inte riktigt väntat mig att det helt plötsligt blev en (liten spoiler) [zombiebok].

The Maze Runner är fantastisk, The Scorch Trials är jättebra men The Death Cure är bara bra. 6,5 är absolut inget dåligt betyg och trots min extremt negativa ton så gillar jag den. Men jämfört med de tidigare böckerna så är avslutningen på trilogin en riktig besvikelse.

Berättarröst: +0,5
Spänning: +0,5
Handling: +0,5

Mest intressanta karaktär: Newt
Bästa scen eller del: Början


Betyg: 6,5/10

Andra delar i serien:
1. The Maze Runner
2. The Scorch Trials
3. The Death Cure

Andra versioner av omslaget
 

 

Tags: , , ,

One response to “Botmedlet mot döden

  1. Johanna

    May 22, 2012 at 19:38

    Blir bara mer och mer sugen att läsa The Maze Runner för varje recension jag läser på nån av böckerna i serien 🙂

     

Leave a Reply

 
