RSS

Legenden börjar mycket lovande

26 May

En ny favoritserie på gång?

Titel: Legend
Författare: Marie Lu
Serie: Legend #1
Sidantal: 295
Utgivningsår: 2011

Handling:

15-åriga Day är trots sin ringa ålder en mästertjuv och Republikanens mest efterlysta brottsling. Nästan alla i hans familj tror att han är död och han skyddar och hjälper dem så gott han kan från skuggorna. June är en av de mest lysande och rebelliska studenterna i den republikanska militärskolan. Hon älskar sin bror över allt annat och kämpar för att göra honom stolt.

När de två genierna möts under gömda identiteter blir de genast attraherade av varandra. Hur kommer deras relation att utvecklas när June har svurit på att ta fast sin brors mördare, och Day är den skyldige.

Omdöme:
Wow, här har vi en bok som verkligen överraskade mig. Jag är ganska skeptisk mot hypade böcker som jämförs med The Hunger Games men den här visade sig vara riktigt bra.

Karaktärerna är helt underbara! Jag totalälskar båda huvudrollerna Day och och det händer inte ofta. När det gäller böcker som berättas av både tjej- och killhuvudrollen så brukar jag ha en klar favorit men här tycker jag verkligen om båda lika mycket. Jag har nämnt i andra inlägg att jag gillar ohederliga huvudroller och Day är helt perfekt för mig. Mästertjuv, rebellisk, smidig som bara den och snygg som attans också. Dessutom så står han sin familj väldigt nära och beskyddar dem fast de inte vet om det. Åh, jag är helt såld. June är smart, målmedveten och slåss som en tiger, helt klart en av de bättre tjejhuvudrollerna jag har stött på. Både två känns som animekaraktär för de är så grymma och det är toppen!

Båda Days och Junes starka band till familjen tycker jag mycket om. I många dystopier, eller ungdomsböcker i allmänhet så upplever jag att familjen finns där bara för att de borde finnas där. Det är sällan jag upplever att familjen har en betydelse men i Legend kände jag verkligen hur mycket familjen betydde för Day och June.

Kapitlen berättas växelvis från Day och Junes PoV. Man hejade på båda men samtidigt visste man att den enas framgång skulle bli den andras fall. Day vill rädda sin familj och June vill hämnas sin bror. Även om handlingen blir ganska förutsägbar efter halva boken så satt man ändå och läste som besatt för den var så underhållande och spännande.

Något jag tyckte var smart av utgivaren/författaren är att olika textfonter användes till Days och Junes berättarröster. Det skulle nog ha varit en risk att man blandade ihop berättarrösterna annars för de var ganska lika (great minds think alike hehe). Men i och med att formen på texten skiljde sig åt så mycket undrade man aldrig någonsin i vems huvud man befann sig för tillfället.

Jag kan nog fortsätta berätta hur bra boken är en lång stund till men jag nöjer mig nu. Vill ju inte skapa alldeles för höga förväntningar på den här ifall ni tänker läsa. Bäst är ju om man läser en bok utan några förväntningar så att man kan bli överraskad🙂

Legend är en kort och actionfylld bok som aldrig blir tråkig. Den överraskade mig och jag trodde verkligen inte att jag skulle gilla den så mycket. Blev väldigt nyfiken på Les Misérables som den tydligen är baserad på. Snälla, kan någon ge mig nästa bok i serien nu, tack?

Karaktärer: +1
Berättarröst: +1
Spänning: +0,5
Handling: +0,5
Språk: +0,5
Textutformning: +0,5

Mest intressanta karaktär: Svårt att bestämma, men det får bli Day
Bästa scen eller del: Spoiler [När Day räddar June]
Minnesvärd citat: (June) I will hunt you down. I will scour the streets of Los Angeles for you. Search every street in the Republic if I have to. I will trick you and deceive you, lie cheat and steal to find you, tempt you out of your hiding place, and chase you until you have nowhere else to run. I make you this promise: your life is mine.

Betyg: 9/10

Andra böcker i serien:
1. Legend
2. Prodigy
3. Champion

Extraböcker:
0.5. Life Before Legend

Andra versioner av omslaget

 

Tags: ,

14 responses to “Legenden börjar mycket lovande

  1. Författardrömmar

    May 26, 2012 at 15:57

    Den vill jag läsa.🙂 omslaget var väldigt snyggt också🙂

     
  2. Frida

    May 26, 2012 at 16:10

    Köpte faktiskt den här ganska nyss och efter att ha läst din recension blev jag ännu mer sugen på att läsa den. Verkar vara min typ av bok🙂

     
    • Anna - Boktycke

      May 28, 2012 at 18:24

      Ja, gillar den väldigt mycket! Har läst flera recensioner att karaktärerna var platta och överdrivna men för mig så var de perfekta🙂

       
  3. Nella

    May 26, 2012 at 18:25

    Läste den här i vintras och tyckte den var bra, men inte så bra. Hoppas att jag kommer tycka bättre om tvåan🙂

     
    • Anna - Boktycke

      May 28, 2012 at 18:24

      Jag är grymt taggad inför nästa bok. Är en av de böcker jag ser fram emot att läsa nästa år🙂

       
  4. Ella

    May 26, 2012 at 19:28

    nu blir jag väldigt nyfiken på den! knappast att biblioteket har den, men skuttar vidare och kollar där, sen adlibris…

     
    • Anna - Boktycke

      May 28, 2012 at 18:26

      Den är annars rätt billig på amazon.co.uk. Fast då måste du givetvis handla för över 25 pund för att få fri frakt.

       
  5. Bella

    May 29, 2012 at 22:32

    Åh vad kul att den var bra. Skiver upp den på att-läsa listan!🙂

     
  6. Naba

    June 2, 2012 at 20:01

    Les Misérables kommer att bli film med bl.a. Anne hatheway, Russel Crowe och Hugh Jackman i den, trodde att du ville veta😀

    Tack för alla tips!! Någon gång ska jag läsa alla men ska spara lite på de, jag reserverade första godchild boken och ska läsa så snart jag får den av biblioteket.

     
    • Anna - Boktycke

      June 3, 2012 at 19:56

      Åh nice. Vet inte alls vad Les Misérables handlar om så det ska bli spännande med filmen🙂

       
  7. Rebecca

    June 8, 2012 at 13:01

    Det här låter ju bra! Verkar även vara en sådan bok jag brukar gilla🙂

    Hade du några problem med språket, eller bara flöt det på?

     
    • Anna - Boktycke

      June 8, 2012 at 22:34

      Jag tyckte att språket flöt på jättebra. Boken är rätt kort också så det gick väldigt fort att läsa ut den.

       
  8. Ica

    March 26, 2013 at 17:02

    Ehrm, vääääääääldigt löst baserad på Les Misérables. Det enda de har gemensamt är mästerpolis jagar mästertjuv. Med det sagt, jag älskade Legend, och Les Mis är en av de allra bästa böcker som finns. Men de är inte lika. Alls. Jag vill inte avskräcka dig, bara varna att om du börjar läsa Les Mis med Legend i bakhuvudet kommer du att lägga ner den innan andra kapitlet. (ex. De första femtio sidorna beskriver en biroll i detalj, innan handlingen börjar ens det minsta lilla)

     
    • Anna - Boktycke

      March 26, 2013 at 20:49

      Haha, tack för varningen! Har ju som sagt inte läst Les Mis själv så jag har bara litat på andras omdömen när de säger att Legend är en retelling på Les Mis. Lär nog dröja ett bra tag innan jag plockar upp Les Mis, men någon gång i livet ska jag läsa den tegelstenen!

       

Leave a Reply

 
